Gå til innhold

Problemer med internet når tlf'en ringer. Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal pröve å forklare dette så godt som mulig. Jeg sitter her i en leilighet som har på en måte "delt" internett med resten av boliglaget. Hver leilighet har blitt tildelt en linje som de selv bruker, og det er her jeg sitter nå.

 

Problemet kommer når hus telefonen ringer, internett forbindelsen blir brutt når noen tar opp röret og kommer tilbake etter en liten stund når röret er lagt på.

 

Koblingen fra veggen er av den gamle typen, en stikk kontakt sak med 3 pinner. Ledningen herfra går da til en Trådlös sender/switch av typen Thomson Speedtouch. Jeg tör ikke med all sikkerhet si om dette er en router, det er jeg faktisk ikke sikker på.

 

Videre går det en TP-kabel fra den og inni denne maskinen her.

 

Ellers eksisterer det 5 hus telefoner som fungerer på den gamle måten, analog telefoni.

 

Hvor ligger problemet? Jeg har ringt litt rundt, og noen sier jeg trenger en splitter for tlf og internett. En annen jeg har hört er at det gjelder gamle kabler i bakken. Jeg har ikke spurt naboer om de har det samme problemet, og blokk eier har värt innom tidligere og ikke klart å få bukt med problemet.

 

Jeg vil kaste lys på at den trådlöse senderen/switchen IKKE er koblet til hoveduttaket, ettersom det er så mange telefon (stöpsel i veggen) uttak i huset, er den i stua valgt. Hoved uttaket ligger faktisk inne på kjökkenet på en idiotisk plassert plass som rett ved siden av komfyren.

 

Takker for alle svar!

 

MVH

 

- nadezico

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beskjeden jeg fikk når jeg la opp internett hos mine foreldre, var at modemet måtte ha signalene først for at du skal kunne bruke både internett og telefon samtidig. Det endta da med at jeg la en kabel fra koblingsboksen ved telefonen inn til en koblingsboks ved PC'en og tilbake til koblingsboksen ved telefonen. Den koblingsboksen ved telefonen har to uttak, og ved å bruke det uttaket som er koblet til retur-ledningen fra koblingsboksen ved PC'en til telefonen, så fungerer begge samtidig.

 

Beklager at jeg ikke klarer å forklare det enklere enn det, men jeg har kun gjort det en gang.

 

Håper det hjalp deg litt med problemet ditt.

Lenke til kommentar
Koblingen fra veggen er av den gamle typen, en stikk kontakt sak med 3 pinner. Ledningen herfra går da til en Trådlös sender/switch av typen Thomson Speedtouch. Jeg tör ikke med all sikkerhet si om dette er en router, det er jeg faktisk ikke sikker på.

Som andre allerede har påpekt. Du må ha en splitter. Denne skal plasseres før både ADSL-modem og alle telefoner (være det første telelinjen finner). En splitter deler ikke bare linjen mellom telefon og data - men filtrerer de forksjellige frekvensområdene slik at telefonidelen ikke skal påvirke datadelen [og omvendt]).

Lenke til kommentar
Den beskjeden jeg fikk når jeg la opp internett hos mine foreldre, var at modemet måtte ha signalene først for at du skal kunne bruke både internett og telefon samtidig. Det endta da med at jeg la en kabel fra koblingsboksen ved telefonen inn til en koblingsboks ved PC'en og tilbake til koblingsboksen ved telefonen. Den koblingsboksen ved telefonen har to uttak, og ved å bruke det uttaket som er koblet til retur-ledningen fra koblingsboksen ved PC'en til telefonen, så fungerer begge samtidig.

 

Ah, jeg fant frem penn og papir og begynte å tegne opp dette her. Jeg skjönte poenget ditt. Takk for at du gikk gjennom tröbbelet å forklare :)

 

du trenger en splitter!

Analog og adsl skal splittes på samme pungt, og du skal ikke ha telefoner i andre uttak i huset.

 

Jeg har en ekstra splitter fra min gamle leilighet, skal se om jeg finner den og få den koblet opp her. Men hvorfor kan jeg ikke ha telefoner i andre uttak i huset? Det er ca 5 tlf'er, og det virker jo nesten litt teit å kaste 4 tlf'er fordi jeg vil ha internett? Funket jaffal ikke logisk for meg.

 

Som andre allerede har påpekt. Du må ha en splitter. Denne skal plasseres før både ADSL-modem og alle telefoner (være det første telelinjen finner)

 

Ergo jeg må plassere splitteren på hoved tlf uttaket i huset? Det virker egentlig mest logisk å plassere kun en splitter, og det väre på den plassen ettersom signalene til de andre tlf'ene i huset tross alt kommer derfra.

 

En splitter ELLER filter på alle hustelefonene er det som må til her. Splitter er utvilsomt det beste alternativet.

 

Alle? Hvor i så tilfelle er det mulig å få tak i slike splittere. Jeg har bare fått disse gjennom mine internett leverandörer.

 

Du må koble en splitter på linjen _før_ modemet og telefonene. Siden det er såpass mange kontakter i leiligheten er det sikkert greiest å skaffe en montør.

 

Jeg tenkte det samme siden jeg reiser om ikke mindre enn 12 timer, og det blir litt vanskeligt å la kvinnene i dette huset gjöre denne jobben holdt jeg nesten på å si. De er ikke teknisk avanserte, derfor jeg pröver å fikse så mye jeg kan her för jeg stikker. Og det er mye takket väre dere her på HW forumet.

 

Takk for hjelpen alle mann! :)

Lenke til kommentar

Ser at setningen min ikke er tydelig nok; Enten må du bruke en splitter før signalet går ut til telefonene - ellers så må du bruke ett filter på hver telefon. Filterene gjør at telefonene ikke forstyrrer nettet og motsatt, ved hver telefon. Er det praktisk mulig så er en splitter absolutt best, og derfor bruker de fleste leverandører kun splittere.

Lenke til kommentar

Jeg har en ekstra splitter fra min gamle leilighet, skal se om jeg finner den og få den koblet opp her. Men hvorfor kan jeg ikke ha telefoner i andre uttak i huset? Det er ca 5 tlf'er, og det virker jo nesten litt teit å kaste 4 tlf'er fordi jeg vil ha internett? Funket jaffal ikke logisk for meg.

----------

Basic skal splitter i hoveduttak være nok, så kan du ha telefoner i andre uttak i huset, MEN det har seg sånn at det kan forutsake interne spredernett problemer! Spredernett er ditt kabelnett i ditt hus.

Jeg har erfaring med at dette skjer ofte i gamle hus, med dårlige spredernett løsninger!

 

Forstyrrelser på spredernett kan føre til;

-Ustabil xDSL

-Pakketap

-Hastighetproblemer

- At du har kontakt med sentral, men det går ingen trafikk

 

Jeg vil heller anbefale deg å skaffe deg en Siemens Trio telefon

Telefon med 1 base og 2 aktive slaver.

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...