Gå til innhold

Ødelagt harddisk, få ut filer


Flimzes

Anbefalte innlegg

JEg har en ødelagt ekstern harddisk her, så jeg har tatt den ut og kobla den til den stasjonære. Disken er ødelagt, og lager masse stygge lyder, men likevel er det mange filer som går ann å få ut. Men hver gang kopieringen, eller xcopy, eller robocopy støter på en ødelagt fil, så tar det opp til en halvtime før den innser at filen er ødelagt og går til neste fil. Kan man få dem til å gå fortere, si at treshold for ødelagt fil = 0 byte på 5 sekunder elns?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du beskriver at den lager mange stygge lyder, tyder det på arvolige feil etter min mening. Hvis du har vært uheldig å mistet denne i bakken så kan lesearmen på harddisken ha slått inni platene og laget hakk.

 

En måte som er ganske sitter på å få ut filer, er å sette platene inn i en annen harddisk, men dette er en omfattende prosess...!

 

Men tror ikke det er mulig å få et program til å hente noe fortere ettersom jeg veit om, med mindre du ikke kan dra det over i ISO og rein formatterings kopiering. Dette krever noen dager, og du skal ha god tolmodighet i å rydde opp i alle filene du får ut da. Dette kommer ut som "FIL0001.mpeg, FIL0002.mp3" osv.

 

Dette er ikke mitt sterkeste område, men det finnes sikkert en program som kan løse dette...:)

Lenke til kommentar

Når harddisken "ynker" seg for å kjøre eler i det hele tatt leite etter filer, da er det store tro på at den ikke vil fungerer såpass at alle filene du vil ha ut kommer ut.

 

Hvis du har mulighet til å kjøre xCpoy over lengre tid for å se hva den klarer å få ut er dette verdt et forsøk, med mindre du ikke har prøvd fra før av...;) Men etter dine beskrivelser høres det ut som om din eksterne harddisk er døden nær...:(

Lenke til kommentar
Det er fortsatt ikke min disk, og den er nå satt internt i pcen, og det er samme filer den stopper på hver gang jeg prøver å restarte, det jeg vil ha er et program som ikke bruker en halvtime på å skjønne at en fil på 20kb er ødelagt.

Kan være ødelagt overflate på platene siden den stopper på de samme filene hele tiden. Usikkert å si 100% riktig, men det er hva jeg mistenker med harddisken.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt ikke min disk, og den er nå satt internt i pcen, og det er samme filer den stopper på hver gang jeg prøver å restarte, det jeg vil ha er et program som ikke bruker en halvtime på å skjønne at en fil på 20kb er ødelagt.

Kan være ødelagt overflate på platene siden den stopper på de samme filene hele tiden. Usikkert å si 100% riktig, men det er hva jeg mistenker med harddisken.

Jeg driter i hva som er feil med den, den er ødelagt ->.<- Kan du lese det jeg skriver?

 

EDIT: Jeg kan også si at mest sannsynlig er motoren ødelagt, og lesehodet ligger ikke helt likt med disken som den skal ligge, men det hjelper fint lite.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Det er fortsatt ikke min disk, og den er nå satt internt i pcen, og det er samme filer den stopper på hver gang jeg prøver å restarte, det jeg vil ha er et program som ikke bruker en halvtime på å skjønne at en fil på 20kb er ødelagt.

Kan være ødelagt overflate på platene siden den stopper på de samme filene hele tiden. Usikkert å si 100% riktig, men det er hva jeg mistenker med harddisken.

Jeg driter i hva som er feil med den, den er ødelagt ->.<- Kan du lese det jeg skriver?

 

EDIT: Jeg kan også si at mest sannsynlig er motoren ødelagt, og lesehodet ligger ikke helt likt med disken som den skal ligge, men det hjelper fint lite.

Du må nok se lagt etter å få henta ut disse filene om dette er tilfelle...! :p Samma som å prøve å kjøre en bil uten motor...!

Lenke til kommentar

Kanskje det går fortere hvis du laster ned en linux livecd og bruker dd_rescue kommandoen til å

klone disken.

Du kan be dd_rescue om å hoppe over sektorer med feil og eventuelt prøve å redde dem senere.

 

Litt lesestoff

 

Men vær 100% sikker på at du kjører kommandoen på rett disk

og at du har forstått hva kommandoen gjør før du kjører den, eller aller helst få

noen du kjenner som driver litt med linux til å kjøre den.

 

Edit: en bedre link https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery

Endret av hello(win)
Lenke til kommentar
Det er fortsatt ikke min disk, og den er nå satt internt i pcen, og det er samme filer den stopper på hver gang jeg prøver å restarte, det jeg vil ha er et program som ikke bruker en halvtime på å skjønne at en fil på 20kb er ødelagt.

Kan være ødelagt overflate på platene siden den stopper på de samme filene hele tiden. Usikkert å si 100% riktig, men det er hva jeg mistenker med harddisken.

Jeg driter i hva som er feil med den, den er ødelagt ->.<- Kan du lese det jeg skriver?

 

EDIT: Jeg kan også si at mest sannsynlig er motoren ødelagt, og lesehodet ligger ikke helt likt med disken som den skal ligge, men det hjelper fint lite.

Du må nok se lagt etter å få henta ut disse filene om dette er tilfelle...! :p Samma som å prøve å kjøre en bil uten motor...!

Jesus christ, hva med å lese hva jeg skriver.

