Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil til ung, nybakt sjåfør (18 år)!


Requi

Anbefalte innlegg

Da er tiden snart inne, til å anskaffe meg min første førsteste førtegangsbil! :)

 

NOTE: Har kjørt med "L" på i ca 2 år nå, så er ikke ny innen bilkjøring og håndtering av bilen.

 

Men, om det bare hadde vært så enkelt. Det ligger et hav av forskjellige typer bruktbiler ut på markedet; alt fra amerikanske til tyske, japanske og kazakstanske..

Biler med tilleggsnavn som GT Racing Super Extreme og Primera, Gfx oo MR2, 2fast4you og 2slow4you etc.

---> 2.3 liter <---> 2.0 liter <---> 1.8 liter <---> 1.6 liter <---

 

Saken er den at jeg ikke har så altfor mye peiling på bil at det gjør noe (mekke-peiling, da jeg går allmenn på skolen, og ingen av foreldra er mekanikere eller noe slikt), og har ikke, som en del av dere her, et eget lite verksted hjemme etc. Har garasje, men må bruke den på tur med far sin bil (en av gangen). :p

Jeg har lyst på en bil som har en prislapp på rundt 20-40/50 (-->MAKS) tusen, og som ikke er altfor slapp i fisken. Et pluss om den har 100+ hester. Årsmodell helst ikke under 1992, og ikke over 97 (grunnet registrerings-prisen for år 2009(?), som da koster 1K for alt opp til 1997 modell, og 5-6K for 1998 og oppover). Greit med 4 dører på sidene i forhold til bare 2, eller hva? Så 4 sidedører må det helst være. :)

Aner ikke hvor mye det kommer til å koste med forsikring til de forskjellige bilene heller, men hørt at BMW har veldig dyre forsikringer i forhold til alle de andre bilene.

Alt over 200.000 km er langt, eller? Vært digg om den har gått litt under det isåfall.

Vet ikke om forhjulstrekk/bakhjulstrekk er best, men tror egentlig at jeg tar det som ett fett.

 

Kom med masse tips, og begrunnelser for den/de bilene du anbefaler.

Gjerne illustrerende Finn.no/AutoDB/Tinde.no linker med bilder også, slik at det blir lettere for meg

Håper på mange som kan hjelpe meg i denne bil-jungelen! :)

 

//Daniel

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes vell unntak?

 

ja, alle sier at man vraker førstebilen sin, min var nesten like fin før jeg solgte den, greit 1 liten parkeringsbulk, men det var en hit-and-run sjåfør og ikke min skyld :p

 

BMW trenger ikke ha veldig dyr forsikring, kan alltids sette den på`n far, gjorde jeg med min, og sparte en god del cash... (hadde dog ikke BMW)

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

318 CSI, Coupe versonen med 1800 motoren som yter 140 hk isteden for den standard 116 hk motoren, litt over budsjett, men er jo kjøpers marked for tiden - ergo PRUT :p skal nevnes at jeg ikke er noen bmw fan selv, mulig du også finner en grei Audi A4 B5 til den prisklassen der.. ;)

Lenke til kommentar
Skaff deg noe billig. Man vraker den første bilen sin uansett.

Det er vel nettopp slike holdninger som er litt av grunnen til det?

 

Angående forsikring vil jeg heller anbefale deg å sette den på deg selv nå, enn å gjøre det siden. Da har du forhåpentligvis opparbeidet deg en god bonus til den gangen du kjøper en dyrere bil som du skal ha fullkasko på. Ungdomstillegget får du tilbakebetalt om du ikke bruker forsikringa også. Dette kan også komme positivt fram i kjøringa ved at man har denne baktanken i hodet.

Lenke til kommentar

kommer ann på bilen, fant ut at det var waste for meg å ta forsikringa på meg, skulle ha full kasko vel og merke, samme med lett motorsykkelen min, å betale 16-17 k i året i premie, mot 4-5 tusen, når man har kommet seg litt oppi åra, har mann somregel fått litt mer orden på sin økonomi, enn den man har i ungdomsårene, så om det lønner seg er jo ett regnestykke

Lenke til kommentar
kommer ann på bilen, fant ut at det var waste for meg å ta forsikringa på meg, skulle ha full kasko vel og merke, samme med lett motorsykkelen min, å betale 16-17 k i året i premie, mot 4-5 tusen, når man har kommet seg litt oppi åra, har mann somregel fått litt mer orden på sin økonomi, enn den man har i ungdomsårene, så om det lønner seg er jo ett regnestykke

Det er jo klart, men i denne prisklassen hvor det ikke lønner seg med fullkasko vil det nok bli mest lønnsomt å sette bilen på seg selv. Et sted må man begynne. Selv er jeg 19 og betaler drøyt 5000 i året. :)

Lenke til kommentar

ja, det er sant, men nå har ikke jeg fast jobb, har gått på skole, skal i militæret nå, så da har egentlig gikk ganske blanke i om jeg har bygget meg opp bonus, da jeg uansett ikke har betalt noen bilkostnader selv..

 

Som bebeluv sier over meg her, så får man visstnok ikke bonus som 16 åring heller, og da er det ihvertfall ikke ett spm

Lenke til kommentar

Jeg tenker på biler mellom 1992 - 1997, ikke under 1990 ihvertfall.

 

Er A4 1.8 1996 +/- med 125/150 HK f. eks en god bil? De er veldig stilige ihvertfall.

Finner noen til rundt på 40K'tallet

Prøvde meg på den Gjensidige-kalkulator-dingsen, og forsikringen ble på 6-7K ca.

Jeg aner ikke om dette er dyrt/billig heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...