Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor så mange watt?


miig

Anbefalte innlegg

Sist gang jeg var innom en bilrekvisita-butikk for å se på bilforsterkere, ble jeg overrasket av å se hvor mye effekt forsterkerne kunne levere. Til min store overraskelse kunne denne forsterkeren på to kanaler levere over 1500 watt. Når jeg ser på anlegget mitt jeg har hjemme som er på ca 500 watt, så kan dette anleget spille MER en høyt nok lydnivå (z680). Dette anlegget er også 5.1 og setfisert med thx og greier. Jeg er sikker på at hvis en hadde koblet til en strømforsyning som gjør om 12V dc til 220 ac, og koblet dette til det aktuelle anlegget, ville lyden ha vært bra nok i masse vis for de aller fleste. Men hvorfor velger folk fortsatt å kjøpe bilstereoanlegg på opp til flere kilowatt? Hvor går disse "wattene"? Alle som kan grunnleggende fysikk, vet at denne energien ikke forsvinner uten videre. Hvis en har ett anlegg på flere kilowatt i bilen kan en jo ikke bruke dette fullt ut. Blir det utviklet mye varme? I så fall må det bli uutholdelig varmt i bilen hvis en ikke har tilstrekkelig kjøling.

Kan noen fortelle meg hvorfor spesielt bilanlegg bruker så mye strøm og hvor blir det av all den energien. Kjøper man anlegg på flere kilowatt og kun bruker en liten brøkdel av hva det kan levere? Hva er poenget med det?

Endret av miig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av dagens subelementer er optimalisert for små kasser. Små kasser og dyp bass betyr at følsomheten blir lav og behovet for effekt øker. Dessuten har jakten på nye dB-rekorder også økt behovet for effekt, det trengs dobbelt så mye watt for å øke lydtrykket med 3dB og 10 ganger så mye watt for å øke 10dB. Dette kan vel være noen av grunnene til at det finnes ganske kraftige bilforsterkere.

 

Frode

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

En grei regel: se på den totale sikkrings størrelsen på forsterkeren, og gang den med 14, så deler du det tallet på 2, så har du ca rms effekten wink.gif

 

Gammel tråd, men bare nysgjerrig..

 

Gjør jeg det gange-stykket med blokka mi (tx300a) så havner jeg på ca 840wrms.

 

Men det er vel og avhengig av hvilken ohm-belastning som blir brukt?

 

Min leverer 1500wrms i 1ohm.

Lenke til kommentar

Den tommelfingerregelen sier bare hvor mye effekt forsterkeren teoretisk kan gi helt uavhengig av last. Hvis du kommer fram til at blokka di kan levere 840 watt så er det fysisk umulig for den å levere mer (RMS). Da vil sikringen ryke.

 

Hvis det er en klasse D-forsterker blir stykket litt annerledes siden disse har mye høyere virkningsgrad. Da kan du dele på ca. 1,25.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...