Gå til innhold

Sniktitt: Empire: Total War (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"F.eks så dukker det opp helter som William Wallace med forsterkningere når det ser ut som skottene skal gå under i Britannia og sånt."

 

Dette er hovedgrunnen til at jeg slutta å spille det så fort. Når random events som jeg på ingen måte kan beregne spiller en såpass stor rolle så får du en stor posjon flaks-elementer. Ett strategispill skal baseres på strategi, ikke på flaks.

Lenke til kommentar

Detta er bare litt flisespikking, men det er snakk om musketter ikkje rifler, musketter er glatte inne i løpet, rifler har som namnet antyder rifler inne i løpet som spinner kula, noko som gjer dei meire nøyaktige, men dessa blei ikkje tatt i bruk før ca 1860 av militære enheter og da i mindre skala. Vist da ikkje det har blitt tatt litt historiske friheter som med dampskipa.

Som sagt bare litt flisespikking frå ein historie nerd som gledar seg vilt til detta spillet.

Lenke til kommentar
Detta er bare litt flisespikking, men det er snakk om musketter ikkje rifler, musketter er glatte inne i løpet, rifler har som namnet antyder rifler inne i løpet som spinner kula, noko som gjer dei meire nøyaktige, men dessa blei ikkje tatt i bruk før ca 1860 av militære enheter og da i mindre skala. Vist da ikkje det har blitt tatt litt historiske friheter som med dampskipa.

Som sagt bare litt flisespikking frå ein historie nerd som gledar seg vilt til detta spillet.

 

Våpen er ikke min sterke side, annet enn det jeg lærer fra spill. Nå har jeg lært en ting til!

 

Det er som du sier musketter som brukes her, ihvertfall i første omgang. Kanskje riflene kommer utover i spillet. Det vet jeg ikke, ettersom prøvekoden er tidsbegrenset.

 

Takk for opplysningen. Har rettet i teksten. :-)

Lenke til kommentar

Rifle har blitt brukt nesten like lenge som musketter, det var kort tid etter musketten at de fant ut at riflede løp gjorde kuler mer nøyaktig, problemet eller problemene var 2(2 som var de største samt div mindre problemr) 1 det kom betydlig lengre tid å lade en rifle, gjerne dobblet eller tre ganger så lang tid. nr. 2 løpene ble VELDIG fort fulle av krutt slam, noe som var ille nok for glatt løpende våpen, men for riffler ble det ekstra ille.

 

problem 1, kunne man ikke gjøre noe med før på 1840/50 tallet, det andre problemet ble løst med å gi soldater med rifler mange forskjellige kuler i mindre og mindre størrelse, så etter hvert som løpet ble mer og mer trangt pga. krutt slam bruke man mindre og mindre kuler.

 

Riflene fikk sin aller første store rolle under Den amerikanske revolusjonen, det var første brukt av rifler på "større" skala, I begynnelsen brukte amerikanerne riflene sine til stor effekt, men når brittene lærte å bruke den lange lade tiden til sin fordel og bare storme amerikanerne når de ladet og sitkke dem ned med bajonett. og når brittene selv henten in tyske leiesoldater med egene rifler, mista amerikanerne sine fordeler.

Men engelskmennene skjønte at rifle hadde noen fordeler, og i 1800 ble the rifle brigade laget, brigade er egentlig feil ord da det var et regiment. Dette var den første ekte storstilte bruken av rifler i felt, med et regiment på over 1500 man, alle utstyrt med baker rifler.

Disse ble brukt til stor effekt fra 1800-1815 og stor dådene til disse soldatene har blitt skrevet mye om både historisk og i fiksjon.

 

Det var først på 1850 tallet at rifler virklig ble noe, først kom knall perla som gjrode ladingen lettere og mer solid(for alle våpen ikke bare rifler) Men den virklig store nyvinnigen var minnie ball, denne briljante kulen gjorde det mulig å lade rifler like fort om ikke enda fortere enn glatt løpete musketter.

Den første krigen som så den første bruken av minnie kule rifler var krim krigen. Den andre og mer kjente var den amerikanske borger krigen, før den krigen sluttet hadde nesten alle vanlige soldater på begge sider minie rifler, hovensaklig M1861 Sprinfield og M1853 Enfiled. Den amerikanske borgerkrigen så også den første bruken av ekte patroner som vi kjenner dem i dag, laget av messing og med knall perle. Da så man de første virklig moderne riflene med magasin på opp til 12 skudd.

Du kan selv tenke deg hvordan det ville være å ha et våpen der du måtte stå oppreist for å lade og du kunne skyte max 3 skudd i minuttet, og da møte noen med en rifle man kan ligge å lade med og kan skyte 12 skudd før de må lade om.

Lenke til kommentar

Ja jeg regner med USA vill ha lett infanteri med rifler, det samme regner jeg med prøysen vil ha, og kanskje england senere om de gidder å ta det med.

 

Står om 95th Rifles her

http://en.wikipedia.org/wiki/95th_rifles

 

Det var den andre formasjonen england lagde som var utstyrt med rifler, den første var 60th rifles som faktisk går helt tilbake til 1750 tallet, og ble laget i amerika av britter, de de tok del i napoleons krigene der 5th battalion var utstyrt med det samme utstyret som 95th, de brukte baker rifler og ikled mørke grønne uniformer. Var en av de første gangene kamuflase ble brukt av en større nasjon i krig.

 

 

De så sånn ut

post-34516-1230242239_thumb.jpg

post-34516-1230242232_thumb.jpg

Eneste forskjellen på 95th og 5/60th var at 60th hadde røde kraver og mansjetter

Lenke til kommentar

gleder meg til detta har spilt totalr war spill lenge nå. og så fikk jeg en interessant historie time samtidig ikke dumt...jeg lurer på om andre som meg sitter og leser all faktaen om tropper og bygninger i total war serien. kan plutselig bruke timer på bare lese om tropper i hærene mine. lære bøkene mine burde vert like bra skrevet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...