Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen slår seg av etter 10-15 min med spilling. Hvordan fikse problemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en pc som er kanskje 1 år gammel. Den er ganske grei. Før spilte jeg World Of Warcraft på den, og for en stund siden skaffet jeg meg Red Alert 3. Da begynte problemet. Jeg spiller i kanskje 15 minutter, så skrur pc'n seg av. Dette skjer alltid da jeg skal prøve å spille Red Alert 3. Dette begynner å bli ganske iriterende. Og det er ikke bare med Red Alert 3 at dette skjer. Det skjer også nemlig med FSX. Når jeg spiller litt krevende missions. Så skrur pcn seg av.

Noen som vet hvorfor dette skjer, og\eller hvordan jeg kan få fikset dette?

Endret av datating
Emnetittelen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sannsynligvis PCen som blir for varm. Har samme problems selv etter at jeg feilmonterte en CPU-kjøler for et år siden, men har ikke giddet å gjøre noe med det ennå :S

Det som skjer med min er at skjermen blir helt svart i noen sekunder, så kommer signalet tilbake og etter en feilmelding fra ATI kan jeg fortsette som normalt. Er jeg ekstra uheldig kræsjer den helt og jeg må tvinge den til å skru seg av :(

Skrevet (endret)

ja, pcn blir veldig fort varm når jeg spiller. Og da skrur den seg av.

Nei, jeg har ikke "rensa" den på en stund. Men får vel gjøre det.

Forresten, hvordan oppdaterer jeg enkelte ting ? en ganske ny innen sånt.

Endret av Alarmen
Skrevet

BAre søk på "download driver" og så navnet på komponenten du skal ha driver til. Vanligvis laster du ned de nyeste driverne på hjemmesidene til produsenten.

Skrevet

Hvorfor blir egentlig pcn veldig varm når jeg spiller dette spillet? har det noe med at jeg ikke har rengjort pcn? eller er det noe annet? :)

Skrevet

Som de andre sier.

Når du presser PCn så kreves det mer kraft og det fører til mer varme. Når PCn når en viss temperatur så sørger den for å skru seg av selv slik at det ikke skal oppstå skade på maskinen. Men det skal såklart ikke skje!

Det jeg alltid har gjort med PCer som har samme sykdom er å rense de fullstendig for støv innvendig. Du må manuelt fjerne viften foran CPU med skrujern og blåse ut alt støvet som ligger under og i viften.

Før du setter til verks med dette vil jeg at du trekker ut alle kabler fra PCn og legger den på et bord. Vi vil ikke at noe skal ødelegges med elektriske impulser :)

Er du forsiktig med skrujernet og kun bruker det til å skru ut viften så er det en fullstendig harmløs operasjon.

En annen ting du skal gjøre er å sjekke at alle viftene går rundt som de skal når PCn er slått på. Om de ikke gjør det så er de svært sjelden defekte så da må du finne en ledig plass på hovedkortet til den lille strømkabelen som går til viften.

PCn skal selvsagt være avslått når du flytter på kabler og ledninger.

Angående drivere så foreslår jeg at du besøker www.nvidia.com og kjører en automatisk driversjekk (det er sannsynligvis drivere fra nvidia du trenger) :)

Ellers spør du jo bare på nytt her inne om noe dukker opp

Skrevet
Angående drivere så foreslår jeg at du besøker www.nvidia.com og kjører en automatisk driversjekk (det er sannsynligvis drivere fra nvidia du trenger) :)

Hva er det som gjør deg så sikker på at trådstarter har Nvidia kort?

Skrevet

Hva er det som gjør deg så sikker på at trådstarter har Nvidia kort?

nvidia har chipset-drivere også. Det er nå bare slik at de aller fleste har chipset og skjermkort som trenger drivere fra nvidia :)

Stemmer det ikke så kan han jo bare finne ut hvilket skjermkort og hovedkort han har selv, og søke på google. Eller spørre her inne om igjen med litt mer info enn han gir i tråden sin

Skrevet

Som dei andre skriv, høg temperatur er den mest sannsynlege årsaken, so eg ville ha starta med å undersøke det. Ei anna moglegheit, er at straumforsyninga ikkje gjer jobben sin skikkeleg. Det var årsaken når eg hadde eit liknande problem for eit par år sidan. For meg var det slik at maskina skrudde seg av når eg spelte enkelte spel, medan andre gjekk greit. Dei spela som fungerte, fungerte sjølv om eg køyrte opp alle innstillingane og gjorde mitt beste for å auke temperaturen, medan dei som ikkje fungerte, fortsatte å ikkje fungere sjølv når eg åpna kabinettet og satte ei bordvifte på maksimal fart til å blåse luft igjennom systemet. Etter tips på hw.no-foruma bytta eg straumforsyning, og etterpå fungerte alt fint.

Kay

Skrevet

Er det trygt det haKristian skriver?

Og hvor befinner denne vifta seg ?

Hvor skal jeg skru ?

Hjelp! ;o

Jeg ønsker så veldig å få fikset dette. Jeg har lenger tenkt på å skaffe meg en ny pc uansett. Men greit å få fikset dette. :)

Noe mer som jeg burde legge merke til i alt dette?

Skrevet
Er det trygt det haKristian skriver?

Og hvor befinner denne vifta seg ?

Hvor skal jeg skru ?

Hjelp! ;o

Jeg ønsker så veldig å få fikset dette. Jeg har lenger tenkt på å skaffe meg en ny pc uansett. Men greit å få fikset dette. :)

Noe mer som jeg burde legge merke til i alt dette?

Vanligvis befinner CPU seg litt til venstre for på midten av hovedkortet. Her ser du slotten merket med prossesor socket.

hovedkort.jpg

Oppå CPU står det vanligvis ene vifte som du ser plassert her

hovedkort_montert.jpg

Noen maskiner har også en luft kanal ned til CPU fra side døren på kabinettet, her kan det ofte legge seg støv, for ikke å snakke om rundt i kabinettet overalt der luft trekkes inn.

En gammel guide, men kan kanskje brukes

http://www.hardware.no/artikler/skadelig_mokk/15362/1

Skrevet (endret)

Takk :) men som jeg tror jeg så, så var dette en stasjonær pc.. Jeg har bærebar pc, men fungerer dette på samme måte ? Skulle gjere hatt en guid til dette også.

Eller er det kanskje ikke mulig å få fikset dette, siden det er en bærebar pc ?

Endret av Alarmen
Skrevet
Takk :) men som jeg tror jeg så, så var dette en stasjonær pc.. Jeg har bærebar pc, men fungerer dette på samme måte ? Skulle gjere hatt en guid til dette også.

Eller er det kanskje ikke mulig å få fikset dette, siden det er en bærebar pc ?

Er det en bærbar så burde du kontakte leverandøren først for å høre om det er en kjent feil at PCn blir varm. Fins mange bærbare som sliter med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...