Gå til innhold

Sony W-serie vs L-serie. Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

40L4000 og 40V4000 er like bortsett fra at V4000 har 1 ekstra HDMI-port. 40W4000 har USB og 10 bit panel, mot 8 bit panelet som er å finne på V4000 og L4000. Dette betyr ingenting pr. i dag, blue-ray bruker f. eks "bare" 8-bit. 40W4500 har 100hz motion flow teknologi i tillegg.

 

Bare presisere at dette ikke er 100% alle forskjeller.

 

Tilbudet til elkjøp er godt hvis du klarer deg med 2 hdmi.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

40L4000 og 40V4000 er identiske når det kommer til spesifikasjoner for bilde. W-serien har Live color creation, W-serien har et annet bakpanel WCG-CCFL mot CCFL på V- og L-Serien.

 

Spesifikasjoner 40L4000

 

Spesifikasjoner 40V4000

 

Spesifikasjoner 40W4000

 

Ser at 40V har noen flere lydmoduser å velge mellom enn 40L. I tillegg er det noen små forskjeller under "konnektorer".

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Har foreløpig ikke så veldig mye spennende å komme med. Det første jeg la merke til er at det ikke er optisk lydutgang, noe som det står at det er på sony sine egne sider.

 

Bildene er bra, men må teste mer med innstillinger. Har dessverre bare SD via scart forleøpig.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke L-serien er så lik V- og W-serien som klangen i denne tråden skulle tilsi. Selv om de skulle benytte samme panel kan bildekvaliteten være vidt forskjellig. Baklys på en LCD-TV er en kritisk komponent, og denne er tydelig vis ikke lik på seriene. Div. filtre vil også være gjeldende både for farger og sortnivå. Til slutt har vi bildebehandlingen.

 

Jeg så L-serien ved siden av Samsungs 6-serie, og det var vesentlig mindre støy i bildet fra 6-serien på SD-signaler.

Har man litt vanskelige signaler på Sonyseriene, eller plasserer dem i et mørkt rom tror jeg det skal være greit å skille dem. Når det er sakt er det et bra tilbud på L-serien, ville bare gjøre obs på at TVer kan være forskjellige selv om spesifikasjonene ser like ut. Forventer man W-serie-kvalitet blir man nok skuffet.

Lenke til kommentar
sikker? hva er forksjellen da?

 

v og w serien klarer svart perfekt hvertfall. så bakgrunnsbelysningen de rer perfekt

 

Hvorfor skriver du hele tiden at disse skjermene klarer perfekt sort og hva er perfekt sort egentlig for deg?

Perfekt sort er det kun Pioneer som klarer og din Sony skjerm er langt unna perfekt dessverre men mulig den er perfekt for deg men det blir en helt annen sak.

Slutt å skriv at Sony V og W serie gir perfekt sort for noen kan faktisk tro deg til slutt og bli skuffet for de hørte på en udyktig mening fra deg.

Lenke til kommentar

^fmj:

Har du noen kilde som bekrefter samme panel? Eller er det en sannsynliggjøring ut i fra spec?

 

Hva antyder at L- og V-serien benytter eksakt samme baklys. Sonys spesifikasjoner sier de bruker CCFL, som er en type lysrør. Kvaliteten, oppbygningen eller sammensetning trenger på ingen måte være lik. Bildebehandlingen kan ha forskjellige styrealgoritmer som kan utgjøre store forskjeller.

 

Bildebehandlingen i seg selv er et stort kapittel. Denne styrer farger, skaleringer, deinterlasing, mapping, støyreduksjon, osv. Ut i fra Sonys spec støtter V-serien en del mer på bildebehandlingssiden, som heller kan tyde på at den bruker en annen, og mer avansert, bildebehandling.

 

Mellon lysrørene og panelet ligger det også flere filtre. Disse har bla. til hensikt å gjevne ut baklyset, forbedre sortnivå og fargenøytralisere lyset som slipper gjennom til LCD-panelet. Jeg ser ingenting som gjør det gitt at dette er likt.

Lenke til kommentar

I følge tester og produktanmeldelser skal w-serien ha en markant forbedring av bildet. Her er et lite klipp jeg fant på nettet.

 

 

Live Color Creation System (featuring WCG-CCFL backlighting system)

Sony’s Live Color Creation System not only pushes resolution to the limit but also brings color reproduction to new heights. Live Color Creation achieves precise and wide color reproduction using a combination of advanced chroma signal processing algorithms along with a specially developed WCG-CCFL (Wide Color Gamut - Cold Cathode Florescent Light). The results have to be seen to be believed. Deep blue levels along with a natural, broad range of greens deliver vibrant colors throughout any scene.

Lenke til kommentar
^fmj:

Har du noen kilde som bekrefter samme panel? Eller er det en sannsynliggjøring ut i fra spec?

 

Hva antyder at L- og V-serien benytter eksakt samme baklys. Sonys spesifikasjoner sier de bruker CCFL, som er en type lysrør. Kvaliteten, oppbygningen eller sammensetning trenger på ingen måte være lik. Bildebehandlingen kan ha forskjellige styrealgoritmer som kan utgjøre store forskjeller.

 

Bildebehandlingen i seg selv er et stort kapittel. Denne styrer farger, skaleringer, deinterlasing, mapping, støyreduksjon, osv. Ut i fra Sonys spec støtter V-serien en del mer på bildebehandlingssiden, som heller kan tyde på at den bruker en annen, og mer avansert, bildebehandling.

 

Mellon lysrørene og panelet ligger det også flere filtre. Disse har bla. til hensikt å gjevne ut baklyset, forbedre sortnivå og fargenøytralisere lyset som slipper gjennom til LCD-panelet. Jeg ser ingenting som gjør det gitt at dette er likt.

Det er ikke bare sannsynliggjøring ut i fra specs. Kilden må jo da bli random personer fra diverse forum som vet hva de snakker om. F. eks AVforums Har ikke ringt Sony, men de kan sikkert bekrefte det. Hvis det ikke var tilfelle er jeg rimelig sikker på at de ville blitt arrestert rimelig fort, spesielt på AVforums.

 

W-serien er hakket over både L og V. 40L4000 burde sammenlignes med Samsungs 5-serie ikke 6.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Når det blir synset mye nok på forum har det en tendens til å bli annemannsviten. Jeg prøver ikke si at det ikke kan være likheter mellom disse TVene, men at man ikke skal gå ut i fra det fordi de har liknende spesifikasjoner. Til og med om en ringer Sony tror jeg det er svært få personer der som vet panelets serienummer, eller for den saks skyld hva bildeprossesseringen heter eller hvorden baklyset er bygget opp. Selv om samme panel brukes kan det, som jeg har prøvd å få frem, være store og vesentlige forskjeller.

 

Det kan godt være L- og V-serien er "same shit, different wrapping", men jeg ville ikke satset på det uten å ha fått en sikker kilde på det.

 

Grunnen til at jeg nevnte kort om L-serien mot Samsungs 6-serie var et spørsmål om dette tidligere i tråden. I og med at jeg har sett disse to rett ved siden av hverandre delte jeg mine bemerkelser.

 

Svinks: De har alle digitale dekodere, men hvor L-serien har MPEG-2 (som ikke kan nyttes i norge) har V- og W-serien MPEG-4 (for RiksTV).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...