Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritak i norsk sidemål


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lest litt runt om fritak i norsk sidemål.

 

Jeg har funnet følgende.

 

Fritak fra vurdering i norsk sidemål

Ved søknad om fritak fra vurdering i norsk sidemål må det vedlegges dokumentasjon

på at man oppfyller kravene til slikt fritak.

 

I henhold til forskrift til opplæringsloven § 4-11 har elever i videregående skole rett til

fritak fra vurdering i sidemålet når eleven

a) på grunn av sykdom, skade eller dysfunksjon som er diagnostisert av sakkyndig, har

problemer med å beherske begge målformer

b) ikke har gjennomgått ungdomstrinnet i norsk grunnskole

c) har hatt fritak fra opplæring eller vurdering i norsk sidemål i grunnskolen,

jf. forskrifta § 1-11

d) fylte vilkåra for fritak fra opplæring eller vurdering i norsk sidemål i grunnskolen, men

på grunn av dokumentert saksbehandlingsfeil likevel ikke fikk fritak

 

Jeg har grove finmotoriske problemer. Er dette et gyldig grunnlag for å få fritak?

Problemer med finmotorikken gjør at det er absolutt med pc under eksamen eller vill skriften min være uforståelig. Så pc vill jeg få uansett, men spørsmålet er bare om jeg får fritak fra sidemåle også?

 

Det er opp til eksamnskontoret å avgjør dette, men jeg er ser ikke noe vits i å søke om jeg vet det ikke går.

 

Håper noen kan svare noe nermere på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel egentlig en vurderingssak, men jeg kan forsøke å mene noe alikevel...:)

 

Slik jeg se det er det eneste bokstavpunktet du kan "falle inn under", punkt a - at en sykdom, skade eller dysfunskjon gjør at du har problemer med å beherske begge målformer. Gitt at du har gitt alle opplysninger, kan jeg ikke se at problemer, store eller små, med finmotorikken gir deg grunnlag til fritak for vurdering med karakter. Selv om finmotorikken gjør det vanskelig å skrive for hånd, har den ingenting med evnene til å tilegne seg sidemålet.

 

Som et annet eksempel kan jeg nevne dysleksi. Dysleksi har heller ingen ting med evner å gjøre, men gjør det ekstra utfordrende å tilegne seg nok et skriftspråk. Det gir derfor automatisk fritak for vurdering med karakter i sidemål (hvis elev/foresatte ønsker det).

 

Det ser for meg ut som om du er "stuck" med begge målformer, på lik linje som alle andre...:( Men det er jo ikke verre å snakke med rådgiver eller annet egnet personell på skolen. De har kanskje noen andre svar på spørsmålet, eller du kan jo bare søke for å sjekke om det går. Hvis du kan få dokumentert at problemene dine gjør det ekstra utfordrende å lære sidemålet, er det uansett verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Det er eksamenskontoret som avgjør den eventuelle søknaden om fritak fra sidemålet. Siden dette er privatisteksamen.

 

Jeg kommer selvfølgelig til å søke om bruk av pc. Dette fikk jeg selvfølgelig innvilget sist gang, men jeg kan gjerne også prøver meg på fritak i sidemål? Er uansett verd et forsøk? Jeg har snakket med saksbehandleren der inne når jeg skulle ha pc ;) Hun var veldig grei.

 

Dette er uansett et enkelvedtak og det kan gå? Jeg tror ikke det vurderer dette så ekstremt nøye?

 

Jeg kommer også til å søke om utvidet tid (en time). Tror dere jeg har rett på dette pågrunn av finmotorikken? Jeg følte ikke jeg trenkte det under sist eksamen, men om jeg kan få en time ekstra tar jeg den gjerne :D

Lenke til kommentar
Fikk selv skrive på pc(ikke privatist men...) på grunn av håndskriften min, men det var ikke i nærheten av nok til å få slippe nynorsken :(

 

Hindrer finmekanikken deg i å skrive med normal hastighet på pc? Hvis den gjør det så skal ike utvidet tid være noe problem.

 

Finmotorikken hindrer den vanlige håndskriften. Ja, jeg vill direkte kalle det en funksjonshemning. Skriften min er totalt ulesbar. Jeg klarer ikke engag selv å lese va jeg har skrevet for hånd etter jeg har skrevet noe.

 

Finmotorikken begrenser min hastighet på pc tildels også, men det går mye fortere og alt blir leselig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...