eirik845 Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Hei tenkte å bygge en ny pc til fattern da han har idag en hp pc med p4 3.2 ghz som ikke funker helt som den skal.. skal brukes til å skjekke epost og nettbank. skal bruke skjermkort og hardisk og dvd brenner fra den gamle.. skal koste minst mulig men skal ha en grei cpu og 2gb ram. noen som kan lage et oppsett? mhv Eirik
Tydeus Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 Heisann. Spørsmålet er hvis dette er en gammel pc, er det AGP grafikk eller Pciex? Er nemlig vanskelig å skaffe hovedkort med AGP idag. Siden det kun skal brukes til office osv. Gå for noe med onboard X3100 eller x4500 fra intel eller Nvidia 630i med geforce 7150 onboard. Hovedkort koster da rundt 600 kroner og en E2200 eller E5200 til rundt 700 kr. Noe ok ram, 4 gb og du er klar. Hvis du ønsker litt bedre grafikk etterhvert kan det bare oppgraderes
kvams Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 hva med: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378160 er ikke så dyrt.
Sweet Skrevet 21. desember 2008 Skrevet 21. desember 2008 er pci ekpress.. skal bygge selv hater ferdig bygde..
eirik845 Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Skrevet 21. desember 2008 faen glemte at jeg var logga inn med en annen bruker..
Dunno1987 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Hva med et oppsett med AMD 780G brikkesett og en X2 4850e? Koster ikke mye, og kommer til å duge i flere år. Setter selv sammen en maskin til moren min, brukt litt ekstra penger på å få den stille... Blir på rundt 4000 kr, men kunne fint kuttet ned til 3000 kr uten å ofre noe annet enn lydnivå.
dmdb Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Hei tenkte å bygge en ny pc til fattern da han har idag en hp pc med p4 3.2 ghz som ikke funker helt som den skal.. skal brukes til å skjekke epost og nettbank. skal bruke skjermkort og hardisk og dvd brenner fra den gamle.. skal koste minst mulig men skal ha en grei cpu og 2gb ram. noen som kan lage et oppsett? mhv Eirik oppgradere p4 3.2 for i-net bruk? Synes du skulle heller prøvd å reparere den nåværende istedenfor å kjøpe nytt system. 3.2Ghz er mer en nok for surfing. men reinstallasjon av xp er derimot noe som hjelper 500% sikkert. har en p4 2.4 og asus p4-800 som brukes både til 3d spill og masse annet med et x850xtpe AGP...
cmyrland Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Det billigste er vel bare å klaske inn f.eks. Ubuntu på maskinen. Da fungerer systemet helt fint igjen, med mindre det er noen fysiske defekter ute og går. Det tar deg ca en time å komme opp og stå fra du starter nedlastinga. Funker genialt til epost/nettbank-bruk på eldre systemer. Jeg synes det er trist at folk tror at man må ha dual core og 2 gig minne for å lese epost.. Selv dekker jeg alle mine behov (nettsurfing, epost, spille gamle klassikere (for tiden Fallout 1), skype, msn, lett bildebehandling etc) med en fire år gammel laptop som kjører Ubuntu.. Ingen antivirus er nødvendig og det koster ingenting. Er du bare -litt- over gjennomsnittet datakyndig (noe jeg antar du er siden du bygger selv) tar det deg ca tre minutter å ordne alt som trengs for at far skal få gjort sine ting, nemlig installere java og flash (firefox spør om du vil gjøre det så snart du går inn på en side som har det), samt å sette opp epostkontoen hans. Ferdig på maks to timer, og det koster ingenting mer enn cd-plata.
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. desember 2008 Skrevet 22. desember 2008 Gjør en reinstalasjon av maskinen med enten Ubuntu eller Windows XP som tidligere nevnt, og kanskje oppgradere med litt mer minne som ikke koster mer enn noen få 100 lapper. Vist du finner ut om det er DDR2 minne eller vanlig ddr minne som er i bruk skal jeg finne et bra minne til deg!
eirik845 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Skrevet 26. desember 2008 (endret) det har jeg da gjort mange ganger. men det virker for meg at noe ikke er helt som det skal. Men den er ikke helt god. orker ikke komme ned til han hver uke fordi han klager over noe så skal gi han vista.. da det faktisk er lettere å bruke for han trur jeg. ubuntu ja da trur jeg det går i surr for han. er ikke penga det er snakk om men gidder liksom ikke bygge en gamer pc til han når han ikke har behoved for det. blir det oppsette her tenkte jeg... men passer micro atx hk i det kabinette? eller kan noen finne et nytt hk til meg? og synes den psu var stor. drev og hardisk skal jeg bruke fra den gamle.. greit at hk har innebygd skjermkort. selv om jeg har det fra den gamle pc`n men da kan jeg bruke det i en annen pc vis jeg ønsker det. og tenkte å kjøre vista.. det vil funke greit på den pc`n ell? Endret 26. desember 2008 av eirik845
eirik845 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Skrevet 26. desember 2008 Gjør en reinstalasjon av maskinen med enten Ubuntu eller Windows XP som tidligere nevnt, og kanskje oppgradere med litt mer minne som ikke koster mer enn noen få 100 lapper. Vist du finner ut om det er DDR2 minne eller vanlig ddr minne som er i bruk skal jeg finne et bra minne til deg! den minnen som sitter i er tregt ddr 2 ram men den støtter ikke raskere oppgradert før så den har 2 gb trur jeg.. sleit med å finne da. og er dyrt. ( dyrere enn pc6000) og den ene minne slotten er brent trur jeg.. hvertfall den minnen som satt der er det.. og det går ikke å få pc`n til å kjøre dualchanel på minne. prøvd mange ganger finner ikke feilen..
