Gå til innhold

Hvilken mini-pc passer meg?


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe en mini-pc som skal brukes hovedsakelig til skolearbeid. Jeg har forsøkt å lete gjennom forumene her og ulike nettsider for å finne ut hva som passer, men diskusjonene er gjerne om veldig spesifike egenskaper ved de ulike modellene, og jeg har det vanskelig med å danne helhetsinntrykk av forskjellige mini-pcer så jeg kan se hvilke som egner seg best til mitt bruk.

 

Som sagt er skolearbeid viktigst. I så måte må den ha en grei batterilevetid og god nettforbindelse. Jeg kunne også tenke meg å ha den med på turer o.l. for underholdning, så jeg vil også at den skal kunne spille filmer og musikk greit, og helst også kunne kjøre enkle spill, som de gamle isometriske rollespillene f.eks, og kanskje litt mer krevende spill også om det lar seg gjøre. Derfor er det kanskje nødvendig at den har Windows (jeg har alt en installasjons-cd), såvel som grei RAM og bedre enn søppel komponenter ellers. Jeg vil også gjerne ha litt lagringsplass, så SSD-variantene er nok utelukket.

 

Pris er også veldig viktig, og jeg vil helst ikke gå langt over 3000 kr. Til slutt vil jeg også helst at man kan få den i en svart utgave.

 

Jeg håper det er noen her som kan komme med anbefalinger til merke, og evt. også hvor den kan bli kjøpt billigst. Er ganske forvirret midt i alle mulighetene.

Endret av Illuminaughty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oki, hmm. Mini-pc passer ikke i det hele tatt for deg. Du kan IKKE forvente å bruke photoshop på en mini-pc. Og de billigste leveres altså med linux. Litt dyrere og du får med windows, fremdeles uten cdrom. Du blir ikke fornøyd hvis du kjøper en såkalt "netbook".

Hvis man bare skal redigere fotofiler på opptil ca 5MB fungerer en netbook fint. Driver man derimot med fotoredigering som jobb blir man ikke fornøyd.

 

Jeg har selv en Asus Eee 1000h som jeg er strålende fornøyd med. Den har god tilgang til bytting av RAM og harddisk (fåes også med SSD for den som stadig vekk mister ned PCen mens den skriver på disken). Acer Aspire One har ikke denne tilgjengeligheten til å skifte RAM og harddisk, men om man har god tolmodighet får man det til. (Søk på youtube).

 

Pcen min har stått på døgnet rundt siden første uken i september og har ikke hatt uløselige problemer.

Lenke til kommentar
Oki, hmm. Mini-pc passer ikke i det hele tatt for deg. Du kan IKKE forvente å bruke photoshop på en mini-pc. Og de billigste leveres altså med linux. Litt dyrere og du får med windows, fremdeles uten cdrom. Du blir ikke fornøyd hvis du kjøper en såkalt "netbook".

 

Ok. Stryk photoshop og filmredigering. Jeg har uansett en veldig kraftig stasjonær pc jeg kan redigere film og bilder på. Isåfall står jeg bare igjen med skolearbeid, internett og enkle spill.

 

Oki, hmm. Mini-pc passer ikke i det hele tatt for deg. Du kan IKKE forvente å bruke photoshop på en mini-pc. Og de billigste leveres altså med linux. Litt dyrere og du får med windows, fremdeles uten cdrom. Du blir ikke fornøyd hvis du kjøper en såkalt "netbook".

Hvis man bare skal redigere fotofiler på opptil ca 5MB fungerer en netbook fint. Driver man derimot med fotoredigering som jobb blir man ikke fornøyd.

 

Jeg har selv en Asus Eee 1000h som jeg er strålende fornøyd med. Den har god tilgang til bytting av RAM og harddisk (fåes også med SSD for den som stadig vekk mister ned PCen mens den skriver på disken). Acer Aspire One har ikke denne tilgjengeligheten til å skifte RAM og harddisk, men om man har god tolmodighet får man det til. (Søk på youtube).

 

Pcen min har stått på døgnet rundt siden første uken i september og har ikke hatt uløselige problemer.

 

Jeg tar ditt ord for at begge er gode muligheter, men jeg ser ikke helt grunnen til å kunne bytte RAM og harddisk. Er dette fordi det vil kunne være lettere å reparere om den krasjer? Hvor ville du anbefale å kjøpe en av disse laptopene?

