Gå til innhold

Kjøpe 5D Mark II - eller kvalitetsobjektiv(er) til 450D?


Anbefalte innlegg

Åpnet jeg en "can of worms" av definisjoner her? :-D

 

Nei da. Trodde bare PMNormal sitt innlegg trengte en liten forklaring.

Thanx.

 

24-70 er ikke et vidvinkelobjektiv, men det har i likhet med alle andre normalzoomer både vidvinkel og tele. Det er dermed feil å kalle det et vidvinkelobjektiv, for det ordet betyr pr. def. at zoomen ikke har tele i det hele tatt. Semantikk, men viktig for å ikke skape forvirring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør ikke gå for fullformat bare fordi man har råd til det, men fordi man har lyst. PMnormal har mange poenger man bør tenke gjennom. Han er dog altfor kategorisk til hvem som bør få kjøpe eller er moden for fullformat-kamera, og overdramatiserer hvor stor overgangen er fra crop- til fullformatsensor. Skal man følge hans resonnement, ville de fleste vært best tjent med et godt kompaktkamera, hvilket i og for seg stemmer for mange. :) De som har glede av speilrefleks, og har sett av egen atferd at de ikke går lei innen kort tid, kan dog trygt satse på fullformat. Størrelse og vekt er lite godt argument, da det skiller lite mellom eks. 40D og 5D eller mellom D300 og D700.

 

Det viktigste er at man har det gøy med det verktøyet man har. Mange har mer glede av speilrefleks enn kompaktkamera, og blir følgelig mer kreative med et godt verktøy. Det er få, men viktige fordeler med fullformat konta crop. Søkeren på fullformat-hus er nydelig. Skarphetsdybden er lettere å variere, men krever samtidig at man tenker litt mer før man tar bildet. Det er med andre ord lettere å bli DOF-junkie, som PMnormal kaller det. Forøvrig en herlig avhengighet, som ikke trenger behandling. Jeg synes også 5D med god optikk gir flott og noe særegen tegning av bildene.

Lenke til kommentar

Mmm, du har rett i del av det, men du må ikke glemme at normalzoomer er "dobbelt så store" i fullformat. Ikke fullt så ille, men de er endel større. Og tyngre.

 

Jeg ønsker ikke å være for kategorisk, og mener at har du penger så bruk dem på hva du vil. Sett bort fra narko og horer, for det er forbudt. I hvertfall fra torsdag morgen av.

 

Men det er slik at vi preges av motehysteri, jeg som alle andre. Og det med smal DOF har blitt et motehysteri i den senere tid, slik som Dave Hill og HDR. Det kan fort bli klisje, og er en lettvint vei til pene bilder. Derfor bruker jeg det selv. Jeg tar alltid noen slik bilder når jeg tar portretter av folk, fordi det ser pent ut. Proffer gjør også det, men det er svært lite effektivt i forhold til å få folk til å stoppe opp ved en artikkel el. lign. Det er faktisk målbart. Men på forsider tar det seg nydelig ut, og på veggen til noen som kjenner personene kan det være direkte vakkert. Jeg hyller jo ikke 105 f/2,5 uten grunn. Når jeg blir så heldig å få meg fullformat så kommer det objektivet garantert til å bli mer brukt, og det kommer til å bli tatt flere slike bilder av meg også. Men det er litt for lettvint for meg for tiden, og jeg trenger utfordringen omgivelser gir. Og det er jeg sikkert ikke alene om å trenge...?

Lenke til kommentar

Har trådstarter vurdert NIKON D700 forresten? Siden du ikke har all verdens av objektiver så er det ikke mye som står i veien for og skli over til "the dark side". D700 er faktisk det første nikon som frister så mye at jeg vurderer selv og kjøpe det, selv om jeg er en canon tilhenger.

 

Hvis du ikke må ha video og såpass med megapixler så ville jeg helt klart gitt D700 en titt. Spesielt med tanke på at du får det til 16.000kr om dagen.

Lenke til kommentar
Mmm, du har rett i del av det, men du må ikke glemme at normalzoomer er "dobbelt så store" i fullformat. Ikke fullt så ille, men de er endel større. Og tyngre.

