Gå til innhold

[Løst] samba og norske tegn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har mountet noen shares fra en windows2000-box slik at de kommer opp under /mnt/share1 //mnt/share2 etc på linux-laptoppen

dette fungerer helt fint, men problemet er at jeg ikke får lov til å lese filer som har æøå i seg. filene med norske tegn dukker opp, men de har en hengelås over seg i Konqueror...

kjører Redhat 8.0.

tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke jeg husker helt feil så står det noe om det i smb.mount manpage..

Det skyldes i hvertfall at ikke du har spesifisert tegnsettet til å være utf8 eller noe slikt..

Skrevet

evt kompiler ny kernel med support for de charsets og codepagesene du trenger, og sett default codepage for samba til 865 som omfatter norsk..

Skrevet
Hvis ikke jeg husker helt feil så står det noe om det i smb.mount manpage..

Det skyldes i hvertfall at ikke du har spesifisert tegnsettet til å være utf8 eller noe slikt..

hm.... prøvde å spesifisere UTF8, men det hadde ingenting å si.

slik prøvde jeg:

mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=unicode,iocharset=utf8,unicode //box/d$ /mnt/box-d

skjedde nøyaktig det samme... feks en mappe som heter "Røyksopp" på win2k-boxen, vises som "Ryksopp" med en hengelås over i Konqueror.. "Locked directory"

Skrevet
...  og sett default codepage for samba til 865 som omfatter norsk..

hadde du giddet og gitt meg et konkret eksempel på hvordan du gjør akkurat dette?

takker

Skrevet

Søk på forumet etter kernel-compile eller kjerne kompilering.

Under File Systems->Network File Systems-> Samba-> Use a default NLS skriver du cp865(trur jeg).

Skrevet
Søk på forumet etter kernel-compile eller kjerne kompilering.

Under File Systems->Network File Systems-> Samba-> Use a default NLS skriver du cp865(trur jeg).

takk for svar. så man er altså nødt til å rekompilere kjernen for å få fram norske tegn? tungvint opplegg egentlig. amerikansk windows2000 tar jo disse sharene uten problem og den har ikke støtte for noe sånt i kjernen skulle man tro..

jaja, får vel kjøre på

Skrevet

Du trenger ikke å rekompilere kjernen for å få støtte for norske tegn på samba sharen din :) mount med:

mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=cp850,iocharset=utf8 //box/d$ /mnt/box-d

Skrevet
Du trenger ikke å rekompilere kjernen for å få støtte for norske tegn på samba sharen din :) mount med:

mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=cp850,iocharset=utf8 //box/d$ /mnt/box-d

GENIALT!!! det fungerte ;) da slapp jeg å begynne å rote med kernelen :woot:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...