Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig harddisk restart


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter med at hardisken min, som for øvrig er helt ny plutselig restarter. Da fryser så klart alt som skjer i windows, og jeg må vente 3-5 sekunder før jeg kan gjøre noe igjen.

Dette skjedde også med den gamle hardisken min så det burde ikke ha noe med selve hardisken å gjøre.

 

Hele pc'n er relativt full av nye komponenter.

 

Trodde kanskje det var sparemodus greia til Vista som slo inn, men har slått av den nå så det er utelukket.

 

Hardware:

 

- Asus p5q Hovedkort

- Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

- Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz

- ATi Radeon 4850

- 520w PS

- Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike ting er som regel ikke alltid lette å finne ut av.

 

En ting som man kan begynne med er å finne ut om hvorvidt feilen ligger i software eller hardware.

 

Prøv å installere prøveversjon av XP og installer nødvendige drivere og se om samme skjer igjen. Forskjellig os == forskjellig driver, så det kan jo hende at det vil komme til å virke.

 

Alternativt kan du laste ned en livecd av en linux-distro. Ulempen her er at det ikke er sikkert at harddisk-utkobling vil føre til merkbare feilsymptomer. Men du kan jo alltids prøve å installere en eller annen linux-versjonj lokalt på disken.

 

Hvis dette ikke fører frem, kan du prøve følgende:

- Bytt data-kabel til disken.

- Bytt plasseringen til disken til en annen kontroller.

- Prøv disken i en annen maskin, evt harddisk-kabinett.

 

Hvis samme feilen oppstår hele tiden når du prøver det som er nevnt ovenfor, så er det bare å dryle disken i søpla, evt få ny disk på garantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...