Gå til innhold

Hvem kan AP samarbeide med?


Anbefalte innlegg

Arbeiderpartiet har bare bevegd seg lenger og lenger mot sentrum siden partiet ble dannet, og per dags dato ser det for meg ut som at alle partier er nært nok AP i politiske spørsmål til at de kan samarbeide med dem, men at det er bare gamle ideologiske motsetninger som skiller dem.

 

Det er stortingsvalg i 2009. Hvilke partier er det realistisk at Arbeiderpartiet kan danne koalisjonsregjering med, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror at hvis de vinner igjen ved å danne en koalisjon så kan det nesten bli hvem som hels da de har havnet så på midten i systemet at de kan komme greit overens med de fleste... men tviler på at de vil gå sammen med frp uansett...

 

 

selv tror jeg at frp kan ta seg opp igjen etter en liten tids nedgang og kanskje havne i front for første gang... om da ikke i koalisjon med høyre

Lenke til kommentar
Det er stortingsvalg i 2009. Hvilke partier er det realistisk at Arbeiderpartiet kan danne koalisjonsregjering med, og hvorfor?

 

Ingen! Arbeiderpartiet styrer best alene. Og hvis de rødgrønne ikke får flertall i 2009, blir en mindretallsregjering med Ap å foretrekke. Ser heller ikke helt vitsen med å gå sammen i en koalisjon hvis en ikke har flertall.

Jo flere kokker, jo mere søl!

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet kan nok rent ideologisk finne samarbeidspartnere over nesten hele linjen. Det er to klare unntak: FrP fordi de politiske skillene er såpass reelle, og ikke minst fordi FrP er så store. Jeg tror nok Ap ville ha problemer med en koalisjon der de ikke var vesentlig tyngre enn koalisjonspartnerne. Og så er et samarbeid med Høyre utenkelig, ikke nødvendigvis fordi avstanden er så stor på de fleste områder, men fordi det er viktig for begge partier at folk oppfatter denne avstanden som prinsipiell. Både Ap og Høyre ville miste velgere til fløyene dersom de ble oppfattet som sentrumspartier. Høyre har alt slitt med dette problemet, fordi de i mange år har vært ledet av folk uten evnen til å sette idealene på dagsorden.

 

Om Ap vil gå i koalisjon igjen, er et annet spørsmål. Det kan hende at krefter i partiet ville foretrekke en mindretallsregjering. Men når er det ikke opp til Ap å bestemme det alene, da.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke at AP kan samarbeide med så veldig mange partier. SV og SP ligger nærmest AP og er gode samarbeidspartnere. Beveger vi oss lengre mot høyre på den tradisjonelle skalaen, så er det nok stopp omtrent ved KrF. AP og KrF har mange felles saker, men jeg tror at de per dags dato står for langt unna hverandre. AP og Venstre tror jeg ikke ville gått. AP er for statlig styring, Venstre er jo (sosial)liberalister og vil helst ikke at staten blander seg så mye, og det er statsstyring som er den viktigste av hovedskillene i norsk politikk (vil jeg si). Av samme grunn vil AP aldri gå i regjering med Høyre eller FrP, og på motsatt side, jeg har mine tvil om at Rødt er velkommen i et regjeringssamarbeid dersom de skulle bli valgt inn på Stortinget. Om det er Rødt som skulle vippe et rød-grønt flertall vil nok AP foretrekke mindretallsregjering alene eller i et rød-grønt samarbeid, for Rødt vil nok aldri finne på å støtte Siv Jensen & Co uansett!

 

Å si som noen av dere allerede har sagt at det er liten forskjell på partiene i Norge er helt feil. Det er vesentlige forskjeller, men de oppleves ikke så godt i debatter ol. Høyre gjør som de borgerlige i Sverige før forrige valg, de snakker om fellesskap og solidaritet for å få oppmerksomheten bort fra sin egen politikk. Om dere går inn i partiprogrammene vil dere se at det er betydelige forskjeller på alt fra skole, eldreomsorg, sjukehus, samferdsel, pengepolitikk osv. osv...

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av The zero
Lenke til kommentar
Å si som noen av dere allerede har sagt at det er liten forskjell på partiene i Norge er helt feil. Det er vesentlige forskjeller, men de oppleves ikke så godt i debatter ol. Høyre gjør som de borgerlige i Sverige før forrige valg, de snakker om fellesskap og solidaritet for å få oppmerksomheten bort fra sin egen politikk. Om dere går inn i partiprogrammene vil dere se at det er betydelige forskjeller på alt fra skole, eldreomsorg, sjukehus, samferdsel, pengepolitikk osv. osv...

Ja og nei. Alle partier i Norge (untatt enkelte promillepartier) ønsker et statsfinansiert helsevesen, skolevesen pg eldreomsorg. De er bare litt uenig om hvem som skal gjøre jobben. Samtlige av dem mener prinsipielt at staten skal finansiere veibygging, men samtlige er i praksis villige til å la pengene komme fra bompenger.

