Gå til innhold

spørsmål ang. regnskap (selvstendig næringsdrivende, liten bedrift)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nyoppstartet som selvstendig næringsdrivende og har endel spørsmål:

 

jeg er flink med tall, og har bestemt meg for å gjøre regnskapet selv, til tross for at jeg har glemt så og si alt jeg lærte når jeg hadde bedriftsøkonomi på vgs..

 

Jeg synes det er litt vanskelig å sette grensen mellom hva som er mitt eget og hva som er bedriften sitt. for eksempel: jeg har en haug av utstyr som jeg bruker i forbindelse med jobben. skal dette føres inn i regnskapet? i såfall hvilken verdi skal jeg oppgi for utstyr som er noen år gammelt, og hva er poenget med å oppgi dette?

 

hva med gjeld? jeg har et stort studielån, skal dette oppgis?

 

etter endt regnskap regner jeg med å sitte igjen med ett overskudd. dette overskuddet har jeg brukt på husleie, mat, fyll og fanteri. Må dette gjøres rede for på noen måte?

 

Hva med neste års regnskap? starter jeg da på 0 igjen, siden alt av overskudd går i egen lomme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Går salg og Service på VGS nå og skal prøve å svare så godt jeg kan, så får heller de som har ordentlig peiling bare bekrefte eller avkrefte.

 

"jeg har en haug av utstyr som jeg bruker i forbindelse med jobben. skal dette føres inn i regnskapet? i såfall hvilken verdi skal jeg oppgi for utstyr som er noen år gammelt, og hva er poenget med å oppgi dette?"

 

Jeg mener dette skal føres inn i regnskapet. og skal sannsynligvis skrives inn med prisen det hadde da det var nytt.

Poenget med dette er at det erstattes av bedriftskassa om det blir ødelagt etc.

 

 

"etter endt regnskap regner jeg med å sitte igjen med ett overskudd. dette overskuddet har jeg brukt på husleie, mat, fyll og fanteri. Må dette gjøres rede for på noen måte?

 

Hva med neste års regnskap? starter jeg da på 0 igjen, siden alt av overskudd går i egen lomme?"

 

Vet ikke med første, men mener at på andre spørsmålet er svaret ja(du skal starte på 0 igjen)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...