Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ødela noen bøtter utenfor Rimi, straff?


vbjornevik

Anbefalte innlegg

Ja, som dere sikkert vet liker folk å ødelegge ting med fyrverkeri, og jeg måtte selvfølgelig være med i år (har klart å holde meg unna alle de andre årene).

 

Vi fant noen bøtter utenfor en Rimi-butikk som vi la happy-spring under så de ble ødelagt, men etterpå kom jeg til å tenkte på at de kanskje har overvåkingskameraer utenfor? Isåfall, hvis de har det og vi blir gjennkjent, hvilken straff kan vi vente oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakpå skoledagboken vi fikk i år så står det straffer for mange forskjellige ting. Kan ikke helt huske hva som stod, og har kastet boken, men var rundt 4000 for det meste gale man kunne gjøre. Og bland annet var offentlig vandalisme en av tingene. Og tipper på at dette går under det. Men er det normalt å ha overvåkningskamera utenfor butikken?

Lenke til kommentar

Så lenge politiet ikke tar deg på fersk gjerning er det meget lite sannsynlig at du blir tatt for det. Men vis u blir tatt for du nok et forelegg på 3000 kroner pluss eventuelt erstatningskrav, men som sagt er det lite sannsynlig, men å finne et annet sted å handle de neste månedene er nok klokt.

Endret av 13gauge
Lenke til kommentar
Så lenge politiet ikke tar deg på fersk gjerning er det meget lite sannsynlig at du blir tatt for det. Men vis u blir tatt for du nok et forelegg på 3000 kroner pluss eventuelt erstatningskrav, men som sagt er det lite sannsynlig, men å finne et annet sted å handle de neste månedene er nok klokt.

Butikken kan fint anlegge sivilt søksmål uten at politiet har noe med saken å gjøre. Men da må de jo finne ut hvem det var.. Forhåpentligvis har trådstarter innsett hvor stupid det er å ødelegge andres ting, og vil ikke gjøre noe slikt heretter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Trådstarter kan jo gå til butikken, innrømme at han var litt uvettig med fyrverkeri nyttårsaften og tilby seg å betale for skadene. Butikken vil neppe forfølge saken - folk er svake for angrende syndere - og trådstarter vil i fremtiden kunne handle sin lettmelk uten angst for bli gjenkjent og straffeforfulgt.

Lenke til kommentar

Enig med sindres. Hvis dette er helt vanlige reklamebøtter i plast er det ikke sikkert at butikken har betalt for dem en gang. Men at du er ærlig og angrer gir pluss på så mange måter. Ikke minst er det en nyttig lærdom for fremtiden å gjøre opp for seg. Det viktige er ikke om butikken har deg på film, men om du selv føler at det var galt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Var bare noen tynne plastbøtter som stod bak ved resten av bosset fra butikken. Heldigvis bor ikke jeg i nærheten, så slipper å finne annen butikk å handle i, men blir nok vanskelig å komme seg opp der for å fortelle sannheten uten at mamma eller pappa skal kjøre, og da finner de jo ut av det. Men jeg har ihvertfall lært til neste gang :p

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gjort opp for meg, enn å få politiet på døra.

Da blir det mye verre for deg. Og foreldrene dine vil da uansett få vite det.

 

Du kan vinne på å glemme saken, men du kan også tape på det.

Avgjørelsen får du ta selv. Jeg ville tatt ansvar for mine handlinger, og ville da slippet å bli anmeldt.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller gjort opp for meg, enn å få politiet på døra.

Da blir det mye verre for deg. Og foreldrene dine vil da uansett få vite det.

 

Du kan vinne på å glemme saken, men du kan også tape på det.

Avgjørelsen får du ta selv. Jeg ville tatt ansvar for mine handlinger, og ville da slippet å bli anmeldt.

Kan jo hende butikken anmelder ham selv om han tilstår og tilbyr å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...