Gå til innhold

Hvilken distro for å kjøre Webserver


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å installere meg en webserver med støtte for Apache og MySQL. Hvilket OS er å anbefale her? Har ikke særlig god erfaring med Linux.

Ønsker gjerne en distro som har en enkel GUI. Hvorfor bør jeg velge denne hvis du har et forslag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken som helst. alle kan kjøre lamp, og alle kan kjøre Fluxbox e.l. som har et enkelt GUI. jeg bruker Gentoo. det kan installeres med en live CD. det er rett frem og tar fem minutter eller noe. eller du kan installere det på mannemåten. det tar dog alt for lang tid om du bare skal ha en webserver, vil jeg tro.

 

Ubuntu server greia har forresten mulighet til å installere LAMP med en gang, sammen med resten av operativsystemet. det kan mange andre GNU/Linux óg, men Ubuntu server er det eneste jeg personlig kommer på i farta som 100% garantert kan det.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar

Hvis du legger inne ubuntu server har du kun en terminal (ingen GUI), men med en kommando har du lagt inn webmin og deretter kan du konfigurere serveren din fra en annen pc. Webmin er akkurat det det høres ut som, et webgrensesnitt for konfigurering av servere, litt ala routeren din ;) Jeg mener også du kan installere programmer (f.eks. lamp) med et klikk fra webmin. Men hvis jeg husker feil er dette også kun en kommando i terminalen.

 

Her kan du se noen ilder og en demo av webmin

Lenke til kommentar

blir bare løse meninger dette her

 

men debian er et fint sted å starte, det meste er prekonfigurert. Og det er lurt å holde seg unna desktop.

 

Når det kommer til webmin er det totalt unødvendig til webserverbiten. Du kommer stort sett aldri til å ha behov for å logge på serveren, med mindre du har flere websider, eller må endre på intern konfigurasjon av apache eller php. Noe det finnes uttallige guider for, samme med perfect server oppsett.

 

skal du ha flere brukere på den, er chroot og virtuelle ftpbrukere fine ord, men du burde lære deg å ordne serveren først. aptitude er din venn

Lenke til kommentar

Virket som en enkel og bra guide du peker til Del, takker.

 

Admin'c, du har rett, det blir nok mange løse meninger her, men slik blir det når det er så mange forskjellige distroer der ute og folk har sine favoritter. Men hvorfor er det lurt å holde seg unna desktop? Sviver ikke serveren like stabilt da?

Lenke til kommentar

Det er ikke akkuratt pga at det er skadelig med desktop men det er mer prinsippet, en server skal være sikker stabil og rask. Jo flere programmer man har inne, jo mer sansynlig er det at serveren kan bli ustabil, usikker og treg. Derfor er jeg egentlig også i mot ubuntu server ettersom den bygger på debian, noe som i mine øyne er unødvendig (har prøvd ubuntu server). Derfor er og desktop ubrukelig. Og derfor liker jeg ikke webmin (det er ekstra risky ettersom i tillegg til å være en usikker standardpakke er det en standardpakke på nett, noe som gir en ny mulighet for uønskede til å komme inn)

 

Men det er meg..

Lenke til kommentar
men debian er et fint sted å starte

Flott. Jeg ble mer og mer bekymret etterhvert som jeg leste tråden. Var redd ingen skulle nevne Debian. :D

 

Personlig er jeg enig med Admin'c. Ingen grunn for å velge Ubuntu server når man har Debian. (Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor Ubuntu server eksisterer - om noen har en god begrunnelse skulle jeg likt å høre den)

Lenke til kommentar
men debian er et fint sted å starte

Flott. Jeg ble mer og mer bekymret etterhvert som jeg leste tråden. Var redd ingen skulle nevne Debian. :D

 

Personlig er jeg enig med Admin'c. Ingen grunn for å velge Ubuntu server når man har Debian. (Jeg har egentlig aldri forstått hvorfor Ubuntu server eksisterer - om noen har en god begrunnelse skulle jeg likt å høre den)

Fordi ubuntu server har vesentlig bedre oppetid.

 

Google it!

Lenke til kommentar
Fordi ubuntu server har vesentlig bedre oppetid.

 

Google it!

Hmmm. Klarte ikke finne noe om det. Har du en link? Har nemlig aldri hørt om dette før, men om det stemmer tror jeg at jeg kanskje må omorganisere et par av fordommene mine ;)

Enig

http://alexander.no-ip.org/system.php

Der har du min server,

Skal nevne at den hadde stått på 128 dager til hvis ikke bodø energi hadde lyst til å skru av strømmen i 5 timer (servern har en batteritid på 4 timer og 40 min), den var altså nede i ca 2 timer etter 128 dager på grunn av strømbrudd

 

EDIT:

Yankee Group's second annual Server Operating System Reliability survey polled 700 users from 27 countries worldwide.

 

kun 700?

Skal du lage en skikkelig statistikk (worldwide) så må man virkelig ha med en del flere.

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Fordommer er til for å dø. Værsågod:

http://www.iaps.com/2008-server-reliability-survey.html

Wow. Det var ikke liten forskjell heller. Men jeg tør egentlig ikke trekke noen konklusjon. Første gang Ubuntu er med, samtidig som Ubuntu jo er, tross alt relativt nye på markedet. Personlig vil jeg tro at mye av dette skyldes hvor mange servere som finnes, og ikke minst hva serverene brukes til?

 

Skal nevne at den hadde stått på 128 dager til hvis ikke bodø energi hadde lyst til å skru av strømmen i 5 timer (servern har en batteritid på 4 timer og 40 min), den var altså nede i ca 2 timer etter 128 dager på grunn av strømbrudd

Heh. Før jeg flyttet for en 3 og et halvt år siden hadde jeg fantastisk oppetid på severen min (rekorden var vell noe sånn som 2,5 år). Nå for tiden er jeg heldig om jeg får et par måneder av gangen. Årsaken er rett og slett min egen glemskhet og det faktum at vannkoker+oppvaskmaskin=strøm go bye bye. :(

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...