JFM Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 (endret) Hei. For det første: Var usikker på hvor jeg skulle poste dette. Dersom det er feil postet så kan vel en moderator flytte tråden? Men til saken: Jeg har en gammel maskin stående hos mine foreldre. Denne skal jeg seede torrenter på. Men foreldrene mine er ikke så interesert fordi stømmen er dyr. Finnes det noen måte å ha maskinen på 24/7 uten at den bruker særlig strøm? Dersom det betyr noe så er dette hardware: Amd Athlon 64 X2 6000+ 4x 512mb ddr2 ram MSI k9n SLI platinum Nvidia 7900GTO (klokka til 7900GTX) IDE DVD To stk sata harddisker 2-3 vifter PCI-wlan. 560W strømforsyning. Har en på 550W som jeg kan sette inn om det betyr noe. Takk Endret 1. januar 2009 av JFM
k-orm Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Å ha en PC stående på 24/7 blir det samme som å ha en panelovn stående på 24/7. Det aller meste av strømmen blir til varme, littegrann er bevegelsesenergi. Du kan spare en del strøm ved å bytte skjermkort. Du må i hvert fall klokke det ned. Hvis du fjernstyrer maskina kan du ta det helt ut. Samtidig trenger du maks to kabinettvifter, det holder muligens med én som trekker luft inn i kabinettet. Viften i strømforsyningen blåser luft ut. Hovedkort og RAM er det lite å gjøre med. Det er kansje mulig å underklokke prosessoren, og sette ned spenningen.
JFM Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Men jeg tenkte at jeg skulle bruke dataen til andre ting opptil to dager i uka. Glemte å neve det...
k-orm Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Men hvis foreldrene dine bruker strøm til å varme opp huset, kan man se på PCen som en varmovn. Når den står på kan man skru ned/slå av en annen ovn og de bruker totalt like mye strøm.
JFM Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Skrevet 1. januar 2009 Joda. Men maskinen står i et som som ikke trenger oppvarming
MrBBs Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Du kan bruke ATItool 0.26 til og overklokke /underklokke grafikk kortet, veit ikkje om det har noke å seie sida det køyrer idle sida du laster ned, du kan også lage profiler der en til gamin, og ein til strømm sparing Du kan også sette på cool n quiet på cpuen, mener det regulerer viftehastigheten etter cpu temp automatisk, trur den underklokker cpu også etter last, du kan også kutte ut viftene som drar 1-3 watt ved å ha kabinettet ope, Vist hovedkortet støtter overklokkings profiler så kan du ha ein til download og en til gamin /surfing (stock) Du kan jo også kjøpe ein Intel atom pakke og kjøpe ein hdd med passelig størrelse og bruke en papp eske som kabinett, det er jo eit veldigt energi sparende alternativ, da du kan bruke den som server vist du vil det =) Intel atom cpu og hk korter: Link (prisguide) ram er billig, koster deg 200kr, psu har du jo. så kommer ikkje langt over Tusen lappen. Da har eg vel kommet med det eg kan tenke hjelper med strømm sparing..
slett meg! Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg tror han vet hvordan han overklokker, siden han har et overklokka skjermkort Jeg tror jeg ville ha nappa ut 2 av ram brikkene (og brukt de til noe annet) og klokka cpu og gpu ned.
MrLee Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Kan iallefall sørge for å aktivere AMDs Cool'n Quiet? Eller heter det ikke det lengre? Endret 2. januar 2009 av MrLee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå