Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan jeg fikse skapdør ved å sparkle igjen herpa hull?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde fest i leiligheten min på nyttårsaften og dagen etter var skapdøra på kjøkkenet mystisk rivd av.

 

Skapdøra var festet med hengsler i en typisk billig-kvalitet sponplate-aktig plate, og skruehullene ble derfor alt for herpa og utvidet til at jeg bare kan skru på plass hengslene igjen. Fikk et forslag om at jeg kan prøve å sparkle igjen hullene og så prøve å skru på plass hengslene i den tørka sparkelmassen.

 

Noen som tror at dette kan funke eller har noen andre forslag? Hva slags sparkelmasse bør jeg bruke isåfall?

 

Setter veldig pris på alle tips og kommentarer, hadde vært digg å få fikset før familie eller utleier kommer på besøk

 

Bilde522.jpg

 

Bilde521.jpg

Endret av thesinner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke sett så kraftig sparkel selv, hva med å bruke to andre hull og heller skjule gammel skade med sparkel?

 

Er hengslene frest inn i skapdøren, kan kjøkkenprodusenten frese inn to nye hull. Evt montere skapdøren på andre siden om det er mulig

 

Btw de øverste hullene så jo ikke så ille ut

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Litt for mye stress og litt for dyrt vil jeg tro å frese inn nye hull.

Jeg vurderte først å bruke to andre hull, men da må jeg ha andre fester til hengslene, noe som har vist seg veldig vanskelig å oppdrive... Har tenkt å prøve å finne lenger skruer og skru enda lenger inn, kanskje de får tak da... Og de to øverste hullene er bedre enn de andre, men skruene får ikke tak der heller...

 

Å montere skapdøren på andre siden har jeg ikke tenkt på, det kan jo være en god midlertidig løsning, selv om håndtaket da blir nederst på skapdøren :p

 

Skal på Jernia nå og høre hva de synes med tanke på både sparkel og lengre skruer, takk for tips hittils :)

Lenke til kommentar
Litt for mye stress og litt for dyrt vil jeg tro å frese inn nye hull.

Jeg vurderte først å bruke to andre hull, men da må jeg ha andre fester til hengslene, noe som har vist seg veldig vanskelig å oppdrive... Har tenkt å prøve å finne lenger skruer og skru enda lenger inn, kanskje de får tak da... Og de to øverste hullene er bedre enn de andre, men skruene får ikke tak der heller...

 

Å montere skapdøren på andre siden har jeg ikke tenkt på, det kan jo være en god midlertidig løsning, selv om håndtaket da blir nederst på skapdøren :p

 

Skal på Jernia nå og høre hva de synes med tanke på både sparkel og lengre skruer, takk for tips hittils :)

 

Er jo bare å flytte håndtaket det :) er lettere å tette hull, enn å få hullet til å tåle kraft etterpå. Og dekklakk til kjøkkeninnredningen fikk du vel med når du kjøpte innredningen. Hvis ikke er det bare å ta kontakt med produsent (sparkle + pusse + dekklakk der håndtaket sto)

 

Ville ikke prøvd med større skruer, det blir slarkete og kan gå igjennom på andre siden.

 

Men spennende å se hva jerniafolkene sier

Lenke til kommentar
Skal på Jernia nå og høre hva de synes med tanke på både sparkel og lengre skruer, takk for tips hittils :)

 

Bare sparkel blir antakelig litt for svakt, tror jeg.. Du kan kjøpe noen treplugger i passe størrelse, og banke+lime dem inn i skruehullene, og bore et nytt hull (i samme dimensjon som de "ubrukte" hullene) midt i trepluggen etterpå. Mulig du bør bore opp hullet litt først også, så det blir plass til en større treplugg. Om de forborede hullene er 4-5 mm bør du vel bruke en plugg på minst 8, gjerne 10mm.. Bygg opp med noe ganske tyktflytende tokomponentlim som f.eks. Araldit rundt trepluggene, der hvor deler av sponplata er revet ut. Slå gjerne inn noen små stifter rundt omkring, som en slags "armering". Vent til Aralditten er 100% tørket før du skrur noe inn i trepluggene. Dette burde bli solid i massevis. :)

 

Edit: fjernet litt sitering..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd med en "light versjon" av Inge Rognmo sin løsning først, dvs med orginal skrue og trepropp størrelse. Større skruer/propper passer trolig ikke i hengslet du skal bruke, og krever derfor vesentlig mer jobb. To komp lim som Aralditt, eller en eller annen form for epoxy lim ville jeg prøvd først. Fyll i skruehullene, og i kontaktflaten mellom hengsler og skapveggen.

 

Prøv å få fjernet mest mulig løst før du limer, de sprekkene som er der nå, vil trolig bare bli større. samt at løse fliser gir deg ikke noe hold.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, alle sammen, jeg har fått fikset det nå, og det var ganske lett...

 

Jeg kjøpte sparkel og lenger skruer og dekket igjen det stygge rundt hullene, før jeg skrudde på plass hengslene gjennom de herpa hullene og platen som var på andre siden.

 

Det enkleste er ofte det beste, det var det hvertfall for meg i dette tilfellet :p

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...