Gå til innhold

Oppgradering til rundt 7k. Behalde PSU og Kabinett?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har endeleg "tatt til vet" og har planlagt å oppgradere maskina mi.

 

Dette har eg no:

 

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3

 

Chieftec BH-02 ATX Midi Tower Sort/Sølv - m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched Value Select 512MB

 

MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX

Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

 

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939,

1MB, BOXED m/vifte

 

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

8MB 7200RPM NCQ

 

Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black

 

DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer)

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

Floppydisk Intern

 

 

Det eg tenkte var å oppgradere skjermkort, minnebrikker, hovudkort og prosessoren. Spørsmålet er om eg er nødt til å bytte ut PSU'en, sida den er på 400w. Budsjettet ligg rundt 6000kr alt etter som. Eg er ikkje heilt oppdatert på kva som er "best" av skjermkorta og prosessorane fortida, så eg treng litt hjelp der. Det eg har funne ut er at ATI/AMD(?) har eit godt kort i 4870. Kanskje eg kan kjøpe eit no, og kjøpe eit til seinare slik eg får brukt den dual teknologien?

 

Mvh,

Sverre

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har nesten bestemt meg for å gå for eit skjermkort til 2000-2500kr, gjerne eit 4870 om det er det som er best til prisklassen. Isåfall, burde eg gå for 1gb eller 500mb? Har tenkt å gå SLI i framtida, når eg har behov for oppgradering.

 

Ser for meg at strømforsyninga må byttast ut til noko sterkare. Kva bør eg minst ha? 600w?

 

Har Gigabyte GA-MA790GP-DS4H AMD 790GX støtte for SLI/to skjermkort?

 

Er de sikker på at Chieftec BH-02 ATX Midi Tower må byttast ut?

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Las gjennom stickien..

 

endra litt på "hovudmaskin" der eg tok vekk dvdrom, harddisc og kabinett.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90301

 

Ny PSU er i lista dog. Men om eg treng 600w, bør eg heller gå for denne : OCZ TECH StealthXStream 600W PSU ?

 

Spørsmålet er om kabinettet og harddiscen eg allereide har duger fortsatt til det oppsettet.

 

bump!

Lenke til kommentar
Du trenger ikke ny PSU. 400watt vil holde.

Selv har jeg kjørt dette på 500watt:

5xhdd

8xvifter

[email protected]

8800gt 512mb (bruker ca like mye som 4870)

 

Også bruker du litt mer penger på skjermkort slik at du får 1gb versjonen også hvis du ser deg råd så går du for 1000mhz ram.

 

Da får eg heller berre prøve 400w PSU'en. Kabinettet er det OK? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308900 Eller bør eg spandere på meg eit nytt eit?

 

 

 

StealthXStream 600W er en bra PSU til prisen.

Det er ikke nødvendig å skrote harddisken du har - trenger du flere GB kan du komplettere med en HD til , ei heller kabinettet trenger du å bytte om du ikke "vil ha et nytt ett" .

 

Ok! takker :)

 

skal kome med eit forslag til handlevogn.

Lenke til kommentar

Største forskjellen mellom 1000mhz og 800mhz vil være at du kan klokke e8400 litt lenger hvis du har lyst til å prøve deg på det.

 

Internminnet vil også jobbe kjappere ved 1000mhz enn ved 800mhz.

Men skal du ikke klokke vil Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB (2 x 2048) holde helt fint.

 

Hvis du ønsker å bytte disk så vil jeg anbefale å ta en titt på Westen digital sin nye 1000gb greenpower disk.

 

Hvis du liker kabinettet du har i dag ser jeg ingen grunn for at du trenger å bytte det.

Lenke til kommentar
Største forskjellen mellom 1000mhz og 800mhz vil være at du kan klokke e8400 litt lenger hvis du har lyst til å prøve deg på det.

 

Internminnet vil også jobbe kjappere ved 1000mhz enn ved 800mhz.

Men skal du ikke klokke vil Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB (2 x 2048) holde helt fint.

 

Hvis du ønsker å bytte disk så vil jeg anbefale å ta en titt på Westen digital sin nye 1000gb greenpower disk.

 

Hvis du liker kabinettet du har i dag ser jeg ingen grunn for at du trenger å bytte det.

 

Kabinettet har eg ingenting å utsette på.. Einaste eg undra på er om ting tar meir plass no enn 2 år tilbake. Har tenkt å ende opp med crossfire på eit seinare tidspunkt.

 

Er det eigentleg eit fett kva 4870 kort eg havnar på ? Eller duger Sapphire Radeon HD 4870 1024 MB like bra som HIS eller Gainward sitt til rundt same pris?

Lenke til kommentar

Gå for det kortet som gjør at det blir billigst.

 

Datakomponenter følger en standar som heter for ATX standaren denne spesifiserer dimmensjoner, spenninger koblinger osv.

ATX standaren har er ikke forandret seg. Det er kommet til strømforskyninger en ATX 2.2 standar. Som tilsier at de er en den lengere enn den vanlige ATX standaren på 15cm lang. Som er de fleste strømforskyninger over 500watt.

 

4870 er feks mindre enn 7800gt som du har nå. Evt så er det like stort.

Lenke til kommentar
Gå for det kortet som gjør at det blir billigst.

 

Datakomponenter følger en standar som heter for ATX standaren denne spesifiserer dimmensjoner, spenninger koblinger osv.

ATX standaren har er ikke forandret seg. Det er kommet til strømforskyninger en ATX 2.2 standar. Som tilsier at de er en den lengere enn den vanlige ATX standaren på 15cm lang. Som er de fleste strømforskyninger over 500watt.

 

4870 er feks mindre enn 7800gt som du har nå. Evt så er det like stort.

 

Bør eg gå for ei anna vifte på CPU enn boxed kanskje? har tenkt å handle på amentio, men dei har ikkje inne vifta som er anbefalt på sticky. https://prisguiden.no/product.php?productId=100784

Lenke til kommentar

Bestilte maskina i går på amentio.no, endte opp med dette oppsettet:

 

 

GIGABYTE G-POWER LITE S775/ 478/ 754/ 939/ AM2 COOLER NS (GH-PDU22-SC) 1

 

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400) 1

 

KINGSTON ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 (KVR800D2N5K2/4G) 1

 

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM (HD753LJ) 1

 

SAPPHIRE Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E (11133-04-20R) 1

 

ASUS P5E3, X38, Socket-775, DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 (P5E3) 1

 

OCZ TECH StealthXStream 600W PSU / Silent 120 mm fan / 83% Efficiency (OCZ600SXS-EU)

 

ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case

 

Frakt: Posten Standard 252,-

 

 

Totalt (inkl. mva): 8 240NOK

 

Kjøpte rett og slett nytt kabinett, PSU og harddisc, slik den andre maskina kan bli tatt over av eit familiemedlem(for evt en hyggelig pris, hehe)

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...