Gå til innhold

En del spørsmål om bass fra nybegynner.


hakonvl

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 13 år og vil begynne og spille bass. Har snakka med pappa og han mener jeg burde spille gitar først for og lære litt notet/tabs, hvordan akkorder hører sammen og hva de består av og sånt. Hvor stor fordel får jeg av dette?

Har ikke noe mot dette da jeg vil vite litt om hvordan dette henger sammen og sånt.

 

Også var det litt på utstyret. Hva burde jeg satse på? VIl ikke ha ett sånt sett til 1000 kroner med alt inklidert en bass som er umulig og stemme å spille på. Hvor mye burde jeg gi for gitar+forsterker? Evuentluelt hvilken gitar og forsterker?

 

Er det noe emr utstyr jeg må ha bortsett fra lærebok?

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil begynne å spille bass er kjempeflott...moro å spille, og det er du som danner grunntoner i en band...nok om det...:p

 

Du trenger ikke lære deg å spille vanlig gitar før du skal spille bass. Du lærer noter og akkorder like mye som ved bass-spilling som ved gitar-spilling.

 

Du trenger ikke kjøpe det besteste av det beste med en gang. En bass-pakke til 2 000 kr funker kjempefint. Ett lite tips som jeg kan gi videre er at du bør kjøpe nye strenger med en gang, for de som sitter på slike gitarer og basser er temmelig dårlige. Jeg spiller selv med billig-gitar til bare 1000 lappen og med nye strenger...:) Kjempeflott låt i gitaren, men kan ikke bruke vibrator-armen på gitaren siden da blir alle strengene ustemte med en gang...! :(

 

Fordelen ved å kjøpe en billigpakke er fordi det ikke er så farlig med bassen (du slipper å tenke på å være redd for å lage en ripe i den, dra litt ekstra i strengen. Kort sagt bruke den litt røft) Du vil få mye glede av en slik billig pakke i starten. En annen fordel er at du ikke har tapt så mange penger hvis du skulle finne ut at det å spille bass ikke var noe for deg allikevel...:)

 

Men lykke til med dette...^^

Lenke til kommentar
Er det noe emr utstyr jeg må ha bortsett fra lærebok?

Om du trenger lærebok er nesten noe du ikke trenger sånn stort sett. Nettet byr på mange muligheter, og du kan lettere finne din egen måte å spille på.

 

Jeg har aldri hatt gitar timer eller sett i gitar bøker på åssen man skal spille gitar. Jeg har begynt helt på "skrætsj", og etter nesten 2 år med spilling kan jeg dra igjennom flere moderate sanger.

 

Det er kun din egen fantasi og motivasjonen til å spille som stopper deg.... :new_woot:

Lenke til kommentar
Takk, men største problemet err vel forsterkerene. Har ikke hørt my positivt om det. Hvordan er din?

Jeg har bare en 15w forsterker, og den funker kjempebra...:)

Den har også et uttak til headset, så hvis du kjøper en overgang og en kabel slik at du kan bruk den på et større anlegg så er det en god investering...^^

 

Ang. negative rykter om forsterkeren til bass er jo fordi at billigpakker er det jo ikke satset på lydkvaliteten først og fremst. Her er det bare å få lyd fra bass gitaren...;)

 

http://www.911tabs.com/bass_tabs/

 

Linken over er til en side hvor du kan søke etter forskjellige sanger og band...:) Her finner du tabs (viser hvilke strenger som skal spilles og hvilke grep du skal ha...)

 

Mitt tips er:

Finn en sang du vil spille etter (i starten er det lurt å ikke gå for fort frem, for da kan man lett miste motivasjonen for videre spilling), søk og finn tab til sangen, se over og prøv å spille deler av sangen og evt. spille med. Når du føler du kan spille store deler av sangen kan du bare spille med...;)

 

Men dette er opp til deg, åssen spilleteknikk du vil benytte deg av...^^ dette er bare åssen jeg selv ville gått frem...:)

 

Lykke til med spillingen...:D

Lenke til kommentar
Takk, men største problemet err vel forsterkerene. Har ikke hørt my positivt om det. Hvordan er din?

Driver selv på denne krevende sangen:

 

Stratovarious - Stratosphere

 

Denne spiller jeg med fine toner flere ganger uten å stemme om igjen med en billig gitar. Men føler at den jeg har trenger en liten utskiftning...:p (godt brukt... :innocent: ) forteller bare hvor bra en gitarpakke til 1500,- kan være...^^

 

Og husk...: øvelse gjør mester...;)

Lenke til kommentar

Ikke kjøp en billigpakke! Du kommer til å ville kjøpe ny bass igjen innen et halvt år, så da er det ikke lurt å kjøpe en billig pakke med en dårlig bass og en dårlig forsterker som du ikke får solgt videre. Dersom du undersøker litt på finn.no, er det stadig gode tilbud på både brukte bassgitarer og forsterkere. Undersøker du godt vil du sansynligvis få solgt både bassen og forsterkeren til samme pris som du kjøpte det for når du får lyst på nytt.