 

Linux er ikke en mulighet av div grunner

 

Finnes det virkelig ikke noe kopieringsprogram som bruker mindre enn 30 minutter på å skjønne at en fil er korrupt?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Jeg driter i hva som er feil med den, den er ødelagt ->.<- Kan du lese det jeg skriver?
Jesus christ, hva med å lese hva jeg skriver.

Det var voldsomme utbrudd ovenfor forumbrukere som forsøker å hjelpe deg!

 

Linux er ikke en mulighet av div grunner

Linux er et konstruktivt forslag - hvorfor avvise det?

 

Ellers er du nok i en situasjon hvor kopieringsprogram kan bruke lang tid når de kommer til områdene på harddisken som er ødelagt. Det er neppe snakk om en "korrupt" fil, men om ødelagt harddiskplate/lesehode, kanskje slik at lesehodet ikke engang kan passere området.

Lenke til kommentar
Jeg driter i hva som er feil med den, den er ødelagt ->.<- Kan du lese det jeg skriver?
Jesus christ, hva med å lese hva jeg skriver.

Det var voldsomme utbrudd ovenfor forumbrukere som forsøker å hjelpe deg!

 

Linux er ikke en mulighet av div grunner

Linux er et konstruktivt forslag - hvorfor avvise det?

 

Ellers er du nok i en situasjon hvor kopieringsprogram kan bruke lang tid når de kommer til områdene på harddisken som er ødelagt. Det er neppe snakk om en "korrupt" fil, men om ødelagt harddiskplate/lesehode, kanskje slik at lesehodet ikke engang kan passere området.

Han spammer tråden med ting som ikke hjelper meg det minste, jeg vet allerede at disken er ødelagt, han trenger ikke gjenta det. Spesielt hjelper det ikke at han gjentar det når jeg ber om noe spesifikt. Disken er ødelagt, ferdig med det, punktum.

 

Linux er ikke en mulighet for den sjekker diskene under boot, og siden disken er ødelagt bruker den 100 år på å sjekke disken, og avslutter med å henge med "initramfs" og mulighet for å skrive inn kommandoer, men den reagerer ikke på init 5.

Lenke til kommentar
Han spammer tråden med ting som ikke hjelper meg det minste, jeg vet allerede at disken er ødelagt, han trenger ikke gjenta det. Spesielt hjelper det ikke at han gjentar det når jeg ber om noe spesifikt. Disken er ødelagt, ferdig med det, punktum.

Men fortsatt ikke grunn til slike utbrudd. Det medfører at de som evt. har forslag ikke vil komme med dem (hvorfor komme med foslag til en som ikke vil følge rådene, men bare slenger dritt).

 

Har du forsøkt enten copy elelr xcopy fra et cmd-vindu?

Hvilket oeprativsystem har du egentlig (nokså viktig info)!

Lenke til kommentar
du kan da laste ned en linux distro som har live-cd mulighet som gjør at du kjører systemet via cd spilleren, det betyr at du har et fult gående system uten å installere den slik at du kan hente ut filene via en usb-penn

 

Linux er ikke en mulighet for den sjekker diskene under boot, og siden disken er ødelagt bruker den 100 år på å sjekke disken, og avslutter med å henge med "initramfs" og mulighet for å skrive inn kommandoer, men den reagerer ikke på init 5.

 

 

Han spammer tråden med ting som ikke hjelper meg det minste, jeg vet allerede at disken er ødelagt, han trenger ikke gjenta det. Spesielt hjelper det ikke at han gjentar det når jeg ber om noe spesifikt. Disken er ødelagt, ferdig med det, punktum.

Men fortsatt ikke grunn til slike utbrudd. Det medfører at de som evt. har forslag ikke vil komme med dem (hvorfor komme med foslag til en som ikke vil følge rådene, men bare slenger dritt).

 

Har du forsøkt enten copy elelr xcopy fra et cmd-vindu?

Hvilket oeprativsystem har du egentlig (nokså viktig info)!

OS er Vista.

 

Første innlegg:

Men hver gang kopieringen, eller xcopy, eller robocopy støter på en ødelagt fil, så tar det opp til en halvtime før den innser at filen er ødelagt og går til neste fil.

 

Altså, bare for å presisere enda en gang:

Finnes det noe kopieringsprogram som bruker mindre enn 30 minutter på å skjønne at en fil er ødelagt, evt et program der man kan trykke på en knapp så hopper den videre til neste fil.

 

EDIT: Chkdsk fungerer ikke, hele pcen hengte seg etter en stund, uten at det kom opp denne prosentmåleren eller noe.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt en livecd og dd_rescue er din beste sjanse (om du har noen) til å få ut filer.

Starter live cd'en uten den ødelagte disken tilkoblet?

Eventuelt prøvd en annen distro eller prøvd å brenne livecd'en på nytt på laveste hastighet?

Har du fotsatt usb koblingen fra den eksterne disken, så du kan koble den til etter at du har

bootet livesystemet.

 

enda en link

 

bla ned til "Recovering Data from a VERY Sick Disk"

Lenke til kommentar

Da er vi i ubuntu.

 

Problemet med ekstern disk er at den ikke går i det hele tatt i den, mistenker at strømforsyninga ikke klarer å drive den.

Men fikk triksa det til, så nå er disken koblet til strøm fra pcen og i ide kontakten til det eksterne kabinettet, tingen nå er at ubuntu ikke mounter disken, jeg vet heller ikke hvilket navn den får (sdc1(?)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...