Gå til innhold

Ny til GNU/Linux og Ubuntu.


KimS

Anbefalte innlegg

Hei til alle dere i GNU/Linux delen av forumet! Dette er da min aller første post i denne delen av forumet. Ja, det stemmer, jeg er den nyeste nykommeren til Linux verdenen og da spessielt til Ubuntu. Et nytt OS gjør jo så klart at jeg har noen få spørsmål, håper dere kan hjelpe meg og komme med triks og tips. :)

 

Jeg har hatt lyst til å prøve ut linux i mange år nå, men har aldri tatt steget. Men etter at Windows Vista krevde nok en ny formatering, bestemmte jeg meg for å heller prøve ut noe nytt. Derfor innstalerte jeg Ubuntu på min Dell XPS M1330 laptop. Det meste fungerte ut av boksen, men jeg har hatt noen få tilfeller av at ubuntu har fryst seg, og jeg er ikke helt sikker på om hvilemodus osv virker helt som det skal enda. Noen som har noen tips til Ubuntu på laptoper eller da spessielt på Dell XPS M1330?

 

Har heller ikke klart å fått lagt inn Opera enda, noe som jeg gjerne har lyst til å få til da dette er min favoriserte nettleser. Jeg har lag til repos'en (tror det er det vi kaller det), og fått verifisert GNP (igjen tror jeg det var det vi kalte det) via shell. Men jeg finner ikke Opera noen plass i Synaptic, ikke har jeg hatt noe hell med å fått innstalert opera via shell heller. Noen som vet hva jeg bør gjøre her?

 

Jeg har da klart å innstalere VLC Media Player, og det funker jo flott. :D

 

Foreløpig er jeg fornøyd med bytte, skulle bare ønske at jeg fikk det til å flyte litt bedre med laptop'en, og selfølgelig, forstå litt mer av disse linux greiene. Det er jo tross alt litt ny måte å tenke på dette når jeg er så vant med windows.

 

Så til slutt, hva bør jeg gjøre videre? Er det noe som er must have av applikasjoner eller lingnende? Jeg er åpen for alt!

 

På forhånd takk. :)

Endret av KimS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
anbefaler deg å ta spørsmåla dine hit:

http://ubuntuforums.org/

 

Ubuntuforumene er gigantiske. fulle av folk. for det meste greie folk. dog vil jeg anbefale å holde spørsmåla korte og konkrete. skriv hva som er problemet, når det inntreffer og hva du har gjort for å forsøke løse dem. GNU/Linux-nerder liker ikke lese mer enn de må ;)

 

Jeg vil tvert imot fraråde å bruke http://ubuntuforums.org/, da forumet der er ganske stort og uoversiktlig.

 

Vi skal nok klare og hjelpe deg her. ;)

 

Når du hadde lagt til repo og GPG-key , kjørte du "sudo apt-get update" etterpå?

Lenke til kommentar
Du får prøve med denne... OperaBrowser

Var akkurat dette jeg prøvde på. Klarte det ikke via pakkebrønnen da, så endte opp med å laste den ned fra Operas nettsider og legge den inn på det viset.

 

Gratulerer med byttet.

 

Nå ligger jo flash 10 (ikke beta) i pakkebrønnen da.. ;)

Andre ting som kan være lurt å legge inn er "build-essential" og "ubuntu-restricted-extras"

 

Lykke til videre.

Takk for det, og takk for tips. :)

så langt er jeg fornøyd med selve byttet, men jeg har et stort problem så må løses ganske fort hvis jeg skal kunne leve med Ubuntu. Har et problem med at laptopen fryser seg og alle lampene begynner bare å blinke. Ganske rart egentlig, for bildet fryser seg bare og jeg ser alt på skjermen som det er, men kan ikke gjøre noe. Hvis jeg f.eks ser på film, så fryser denne seg. Håper dere skjønner hva jeg mener.

 

Jeg har også et problem med å få hvilemodusen til å virke som den skal. Uten at jeg har gjort stort for å sette meg inn i hva som må gjøres for å få dette til å virke ordentlig.

 

Edit: etter å ha fulgt tips fra denne tråden, søkte jeg i ubuntu forums og kom fram til denne siden http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=969657. Håper dette løser problemet.

 

Edit 2: Det løste vist ikke problemet, for laptopen frøys seg igjen. Problemet ligner derimot akkurat på det som er beskrevet på ubuntu forumet.

Endret av KimS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...