 

Dersom jeg hadde vært deg hadde jeg sett etter mexicanske fenedere og en Roland cube (greie bassforsterkere som fungerer ypperlig til hjemmeøving). Selv er jeg veldig glad i P-basser og dersom du kjøper en brukt p-bass på finn.no og bestiller et sett med DR lo-rider strenger fra ebay, er du garantert en god bass som du neppe vil selge med det første. :)

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Ikke kjøp en billigpakke! Du kommer til å ville kjøpe ny bass igjen innen et halvt år, så da er det ikke lurt å kjøpe en billig pakke med en dårlig bass og en dårlig forsterker som du ikke får solgt videre. Dersom du undersøker litt på finn.no, er det stadig gode tilbud på både brukte bassgitarer og forsterkere. Undersøker du godt vil du sansynligvis få solgt både bassen og forsterkeren til samme pris som du kjøpte det for når du får lyst på nytt.

 

Dersom jeg hadde vært deg hadde jeg sett etter mexicanske fenedere og en Roland cube (greie bassforsterkere som fungerer ypperlig til hjemmeøving). Selv er jeg veldig glad i P-basser og dersom du kjøper en brukt p-bass på finn.no og bestiller et sett med DR lo-rider strenger fra ebay, er du garantert en god bass som du neppe vil selge med det første. :)

Hva er så galt med en billig gitar??? :hmm: De fungerer kjempeflott skal jeg si deg...! :) Men skal være enig i at finn.no har mye å tilby...;)

 

Jeg har en billig gitar, Behringer, og den spiller jeg ganske tunge sanger på i forhold til hva den er laga for...;) bare skifta strenger på den...^^ men har tenkt på å få tak i enten Ibanez eller Fame...:p

Lenke til kommentar

Jeg trodde poenget kom relativt godt frem. Det som er galt med å kjøpe en billig pakke er at du ikke får solgt den videre igjen. Det er i hvert fall veldig vanskelig og du må nok uansett langt under listepris før du får solgt den. Dersom du kjøper brukt vil du få en bedre gitar i tillegg til at du ikke taper noe som helst på å selge den videre igjen.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Jeg trodde poenget kom relativt godt frem. Det som er galt med å kjøpe en billig pakke er at du ikke får solgt den videre igjen. Det er i hvert fall veldig vanskelig og du må nok uansett langt under listepris før du får solgt den. Dersom du kjøper brukt vil du få en bedre gitar i tillegg til at du ikke taper noe som helst på å selge den videre igjen.

Forstår hva du mener...:p

 

Men hva om en ombestemmer seg...? Klart du vil få solgt gitaren, men du taper like mye på det som å kjøpe en ny billigpakke...men kan hende jeg tenker noe annerledes...:p

Lenke til kommentar

Nei, man taper ikke like mye på det. Man taper faktisk ingen ting dersom man undersøker bruktmarkedet litt.

 

 

EDIT: Når det gjelder å begynne med gitar først er det bare bortkastet tid hvis det er bass du vil bli god på. De fleste som lærer grunnleggende gitar i dag gidder som regel ikke å sette seg inn i akkordoppbygning før de har spillt gitar i et par år. Dersom du vil lære det er det bedre å spille litt piano ved siden av slik at du får en grei oversikt over musikkteori. Dersom du ikke har et piano/keyboard tilgjengelig er det bare å kjøpe noen rene teoribøker om skalaer og akkordtoner, så skal nok det gå bra. Jeg vil også anbefale deg å ta et par basstimer i starten slik at du får lært riiktige spilleteknikker for begge hender. Det er mange som driter seg ut og får uøkonomiske spilleteknikker som de senere får vanskligheter med å bli kvitt. I værste fall kan man få større sjanse for skader.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Nei, man taper ikke like mye på det. Man taper faktisk ingen ting dersom man undersøker bruktmarkedet litt.

 

 

EDIT: Når det gjelder å begynne med gitar først er det bare bortkastet tid hvis det er bass du vil bli god på. De fleste som lærer grunnleggende gitar i dag gidder som regel ikke å sette seg inn i akkordoppbygning før de har spillt gitar i et par år. Dersom du vil lære det er det bedre å spille litt piano ved siden av slik at du får en grei oversikt over musikkteori. Dersom du ikke har et piano/keyboard tilgjengelig er det bare å kjøpe noen rene teoribøker om skalaer og akkordtoner, så skal nok det gå bra. Jeg vil også anbefale deg å ta et par basstimer i starten slik at du får lært riiktige spilleteknikker for begge hender. Det er mange som driter seg ut og får uøkonomiske spilleteknikker som de senere får vanskligheter med å bli kvitt. I værste fall kan man få større sjanse for skader.

Pappa har så vidt begynt og lære meg det med akkordoppbyginger allerede faktisk. Gitar vil jeg lære meg uansett så det har jeg ikke noe i mot, men skal nok mase litt på bassen og få litt fortgang.

 

Kommer nok til og kjøpe en brukt bass og forsterker tror jeg, men skal se litt mer.

 

Basslærer blir det nok, synes det er greit. Spiller jeg bare hjemme så blir det fort at jeg tenker, æsj, må bare gjre ferdig noe annet og sånt. Har jeg lærer derimot så må jeg jo rekke den så da blir det litt letter i starten før jeg får begyt og spille ordentlig.

 

Takk for masse fin svar, fikk 1100 kr til jul så da har jeg noe mer penger i allefall :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...