Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Militæret og sosial angst


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Virker som du bør begynne å slappe mer av, rett og slett gi mer faen i hva andre syns og slutte å tenke noe mer over det. Det er ingenting som gjør angst og depresjon værre enn å tenke mer på det, man ender på en måte opp i en negativ tankespiral. Veit det er lettere sagt enn gjordt, men det der kommer til å ordne seg hvis du får styrka selvtilliten litt mer. Prøve dette kanskje? :

http://www.wikihow.com/Build-Self-Confidence

 

Men hvis du imot all formodning og anbefalinger absolutt ikke tror du klarer å gjennomføre førstegangstjenesten pga dette (Husk: Du dør ikke av det!), så bør du nok prate med en psykiater og få det skriftlig. Du kan også prate med legen og generalen under sessjonen, mulig de også har en forståelse av det, og gjør deg tjenestedyktig, men kun i krig osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man går hos en psykolog og får en diagnose på att man er psykisk syk. Kommer det da på noen papirer som kan komme frem i enkelte jobber eller andre spesielle sammenhenger, feks. forsikring? Litt off topic, men kom til og tenke på det når jeg leste tråden.

 

 

Det er bare og hoppe i det. Finner du ut at du ikke klarer det så kan du dimme, men om du klarer det så er det god erfaring og trening for senere. Om du har i bakhodet at du bare kan dimme om du får problemer så burde det hjelpe på nervenne også.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Er det ikke bare å ta jobb i barnehage eller noe i steden for militæret? Mener at det er ett system der du får hjelpe til i samfunnet på en annen måte en i kongens klær.. eller er jeg helt på jordet?

Jep, såkallt siviltjeneste. Det er ikke vanskelig å få til, bare å si på sesjon at du er veldig mot vold og absolutt ikke vil røre et skytevåpen, så respekterer de det, og hvis du da blir vernepliktig så blir du satt i jobb for 100 kroner dagen på et offentlig sted, for eksempel en ungdomsskole.

 

Men jeg tror at det beste du gjør er å si det akkurat som det er til legen/generalen, sånn at de kan gjøre det de mener er best for deg. Istedenfor å finne ut hva du kan si for å slippe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest trådstarter

Ville bare gi en liten oppdatering. Snakket med psykologen i militæret, fikk diagnose sosial fobi og ble dimmet. Vil bare si til dere som sier at det bare er å hoppe i det at dere vet ikke helt hva dere snakker om. Det er vanskelig for dere som er "normale" å si at noen som har angst bare skal drite i det osv. fordi dere ikke vet hvordan det føles. Jeg vil ta vare på de vennene jeg har her hjemme, og tror ikke det er bra å miste nesten all kontakt med de i et år, og jeg vil fortsette der jeg slapp i jobben min fordi det er en plass jeg føler meg trygg på, jeg har blitt kjent med mange der og føler meg "normal" sammen med de.

Lenke til kommentar
Jeg vil ta vare på de vennene jeg har her hjemme, og tror ikke det er bra å miste nesten all kontakt med de i et år, og jeg vil fortsette der jeg slapp i jobben min fordi det er en plass jeg føler meg trygg på, jeg har blitt kjent med mange der og føler meg "normal" sammen med de.

 

Hører fremdeles bare dårlige unskyldninger fra deg, men siden du er allerede dimmet så er det vel ikke så mye å diskutere. Du hadde en utmerket mulighet å forbedre deg for resten av livet, men du turte ikke.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter
Jeg vil ta vare på de vennene jeg har her hjemme, og tror ikke det er bra å miste nesten all kontakt med de i et år, og jeg vil fortsette der jeg slapp i jobben min fordi det er en plass jeg føler meg trygg på, jeg har blitt kjent med mange der og føler meg "normal" sammen med de.

 

Hører fremdeles bare dårlige unskyldninger fra deg, men siden du er allerede dimmet så er det vel ikke så mye å diskutere. Du hadde en utmerket mulighet å forbedre deg for resten av livet, men du turte ikke.

 

Jepp, militæret er svaret på alt vondt her i verden ;)

Lenke til kommentar
Nå er det kansje ikke så dumt å dra likevel da :) . Sosial angst kan kun kureres ved å være sosial ;) .

Tull. Og dessuten er det verste en med sosial angst vet nettopp det å være med kun ukjente folk. Det er pining, jeg har sosial angst selv og vet dette. Jeg har alltid vært redd for å handle, har likevel gjort dette på vgs i to år, flere ganger hver dag. Like ekkelt siste gang som den første gangen jeg handlet der. Oi, kanskje det ikke hjalp å "være sosial" allikevel?

Unnskyld for frekkheten min, men jeg har hatt sosial angst så lenge jeg kan huske, og det å være sosial har ikke forandret noe som helst.

Endret av THROBiX
Lenke til kommentar

Sosial angst er vanskelig og forskjellig fra menneske til menneske. Men både forskning og logikk sier at jobbe med å være sosial bedrer problemet for de aller fleste. Det som i ihvertfall er bevist er å unngå mennesker og egentlig unngå livet hjelper lite. Noen trenger medisiner og samtaleterapi i tillegg for å klare å være mer sosial. Men å jobbe med å være rundt mennesker og sosiale situasjoner er uten tvil en stor del av kaken.

 

Men som sagt, om man har alvorlig sosial angst tror jeg neppe å hoppe ut i noe som er så omfattende som militæret i begynnelsen på "treningen" er smart eller lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...