Gå til innhold

Øke pant på flasker og bokser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det ville vært en god idè å øke panten. Allerede med den lave panten idag finnes det folk som faktisk stjeler mengder med tomgods av bryggerier. Hadde panten økt ville dette vært mer attraktivt å drive med.

 

Selv panter jeg mine flasker og nå har de jo fått et sånn artig lotteri på noen pantemaskiner. Da kan du velge om du vil ha panten, eller om du vil støtte Røde Kors. Støtter du Røde Kors kan du til og med vinne opptil 2 000 000 kroner der og da. Og vinner du ikke har du støttet en god sak. Håper ikke jeg blir hekta på å pante nå da ;)

Lenke til kommentar
Jeg savner et tettere samarbeid med svenskene, slik at mere av det svenske ølet kan pantes i Norge. Det er skremmende ofte jeg kaster bokser etter fester fordi de har svensk pant.

 

Godt poeng, slenger med danskene også, jeg. Det er ganske ofte jeg har øl fra Danmark hjemme, og da går panten rett i søppelet.

Lenke til kommentar

Og så on topic: Jeg tror ser en ulempe med slikt. 5 kr flaska er ganske mye, og vil nok sørge for at mange tar med seg den tomme flaska i sekken når de er i parken, på skolen, etc. i stedet for å sette den fra seg ved siden av søpplebøtta. Dette vil da gå utover de svake som må ty til flaskesamling for å klare seg.

Stemmer heller for en økning på f. eks. 1 kr (altså 100%). Det vil være lite nok til at de fleste ikke endrer denne vanen, samtidig som det vil gi mye mer penger til enkelte som trenger det.

Lenke til kommentar
Hvis vi skal hjelpe de fattige er det andre sosiale tiltak vi kan gjøre.

Heilt enig med det, men dei som faktisk har så lite at dei tyr til flaskesamling vil jo også få meir å leve av som er kanon :)

 

Men om ein klarer å gå rundt å leite etter flasker bør ein vel klare å jobbe litt i enkle jobber og.

Lenke til kommentar
Hvis vi skal hjelpe de fattige er det andre sosiale tiltak vi kan gjøre.

Joda, det er jeg enig i. Men jeg har ikke nok tiltro til våre "kjære" politikere at jeg tror de kommer til å tenke "oi, hmm, ny panteordning kommer til å gjøre ting verre for enkelte, vi må hjelpe dem"

Lenke til kommentar
Tror nok det er mange i det ganske land panter flaskene som de har. Jeg er nok også selv en del av denne statistikken. Derfor er det nok ikke noe poeng å dytte prisen på produktene enda høyere.

 

Det er ikkje noke som vil gjøre noke innhugg i økonomien din over tid, panteordningen fungerer som at du låner noke av noen og kun får igjen pengene om du leverer det tilbake.

Lenke til kommentar

Å øke panten til 5 kr per flaske virker helt meningsløst. Si at man skal på fest da. Synes det ville være litt surt å kaste 30 kroner rett i dass. Jeg panter forresten det jeg har selv så panten funker for min del. Teoretisk sett hvis panten koster 5,- kr pr. flaske blir det heller importpils på meg fremover:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...