 

Jeg ønsker ikke å være for kategorisk, og mener at har du penger så bruk dem på hva du vil. Sett bort fra narko og horer, for det er forbudt. I hvertfall fra torsdag morgen av.

 

Men det er slik at vi preges av motehysteri, jeg som alle andre. Og det med smal DOF har blitt et motehysteri i den senere tid, slik som Dave Hill og HDR. Det kan fort bli klisje, og er en lettvint vei til pene bilder. Derfor bruker jeg det selv. Jeg tar alltid noen slik bilder når jeg tar portretter av folk, fordi det ser pent ut. Proffer gjør også det, men det er svært lite effektivt i forhold til å få folk til å stoppe opp ved en artikkel el. lign. Det er faktisk målbart. Men på forsider tar det seg nydelig ut, og på veggen til noen som kjenner personene kan det være direkte vakkert. Jeg hyller jo ikke 105 f/2,5 uten grunn. Når jeg blir så heldig å få meg fullformat så kommer det objektivet garantert til å bli mer brukt, og det kommer til å bli tatt flere slike bilder av meg også. Men det er litt for lettvint for meg for tiden, og jeg trenger utfordringen omgivelser gir. Og det er jeg sikkert ikke alene om å trenge...?

 

Jeg tror vi er ganske så enige. Det hevdes ofte at zoomer til fullformat er dobbelt så dyre og store som til crop. Det stemmer til en viss grad. Det er dog greit å påpeke at for Canons del kan man (også) til fullformat gjerne velge eksempelvis 17-40/4 og 70-200/4, og komme meget godt ut både når det gjelder vekt, pris og optiske egenskaper. Total pris ny er "beskjedne" 10.500, eventuelt ca. 7500 pent brukt. Det trinnet man taper i lysstyrke ifht zoom med f/2.8 på cropsensor blir forsåvidt kompensert av mindre DOF og mulighet for å høyne ISO noe mer på fullformatsensor.

 

Forøvrig helt enig i at de fleste av oss trenger utfordringer, hvilket det finnes nok av. :)

Lenke til kommentar
Heisann! Har tenkt litt på dette med fullformat og en av fordelene er jo bedre støy-egenskaper på høy iso. Men denne fordelen vil vel til dels gå tapt fordi man må blende ned mer på FF for og få samme dybdeskarphet. Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Høres riktig ut det. Jeg synes det er litt håpløst når folk bruker nedblending som et argument mot fullformat (ikke det at du gjorde det!). Det er viktigere å legge merke til at du har større kontroll på dybdeskarphet i fullformat. Ja, kanskje en gang iblant får du saktere lukkertid, men argumentet er ikke godkjent. Det er ingen vits å påpeke stativer og eksterne lyskilder:)

 

Fint at PM påpeker dette med tyngde i objektiver også. Selv om fullformat kamera ofte ikke veier så mye mer, har jeg lagt merke til at jeg dropper zoomen ofte (24-70mm). På en annen side, så bruker jeg fast-objektivene mer. Så er ikke sikker på at det er en negativ ting.

 

Kanskje det er på tide at noen lager en "pros & cons" liste, som kanskje sikter til forskjellige personligheter, ikke bare generellt. Synes det blir litt mye svart/hvitt tenkning i disse diskusjonene, og lite fokus på hva en person trenger for å følge stilen han/hun er interresert i.

Lenke til kommentar

Kjøpe 5D Mark II - eller kvalitetsobjektiv(er) til 450D?

 

EDIT: Skal du kose deg med bilder, 450D + dyre objektiver. Vil du eksprimentere med video og bytte ut det dårlige videokameraet du kjøpte for 4 år siden? Da bør du kanskje titte på 5D.

 

Akkurat i dag sitter jeg å tenker at mitt 450D faktisk ikke kommer til å bli hos meg altfor lenge, om 5D fikser det slik at man får mer manuelle innstillinger i videodelen, ser jeg for meg 5D til sommern, så for mor eller søster overta 450D. Årets kjøp skulle egentlig være 450D + et HV30 videokamera ( som gikk over til RED 2/3 når det skulle lanseres ), men når man ser hva 5D utretter, så er det ingen tvil.