 

Og samtlige partier, bortsett fra FrP, har i hovedtrekkene det samme synet på pengepolitikken. Selv Kristin Halvorsen gikk ut her om dagen og sa at hun ikke avviste skatteletter i dagens økonomiske situasjon.

 

Norsk politikk er pragmatisk, og det er hva partiene faktisk gjør i posisjon som teller, ikke hva de skriver i partiprogrammene at de ville gjøre i en ideell verden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Å si som noen av dere allerede har sagt at det er liten forskjell på partiene i Norge er helt feil. Det er vesentlige forskjeller, men de oppleves ikke så godt i debatter ol. Høyre gjør som de borgerlige i Sverige før forrige valg, de snakker om fellesskap og solidaritet for å få oppmerksomheten bort fra sin egen politikk. Om dere går inn i partiprogrammene vil dere se at det er betydelige forskjeller på alt fra skole, eldreomsorg, sjukehus, samferdsel, pengepolitikk osv. osv...

Ja og nei. Alle partier i Norge (untatt enkelte promillepartier) ønsker et statsfinansiert helsevesen, skolevesen pg eldreomsorg. De er bare litt uenig om hvem som skal gjøre jobben. Samtlige av dem mener prinsipielt at staten skal finansiere veibygging, men samtlige er i praksis villige til å la pengene komme fra bompenger.

 

Og samtlige partier, bortsett fra FrP, har i hovedtrekkene det samme synet på pengepolitikken. Selv Kristin Halvorsen gikk ut her om dagen og sa at hun ikke avviste skatteletter i dagens økonomiske situasjon.

 

Norsk politikk er pragmatisk, og det er hva partiene faktisk gjør i posisjon som teller, ikke hva de skriver i partiprogrammene at de ville gjøre i en ideell verden.

 

Geir :)

 

Når alt kommer til alt kan det virke som at de fører den samme politikken, men den politikken som føres i dag er noe helt annet enn det V/H/KRF førte når de sist satt med makten. Her er det snakk om både privatskoler/friskoler, skattepolitikk, utenrikspolitikk og mye mer.

 

AP vil aldri i en normal situasjon (dagens situasjon er ikke normal) gå med på skatteletter for mange milliarder. AP vil ikke ha en skolepolitikk hvor private skoletilbudet utgjør en stor del av skoletilbudet. Dette åpner bl.a. Høyre for, på begge områder det motsatte av AP. Dette er faktisk viktige saker.

 

I utenrikspolitikken er det også store forskjeller, og dette er et politisk viktig område. Her er alt fra nordområdepolitikk til Midtøstenkonflikten og det finnes vesentlige forskjeller også her. Noen støtter Israel, andre Palestina. Og skillet på det sistnevnte går ved KrF. Jeg tror ikke AP ønsker å samarbeide med et parti som står så langt unna som de selv i Midtøstenpolitikken. Og kanskje det mest ekstreme er vel FrP i miljøsammenheng som ikke engang tror på at klimaendringene er menneskeskapt.

 

Sånn kan jeg fortsette ganske lenge. Men jeg tror de fleste har tatt poenget, AP kan ikke samarbeide med alle partiene. Alle partier har noe felles med andre partier, men hadde det ikke vært ulikheter hadde vi ikke hatt så mange partier heller.

Lenke til kommentar
Arbeiderpartiet har bare bevegd seg lenger og lenger mot sentrum siden partiet ble dannet, og per dags dato ser det for meg ut som at alle partier er nært nok AP i politiske spørsmål til at de kan samarbeide med dem, men at det er bare gamle ideologiske motsetninger som skiller dem.

 

Det er stortingsvalg i 2009. Hvilke partier er det realistisk at Arbeiderpartiet kan danne koalisjonsregjering med, og hvorfor?

 

 

Ingen egentlig, samarbeidspartnere må ha holdningen: vil du være med så heng på...

Lenke til kommentar
Det er to klare unntak: FrP fordi de politiske skillene er såpass reelle, og ikke minst fordi FrP er så store.

 

Er enig at Frp og Ap er veldig usannsynlig, men mistenker det for å være større skinnuenigheter mellom dem enn reelle uenigheter.

Forutenom bruk av oljepenger (særlig i høykonjunktur tider) og innvandring så er det ikke verdens største forskjell mellom dem.

Et tall som forsåvidt er noen år gammelt, men da stemte de likt i 95 % av sakenen på Stortinget. Hvordan forholdet har vært nå i denne perioden vet jeg ikke men mistenker den er noe mindre pga SV og SP sin innflytelse på regjeringskoalisjonen, uten at det gjør at de to partiene alene har driftet vekk fra hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...