 

Med forandringene jeg har gjort nå, at jeg ikke lenger trenger laptopen til foto og filmredigering, passer fortsatt en mini-laptop ikke i det hele tatt for meg? Det er prisen og vekten som appellerer til meg, da jeg allerede har en kraftig hjemme-pc, og ønsker noe som er lite og mobilt.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte hovedsaklig på å kunne utvidet minnet pga liten kapasitet. Min har bare 80GB originalt, og det er ikke så mye. Jeg kjøpte min fra USA(B&H Photovideo, men i Norge ser jeg de bli avertert med 160GB HDD og 1GB RAM. Det at jeg fortalte om at oppgraderinger er enkle på Asus Eee, er fordi mange kan ønske seg 2GB RAM når de skal drive med bildebehandling. Og noen ekstra GB lagring er heller ikke å forakte. Jeg er personlig helkonvertert til netbooken min, og bruker kun den. Ved å bruke aPatch til Live Messenger

 

Oppløsningen på 1024*600 er det eneste jeg har å kicke på, men etter litt tilvenning synes jeg alt over er stort.. (Spiller PS3 på fullHD 42" skjerm, og blir like overrasket over oppløsningen på TVen hver gang jeg skrur den på.. :) )

post-80649-1230401697_thumb.jpg

 

 

Asusen min har også blutooth, noe jeg faktisk benytter meg ganske ofte av, skulle bare hatt bedre optikk på mobiltelefonen min. Den er ikke akkurat noe å skryte av..

Er veldig greit til å overføre musikk, bilder osv. I tillegg kan man kjøpe ekstrabatteri, som ikke bygger så mye bakover, men heller til siden, og hvis man skrur av blutooth og WLAN snakkes det om batteritider på opptil 15 timer(!), noe som er veldig, veldig bra.

 

Jeg er ikke noen ekspert på anbefaling av kjøpeplass altså, men så lenge du kjøper den i Norge har du jo garanti mot produksjonsfeil (som ikke er det samme som brukerfeil..), og ellers lettere å få den reparert om det skulle skje noe med den. Om min Eee skulle kræsje og dø må jeg sende den tilbake til USA, og det kan fort ta en stund å få den tilbake da..

 

Håper dette gav svar på noen av spørsmålene dine, og er det fler må du bare si ifra så skal jeg svare etter beste evne.

Endret av Goodkat
Lenke til kommentar

Til Goodkat: Hmm. Har sett litt i nettbutikkene og testene, og jeg tror kanskje Eee 1000h er litt for dyr og kraftig i forhold til hva jeg hadde tenkt. Jeg ser at Acer Aspire One, som du også anbefaler, er betydelig lavere (inntil 1500 kr mindre), men at det er mange ulike modeller til forskjellige priser. Hvilke Acer modeller er de beste i forhold til pris?

 

Hva sier du forresten om forslaget til mrcoupe?

 

Takk for all hjelp så langt

Lenke til kommentar
Til Goodkat: Hmm. Har sett litt i nettbutikkene og testene, og jeg tror kanskje Eee 1000h er litt for dyr og kraftig i forhold til hva jeg hadde tenkt. Jeg ser at Acer Aspire One, som du også anbefaler, er betydelig lavere (inntil 1500 kr mindre), men at det er mange ulike modeller til forskjellige priser. Hvilke Acer modeller er de beste i forhold til pris?

 

Hva sier du forresten om forslaget til mrcoupe?

 

Takk for all hjelp så langt

 

lg x110 stryker på batterilevetid. Jeg er også en stolt eier av Asus EEE 1000h og kan varmt anbefale den. Fordelen kontra AAO er helt klart bedre tastatur, om du skal bruke den til skolearbeid ville jeg testet de 2 mot hverandre fysisk, forskjellen er som dag og natt. Digitalimpuls i Oslo har begge pcene i butikk om du ønsker å tafse på dem...

 

Personlig har min netbook tatt helt over hjemme og jeg bruker den 95% av tiden jeg bruker pcen hjemme. Det eneste jeg ikke kan bruke den til er når jeg jobber hjemmefra (Visual Studio krever høy oppløsning for å kunne brukes effektivt). Prisen på 1000h er dog noe høyere enn det du nevner som maxpris, men kanskje kan du gjøre et godt romjulskupp?

 

Jeg ser også at Lenovo har et fint alternativ, men det er litt usikkert hva slags spesifikasjoner denne leveres med i Norge, ta eventuelt kontakt med forhandler. Det kan bl.a. se ut som den leveres med 3 cellers batteri med 3 timers levetid, men dette er det visst usikkerhet rundt.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Til Goodkat: Hmm. Har sett litt i nettbutikkene og testene, og jeg tror kanskje Eee 1000h er litt for dyr og kraftig i forhold til hva jeg hadde tenkt. Jeg ser at Acer Aspire One, som du også anbefaler, er betydelig lavere (inntil 1500 kr mindre), men at det er mange ulike modeller til forskjellige priser. Hvilke Acer modeller er de beste i forhold til pris?

 

Hva sier du forresten om forslaget til mrcoupe?

 

Takk for all hjelp så langt

 

Den pcen mrcoupe linker til er helt sikkert en grei konkurrent, men jeg synes blutooth er kjempeflott, og at den har dårlig batteritid er noe du må ta med i vurderingen. Min står stort sett med laderen i, men jeg er veldig glad for at den lett varer i 5 timer med kun batteri som strømkilde. Så du kan jo alltids skrive ned en liste over ting som du vil ha med på PCen din, da..

 

Blutooth?

Batteritid?

Byggekvalitet? (Testen av LG'en skryter ikke akkurat av Eee 1000h'en, men jeg synes den er helt grei)

Muligheter for oppgradering?

osvosv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...