 

Men mulig det forandrer seg hvis det kommer noe nytt på markedet. 5D frister ihvertfall veldig mye, så jeg får spare til pungen er full, og se om jeg fortsatt vil velge 5D når den er full.

 

Tviler på at det er noe behov for familie filming i 3K enda, og når jeg tenker etter, å løpe rundt med en RED vil kanskje ikke se så bra ut? Krysser fingra for at Lotto'n vil bringe et par millioner, selv om pengene vanligvis går til gamle folk som ikke trenger de :(

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Har du 30 lapper å svi av, så kan du komme godt i gang. Kjøper du EOS 5DMkII + 50mm f/1.4 og 28mm f/2.8, så er det penger igjen til et passe stort minnekort og en stor melkesjokolade.

 

Tom

 

Ja, det høres oppriktig talt mest spennende ut. Tanken går i den retning. Nå har jeg sendt en e-post til Fotovideo for å sjekke om de får inn 5DMkII huset i romjula.

 

Riktig! 5D MkII er mest spennende (falt for fristelsen selv!), men bedre opptikk til ditt "gamle" kamera er selvfølgelig det som gir best bilder for pengene. Skaffer du deg 5D MkII kan du stort sett glemme rimelig optikk, men bildene blir jo utrolig bra da! Smaker det, så koster det!

 

Har du 30 lapper å svi av, så kan du komme godt i gang. Kjøper du EOS 5DMkII + 50mm f/1.4 og 28mm f/2.8, så er det penger igjen til et passe stort minnekort og en stor melkesjokolade.

 

Tom

 

Ja, det høres oppriktig talt mest spennende ut. Tanken går i den retning. Nå har jeg sendt en e-post til Fotovideo for å sjekke om de får inn 5DMkII huset i romjula.

 

Riktig! 5D MkII er mest spennende (falt for fristelsen selv!), men bedre opptikk til ditt "gamle" kamera er selvfølgelig det som gir best bilder for pengene. Skaffer du deg 5D MkII kan du stort sett glemme rimelig optikk, men bildene blir jo utrolig bra da! Smaker det, så koster det!

Lenke til kommentar
Kjøpe 5D Mark II - eller kvalitetsobjektiv(er) til 450D?

 

EDIT: Skal du kose deg med bilder, 450D + dyre objektiver. Vil du eksprimentere med video og bytte ut det dårlige videokameraet du kjøpte for 4 år siden? Da bør du kanskje titte på 5D.

 

Akkurat i dag sitter jeg å tenker at mitt 450D faktisk ikke kommer til å bli hos meg altfor lenge, om 5D fikser det slik at man får mer manuelle innstillinger i videodelen, ser jeg for meg 5D til sommern, så for mor eller søster overta 450D. Årets kjøp skulle egentlig være 450D + et HV30 videokamera ( som gikk over til RED 2/3 når det skulle lanseres ), men når man ser hva 5D utretter, så er det ingen tvil.

 

Men mulig det forandrer seg hvis det kommer noe nytt på markedet. 5D frister ihvertfall veldig mye, så jeg får spare til pungen er full, og se om jeg fortsatt vil velge 5D når den er full.

 

Tviler på at det er noe behov for familie filming i 3K enda, og når jeg tenker etter, å løpe rundt med en RED vil kanskje ikke se så bra ut? Krysser fingra for at Lotto'n vil bringe et par millioner, selv om pengene vanligvis går til gamle folk som ikke trenger de :(

 

Jeg har faktisk et ganske nytt Sony HD videokamera.. Men å bare hatt én enhet hadde vært å foretrekke.

 

Hvordan vil man merke lydene fra IS og USM'en fra et eks. 70-200mm F4 IS USM objektiv på et 5DMkII kamera man tar video med?

Lenke til kommentar
Riktig! 5D MkII er mest spennende (falt for fristelsen selv!), men bedre opptikk til ditt "gamle" kamera er selvfølgelig det som gir best bilder for pengene. Skaffer du deg 5D MkII kan du stort sett glemme rimelig optikk, men bildene blir jo utrolig bra da! Smaker det, så koster det!

 

Tror du ett middels bra objektiv vil gi han bedre bilder på 450D enn på 5D MKII, eller tror du ett og samme objektiv satt på begge kamera vil alltid gi bedre bilder på 5D MKII ?

 

Og objektivene som er BRA til 450D (ef-s 10-22, ef-s 17-55 f2.8 is f.eks) er ikke noe billigere enn hva du kan kjøpe av tilsvarende optikk for 5D MKII.

 

Og er pengene ett problem i første omgang? Javel, kjøpt fast optikk da. EF 28mm/35mm/50mm eller hva man skulle trenge. Billige, men knall bra objektiv. EF 50mm f1.8 til 950kr er f.eks skarpere enn ef-s 17-55 f2.8 IS til over 8.000kr.

Lenke til kommentar

Noen var inne på vekt tidligere her. Vil bare poengtere det med dette eksempelet.

 

Canon EOS 450D + Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) = 909 gram

Canon EOS 5D mark II + Canon EF 24-70mm f/2.8L USM = 1760 gram

 

Uten en egentlig sammenligning så får man unektelig veldig mye med halve vekten av 5D mark II + egnet standard-zoomobjektiv for utnyttelse av kamerahuset.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har nå gått til anskaffelse av et 70-200mm F4 IS USM. Har kun tatt noen få testbilder innedørs. Jeg må si jeg er imponert over kvaliteten! Jeg tar nå bilder i både RAW og JPG og har startet å forske litt i Elements 7 vedr justeringer av RAW bilder.

 

Det heller nå mer og mer til at jeg dropper 5D MkII og heller går for enda et godt objektiv i L serien til Canon. Jeg trenger å lære så jeg kjører nok videre på strategien med gode objektiver til eksisterende utstyr.

Lenke til kommentar
Jeg har nå gått til anskaffelse av et 70-200mm F4 IS USM. Har kun tatt noen få testbilder innedørs. Jeg må si jeg er imponert over kvaliteten! Jeg tar nå bilder i både RAW og JPG og har startet å forske litt i Elements 7 vedr justeringer av RAW bilder.

 

Det heller nå mer og mer til at jeg dropper 5D MkII og heller går for enda et godt objektiv i L serien til Canon. Jeg trenger å lære så jeg kjører nok videre på strategien med gode objektiver til eksisterende utstyr.

 

Gratulerer med et knallbra objektiv. Når det gjelder konvertering av rawfiler, kan jeg anbefale Canons egen programvare DPP, av mange ansett å være den beste konverteren som attpåtil er gratis :-)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Riktig! 5D MkII er mest spennende (falt for fristelsen selv!), men bedre opptikk til ditt "gamle" kamera er selvfølgelig det som gir best bilder for pengene. Skaffer du deg 5D MkII kan du stort sett glemme rimelig optikk, men bildene blir jo utrolig bra da! Smaker det, så koster det!

 

Tror du ett middels bra objektiv vil gi han bedre bilder på 450D enn på 5D MKII, eller tror du ett og samme objektiv satt på begge kamera vil alltid gi bedre bilder på 5D MKII ?

 

Og objektivene som er BRA til 450D (ef-s 10-22, ef-s 17-55 f2.8 is f.eks) er ikke noe billigere enn hva du kan kjøpe av tilsvarende optikk for 5D MKII.

 

Og er pengene ett problem i første omgang? Javel, kjøpt fast optikk da. EF 28mm/35mm/50mm eller hva man skulle trenge. Billige, men knall bra objektiv. EF 50mm f1.8 til 950kr er f.eks skarpere enn ef-s 17-55 f2.8 IS til over 8.000kr.

 

Ikke for å pirke men min EF-S 17-55mm f2.8 IS var faktisk skarpere på f.eks b.l 2.8 enn mitt gamle 50mm f1.8 var på b.l 2.8. :yes:

Men begge objektivene mine er/var meget bra.

Mulig jeg har et godt eksemplar av 17-55 , men mitt eksemplar var bedre enn min gamle EF 17-40mm f4 L også.

Når det gjelder tråden så synes jeg god optikk er morsommere enn overvurderte kamerahus.

Det må komme noe helt spessielt nytt før jeg bytter kamerahus , lystene er der , men forstanden er fremdeles tilstede hodet mitt :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...