cmyrland Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 det har jeg da gjort mange ganger. men det virker for meg at noe ikke er helt som det skal. Men den er ikke helt god. orker ikke komme ned til han hver uke fordi han klager over noe så skal gi han vista.. da det faktisk er lettere å bruke for han trur jeg. ubuntu ja da trur jeg det går i surr for han. er ikke penga det er snakk om men gidder liksom ikke bygge en gamer pc til han når han ikke har behoved for det. blir det oppsette her tenkte jeg... men passer micro atx hk i det kabinette? eller kan noen finne et nytt hk til meg? og synes den psu var stor. drev og hardisk skal jeg bruke fra den gamle.. greit at hk har innebygd skjermkort. selv om jeg har det fra den gamle pc`n men da kan jeg bruke det i en annen pc vis jeg ønsker det. og tenkte å kjøre vista.. det vil funke greit på den pc`n ell? Med ubuntu kan du lage et STORT firefox-ikon og et STORT Evolution-ikon for hhv. Internett og epost direkte på skrivebordet.. Går vel ikke an å få det mindre forvirrende? Jeg la faktisk inn ubuntu til svigerfar i november (han hadde fått virus (sjokk;)) og fant ikke igjen gjenopprettingscden), og han har samme bruken som du sikter til. Han bor i Sveits, så jeg har ikke anledning til å stå på pinne for å hjelpe til støtt, men jeg satte opp det han trengte, og den eneste kommentaren han hadde var at det var litt uvant, men han fikk gjort alt han ville og alt fungerer fint. Han er langt i fra en datakyndig person Vista kjører nok forøvrig greit på det meste. På MS sine hjemmesider finner du vel hvilken hardware du bør gå for til de forskjellige variantene. Men etter det du sier om maskinen han har og hans bruk ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe en ny maskin når en reinstall er det som trengs
- Slaktarn - Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 (endret) Hvorfor spør du om tips når du selv har bestemt deg for hvordan du vil ha det.. ? Stikk på Elkjøp og finn den billigste laptopen/desktopen du kan finne også skal det nok klare seg, om du absolutt MÅ kjøpe noe nytt. Hva skal han med noe bedre enn 2gb ddr2 for å surfe og gå på nettbank.. ? Og du bør iværtfall ikke installere Vista til han om pc`en er treig nok fra før av. Installer XP eller Ubuntu, da vet du iværtfall at pc`en fungerer. Vista er altfor tungt for en pc du ikke synes fungerer "bra nok" til XP engang. Forstår ikke hvorfor folk trur at de må kjøpe nytt hver gang noe går litt tregt, er de sekundene forbedring verd så mye penger ? -x- Endret 26. desember 2008 av XanderZ
eirik845 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 Hvorfor spør du om tips når du selv har bestemt deg for hvordan du vil ha det.. ? Stikk på Elkjøp og finn den billigste laptopen/desktopen du kan finne også skal det nok klare seg, om du absolutt MÅ kjøpe noe nytt. Hva skal han med noe bedre enn 2gb ddr2 for å surfe og gå på nettbank.. ? Og du bør iværtfall ikke installere Vista til han om pc`en er treig nok fra før av. Installer XP eller Ubuntu, da vet du iværtfall at pc`en fungerer. Vista er altfor tungt for en pc du ikke synes fungerer "bra nok" til XP engang. Forstår ikke hvorfor folk trur at de må kjøpe nytt hver gang noe går litt tregt, er de sekundene forbedring verd så mye penger ? -x- finni pc`n jeg skal bygge nå.. http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=89797. hvorfor ikke 2 gb drr2 ram når man skal kjøre vista og det koster 300 kr? kjører vista på mediasenter pc`n min med en AMD Athlon 64 3400+ 2.20 ghz med 1 gb ram. funker som bare det. vista er ikke treg erbare jævla lang respons tid da. vis noe blir noe ikke er det samme så prater han om det en hel månde. og jeg kan ikke bruke linux derfor gidder jeg ikke teste det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå