Gå til innhold

NRK P 2 1/2


Anbefalte innlegg

Nrk har i løpet av det siste kvarte århundret lansert nisjekanaler for dancemusikk, klassisk musikk, folkemusikk og jazz. Den virkelig store massen av lyttere finnes likevel innen sjangeren "seriøs populærmusikk". Disse burde ha blitt tilfredsstilt gjennom P2 og P3, men disse kanalene ser ut til å satse henholdsvis for smalt og for bredt. Lyttergruppen som ønsker The Doors, Opeth, XTC - you name it. Musikk som er for sært for P3, men for mainstream for P2. En kanal med programmer à la DJ Sunshine, Herreavdelingen, Harald Are Lund, Wasabi, Pyro og Roxrevyen. Hvorfor i himmelens navn finnes det ikke en slik radiokanal? NRK burde ha lansert den forlengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mennesker med en såkalt ikke mainstream musikksmak har stort sett sin egen måte å skaffe musikken sin på, så ser ikke poenget med en slik radiokanal. Bare mainstream søppel som slår an på Radion
Iallefall ser det ut til at sjefene i P3 ser ut til å mene det. Det finnes mye god popmusikk også, men det meste som spilles på P3, P4 og Radio Norge blir for likt og for kjedelig og glatt i lengden. P3 funker fint som bakgrunnsstøy, men en kanal med god musikk og programledere som kan stoffet sitt, det er det jeg vil ha! Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
P3 fungerer ikke engang som "bakgrunnsstøy", på en god lørdag.

Lørdager er vel den dagen, kanskje sammen med fredag, hvor det blir sendt mest mainstream-musikk på P3. Da er det sjefsliste, hvor lytterne får bestemme. Hender titt og ofte det dukker opp noe bra, men det er desverre sammen med mye dårlig.

 

Det skal likevel nevnes at P3 og P1 har sendinger for smalere lyttergrupper. Hører ikke så mye på disse, men nevner likevel noen: DJ Friendly, Pyro, Harald Are Lund og andre jeg ikke kommer på.

 

Forøvrig liker jeg P4 Bandit som gikk på DAB, men på grunn av finanskrisa ble nedbemannet. Har ikke hørt på det i det siste, men det var mye bra musikk der. Noe gammelt, P4-aktig, men en større andel god musikk.

 

Problemet med radio og musikk er jo at folk ikke har veldig spredt musikksmak, og dermed er det vanskelig å treffe nok til at det skal være lønnsomt å lage radiokanal av det.

 

NRKbeta har noen interessante innspill i debatten: http://nrkbeta.no/nrk-p2-og-en-halv/

Lenke til kommentar

P2 satser ikke nødvendigvis for smalt, men når de sier de er en kulturkanal er det en hvit løgn – de er en high brow kulturkanal. Det finnes ingen god low brow-kanal i Norge, om det er et uttrykk som kan brukes.

 

NRK lager mange gode programmer i denne sjangeren, mange er nevnt her, P.I.L.S. bør også nevnes (nå også som podcast!), personlig ville jeg likt en slik kanal – selv om jeg kanskje ikke ville byttet fra P2 om den eksisterte – men er usikker på hvor stort publikummet egentlig er. Litt av problemet er at P1 og P3 stort sett sender skrot nå; essensen av det som etterlyses her er at de fornuftige programmene på disse kanalene burde kunne skilles ut i en egen kanal. Hva skal da P1 og P3 stå igjen med?

 

Radio har en lei tendens til å kreve 24 timer stoff daglig, gitt begrenset budsjett må det da fires på kvalitet (P1 og P3-varianten), eller kjøres repriser i det evinnelige (P2 er en røver på dette). Om man får gode programmer repetert et hav av ganger er det like greit å bare høre på P1/3 i dag når det sendes noe bra, om de skal sende billig søppel det meste av døgnet står man igjen med P1/3 slik de er i dag.

Lenke til kommentar
P3 fungerer ikke engang som "bakgrunnsstøy", på en god lørdag.

Lørdager er vel den dagen, kanskje sammen med fredag, hvor det blir sendt mest mainstream-musikk på P3. Da er det sjefsliste, hvor lytterne får bestemme. Hender titt og ofte det dukker opp noe bra, men det er desverre sammen med mye dårlig.

Dette er kanskje det mest idiotiske med P3. De gir liksom et inntrykk til de av dere som ikke er like kritiske og reflekterte som meg (:p) om at musikken de spiller er den folket vil ha. Men samtidig er det de selv som velger ut listene. Og dermed ender det opp med det samme crappet de uansett spiller. Riktig nok er det en liten pause fra A-listehelvetet.

Lenke til kommentar

Sant. De har bestemt seg på forhånd om hva de skal ha. En kompis av meg forsøkte uke etter uke å sende inn lister med "seriøs" musikk til "Sjef", uten hell. Til slutt ble han så frustrert at han på pur faen sendte inn en liste med det han trodde de ville ha (stort sett bare låter fra A- og B-lista), og kom igjennom. Helt tydelig at det er musikken P3 tror lytterne vil ha, og ikke musikken lytterne til P3 vil ha, som de spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...