Gå til innhold

hvordan kommer jeg inn i DOS?


RedZpider

Anbefalte innlegg

tipper dette er et spørsmål som er stilt ganske ofte men fant ikkeno når jeg søkte på forumet og det google gav meg skjønte jeg ikke mye av

 

Jeg skal oppdatere BIOS'en og har laget en CD med filene slik det er forklart i hovedkort-manualen og neste sted er:

 

Boot the system in DOS mode using the bootable floppy disk, CD ROM or a USB flash disk you created earlier.

 

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bios oppdattering er seriøse greier, nå om dan trenger du ikke å gå i dos. Som oftest er det bare at du må boote i fra den cd-en du brente. Det kan også være at du må gå i bios for å sette i gang oppgraderingen. Hvilket hovedkort er det du har?

 

DOS eksisterer vel ikke på samme måte som før, men for å få opp command prompt skriver du cmd i kjør linjen.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

jeg har asus m2n-sli deluxe og trenger å oppdatere pga maskinen fryser på splash screen noen ganger. det står i brukermanualen at jeg

1. skal laste ned bios update

2. rename update filen og brenne den på cd f eks

3. brenne en flash utility fra support cden til hovedkortet på samme cden

4. starte i bios og så kjøre oppdateringen fra cden der

 

så det er punkt 4 jeg har kommet til.. vet ikke om noen annen måte å gjøre det på. hørte at jeg ikke kunne bruke start->kjør til å gjøre dette men at jeg måtte komme inn i bios for å gjøre det

Endret av RedZpider
Lenke til kommentar
Betyr det at du kan ikke bruke Azus EZ Flash 2 Utility?

 

Hvis ikke det, så det enkleste for deg vil være å brenne igjen bios filen i en kopy av den origi plate som du sikkert har fra Asus. Vet du hvorden du gjøre det? Du trenger i så fall et prog som kan behandle ISO files.

jeg regner med at den du snakker om er det samme som awardBIOS flash utility? som jeg skrev på punkt 2 så står det i manualen at etter jeg har brent ut bios updaten så skal jeg finne awardBIOS flash utility (awdflash.exe) på support cden og legge den ut på samme cd som bios updaten, så starte i dos og oppdatere bios med cden derifra

Lenke til kommentar

Vent litt!!

 

Følger ikke cd plate fra Asus med alle drivere og som er bootbart?

Normalt vil den plate inneholder alt det du trenger for å eventuelt legge original biosen tilbake, ikke sant?

 

Det du gjør da er å erstatte orinal filen med kun den nyeste.

Men oppstarts info, med alle dos filene ligger ikke synlig på plata di. De er i oppstarts sector.

Derfor trenger du iso prog for å lage en ny.

 

Det var det jeg mente, fordi det er enkelt.

 

post-90860-1230084329_thumb.jpg

 

Dette er fra en asus kort.

Bios filen er den .rom filen som ligger synlig i plata.

Du har .bin file, men det er det samme.

 

For deg betyr:

1) trekk ut oppstartsfil fra plata di og lagre på et sted.

2) legge alle filer som du har i din origi plate , men du erstatter den gamle bios bin file med det siste på et sted eller....direkte i (3)

3) plassere alle filer til brenning i prog du har.

4) montere oppstartsfil du har lagret

5 brenne.

 

Men hvis du bruker Asus EZ Flash 2 utility, så trenger du ikke alt det der med Dos og flash utility.

Det du trenger er å plassere din bios.bin file i en usb flash eller i en cd plate, (det blir litt rart dog å brenne en plate for 512KB) for så å boote i EZ Flash med å taste

<Alt>+<F2> under POST. Deretter må du navigere til usb eller hva, og update derfra.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Legg kun bios fila på en cd, eller minnepen. Start opp maskinen på nytt og trykk del for å komme inn i bios. Under tools, velg easyflash. Så starter denne også velger du biosfila på mediumet du la den på. Oppdater.

 

For alle del, ikke flash i windows om du absolutt ikke må. Dos blir bare klønete å mekke til, og må være uten himem.sys kjørende.

 

Med Asus er det alltid pice of cacke og flashe :)

Lenke til kommentar

Du har passet på at du har alle de nyeste driverne til nForce (eller hvilket nå enn chipset du bruker) før du prøver å flashe BIOS-en?

Å flashe BIOS er en temmelig alvorlig operasjon som i verste fall kan føre til at hovedkortet ditt blir helt ubrukelig, og er noe en normalt ikke gjør med mindre det er helt nødvendig.

Du er også sikker på at det er hovedkortet som er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...