Gå til innhold

Heng med HD4870


Anbefalte innlegg

Dataen min har en lei tendens til å henge seg, spesielt når jeg spiller spill. Det har likevel hendt et par ganger selv når jeg ikke spiller.

 

Av en eller annen grunn virker det som om noen spill er mer utsatt (Assassin's Creed, Bioshock) enn andre (Source-baserte, GTA IV). Jeg aner ikke hva som skaper feilen, men det at det skjer mens jeg spiller får meg til å tenke på skjermkortet.

 

Når dataen henger seg får jeg et skjermbilde som likner på dette, og lyd som looper/ikke noe lyd i det hele tatt.

post-81413-1230926424_thumb.jpg

 

Specs:

HK: Asus P5Q Deluxe

CPU: Q9550

Minne: GeiL 4GB 800MHz

GPU: Sapphire HD4870 512MB

Lydkort: Creative X-fi XtremeGamer

 

Har noen en idè om hva som kan være grunnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme problemet med Sapphire HD4870 512MB. Har ikke anelse ka d e, men har en anelse at kansje nokka dritt ifra securom kan ha lagt se i firmwaren til gpu'en. Når i spille spille cs cs:s HL2 osv. så klikke spille etter 3-7min, men når i spille Far Cry 2 og Test Drive Unlimited som bruker securom7 MEINE i å huske at spillan ikke har klikka. (Gidd ikke å kjekke, siden har akkurat lagt in XP på nytt etter at i fikk feil me ta skjermkorte.)

Lenke til kommentar

Kan forsåvidt hende, men det skjer med alle spill før eller siden (ser ikke ut til å være noen spesiell sammenheng). Men, som sagt, noen spill henger etter 5 min uansett, andre holder seg fint i flere timer (men noen ganger henger de seg etter 5 minutter, og noen ganger holder de som vanligvis henger seg etter 5 minutter ut i timer).

Lenke til kommentar

Ja, har reistallert Windows for å være sikkr :p

 

Men har funne ut at d ikke e varme eller nokka slikt, men må oppdatere biosen til korte. D e veldi vikti å få tak i rikti type bios update, ellers så kan du risikere å ødelegge kortet. Går du inn på http://www.sapphiretech.com/nw/support/drivers.php så finn du bios update til bare den versionen med serie nummer P/N:188-01E85-001SA,SKU#11133-00-XXR og ikke P/N:188-01E85-001SA,SKU#11133-00 som i har... :hmm:

Lenke til kommentar
om det er skjermkortet. er det mest sansynlig et varmeproblem. dere kan skru opp viftehastigheten med rivatuner. har lest at det skal gå i catalyst control centere . men har ikke funnet det der.

Må ha en av de nyeste CCC for å kunne gjøre det ;) .

 

Du må fikse egne profiler og redigere litt for å stille på viften.

 

4870 Fan fix

Lenke til kommentar

Neida. Ikke med siste versjonen ;)

 

For å si det slik, så hører jeg veldig godt at viften durer når jeg har den på 50%. På 100% er det som en jetmotor.

 

Jeg har siste skjermkortbios, det var en av de første tingene jeg prøvde. Fikset ikke problemet i det hele tatt (faktisk så kom kortet med den siste biosen. I alle fall sa flashingsprogrammet det.)

 

CCC rapporterer for øvrig:

BIOS Version: 011.010.000.002

BIOS Part Number: 11X-1E8501SA-001

BIOS Date: 2008/09/08

 

Av drivere har jeg den siste (08.12). Har også prøvd med tidligere (etter reformatering).

Lenke til kommentar

Vist d ikke e bios eller varme, e d sikkert feil på kortet, ved andre ord så kan du jo bare sende inn korte å få nytt. :)

 

Edit: Hadde sikkert vært lurt å få testa om d virkeli e skjermkorte som e feil med, kan jo også være hovedkortet :idea:

Endret av wolf947
Lenke til kommentar
Er nok BIOS feil du sliter med, hadde det samme problemet til jeg oppdaterte til driveren som lå på sapphire sine sider, kunne ikke spille GTA i mer enn 3 -4 min før det hang seg, men etter bytting av BIOS er det en av de mest stabile releasene jeg har vert borti.

 

Jeg er hos fettern min som har samme problemet. Vi skal nå flashe BIOS og gjøre et forsøk. Vi har lastet ned user-guiden, men kommer ikke så langt for ingen av oss vet hvordan vi kommer oss inn i "pure DOS mode" (???). Noe som har gjort det og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Vist d ikke e bios eller varme, e d sikkert feil på kortet, ved andre ord så kan du jo bare sende inn korte å få nytt. :)

 

Edit: Hadde sikkert vært lurt å få testa om d virkeli e skjermkorte som e feil med, kan jo også være hovedkortet :idea:

 

Joda, hadde vært kjekt å finne ut av hva som faktisk skaper feilen... Men hvordan skal jeg finne ut av det?

 

Dessverre har jeg vært såpass dassete at jeg ikke har shippet tilbake kortet selv om jeg har hatt det i flere måneder.

Lenke til kommentar
Er nok BIOS feil du sliter med, hadde det samme problemet til jeg oppdaterte til driveren som lå på sapphire sine sider, kunne ikke spille GTA i mer enn 3 -4 min før det hang seg, men etter bytting av BIOS er det en av de mest stabile releasene jeg har vert borti.

 

Jeg er hos fettern min som har samme problemet. Vi skal nå flashe BIOS og gjøre et forsøk. Vi har lastet ned user-guiden, men kommer ikke så langt for ingen av oss vet hvordan vi kommer oss inn i "pure DOS mode" (???). Noe som har gjort det og kan hjelpe?

 

bruk f.eks win98 til åboote med.

Lenke til kommentar
Vist d ikke e bios eller varme, e d sikkert feil på kortet, ved andre ord så kan du jo bare sende inn korte å få nytt. :)

 

Edit: Hadde sikkert vært lurt å få testa om d virkeli e skjermkorte som e feil med, kan jo også være hovedkortet :idea:

 

Joda, hadde vært kjekt å finne ut av hva som faktisk skaper feilen... Men hvordan skal jeg finne ut av det?

 

Dessverre har jeg vært såpass dassete at jeg ikke har shippet tilbake kortet selv om jeg har hatt det i flere måneder.

 

Du kan jo låne et skjermkort av en kompis eller bedre, ta et gammelt skjermkort (vist du har) og sett d inn i maskina, legge inn driveran som trengs og kjør et spill og se opp datan frys.

 

Ta med at du har vert "dassete," du kan jo prøve å sende korte inn å se om du får nytt, koster vel ikke all verden med frakt (bare husk å pakk d ordentlig inn før du sende korte så d ikke blir skada i frakten). Og kan i spørre kor du kjøpte korte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...