Gå til innhold

EU - Ja eller Nei?


Er du for eller i mot EU?   

385 stemmer

  1. 1. Er du for eller i mot EU?

    • Er for EU medlemskap
      103
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      98
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      121
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      23
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      18
    • Ingen formening/vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er usikker på hva slags avtale sveits har, men det ganske få vet er at ved forrige avstemning om EU-medlemskap ble det nedstemt på grunn av de tysktalende i landet som er i flertall. De fransktalende i landet hadde faktisk et klart flertall for ja og noen kantoner hadde faktisk ja-rate opp til 85% hvis jeg husker rett. Det er med andre ord mange som er for, men den tyske delen var da såpass negative til det at det ble nedstemt.

Lenke til kommentar
Nei til EU, Nei til EØS, Ja til Sveits-modellen.

Hva gjør Sveits-modellen til det beste alternativet?

Fordi Sveits sitter i den stillingen at de har en haug med særavtaler. Dette innebærer at Sveits får alle(?) de fordelene Norge har, men de er ikke nødt til å ta inn over seg alle direktiver fra EU som de ikke har noen kontroll over eller stemmerett på. Nå skal det sies at Sveits står helt annerledes i forhold til EU enn det Norge gjør, men jeg er ganske sikker på at EU vil føye seg ganske greit etter Norge hvis vi kjører knallhardt på gass og olje. Jeg tror ikke at EU vil risikere å bli totalt avhengig av Russland når det gjelder gass. Da styrker Russland's posisjon seg ekstremt og jeg tror ikke EU er veldig interessert i det. Russland har allerede en så sterk posisjon i Europa pga gass ressursene de har, og den prosenten de har på leveranse til EU.

Lenke til kommentar
Ja til EU. Europa bør gå inn for et større militærsamarbeid.

Det er allerede påbegynt innenfor EU ;) Og Norge skal visst stille med tropper å til denne "EU-hæren".

Presidentene har sagt at de skal innføre et samlet europeisk hær ja. Men det eneste som er nå er fredsbevarende styrker.

Lenke til kommentar
Så lenge vi må følge reglene EU lager så sier jeg ja.

....... idiotisk arguement, og norge har untak fra fellesbestemmelser fra EU. sånne helt idiotiske påstander grrrr

 

 

 

og norge kommer til å bli medlem av eu hvis island går inn, kanke ha eøs mellom norge og lite rart land i europa.

 

 

men om vi skal ha euro er langt mer interesant.

Lenke til kommentar
Så lenge vi må følge reglene EU lager så sier jeg ja.

....... idiotisk arguement, og norge har untak fra fellesbestemmelser fra EU. sånne helt idiotiske påstander grrrr

 

 

 

og norge kommer til å bli medlem av eu hvis island går inn, kanke ha eøs mellom norge og lite rart land i europa.

 

 

men om vi skal ha euro er langt mer interesant.

Vi må ha euro hvis vi blir med nå. Norge har en så stabil og sterk økonomi at det ikke kan gå andre veier.

Lenke til kommentar
Fordi Sveits sitter i den stillingen at de har en haug med særavtaler. Dette innebærer at Sveits får alle(?) de fordelene Norge har, men de er ikke nødt til å ta inn over seg alle direktiver fra EU som de ikke har noen kontroll over eller stemmerett på. Nå skal det sies at Sveits står helt annerledes i forhold til EU enn det Norge gjør, men jeg er ganske sikker på at EU vil føye seg ganske greit etter Norge hvis vi kjører knallhardt på gass og olje. Jeg tror ikke at EU vil risikere å bli totalt avhengig av Russland når det gjelder gass. Da styrker Russland's posisjon seg ekstremt og jeg tror ikke EU er veldig interessert i det. Russland har allerede en så sterk posisjon i Europa pga gass ressursene de har, og den prosenten de har på leveranse til EU.

Husk at Sveits har en egen posisjon i verden med tanke på bankvirksomheten sin, som i stor grad bygger på at Sveits er uavhengige.

 

Den situasjonen er ikke Norge i. Men er enig i at om Norge skal bli med skal vi fremsette knallharde krav.

Lenke til kommentar
Fordi Sveits sitter i den stillingen at de har en haug med særavtaler. Dette innebærer at Sveits får alle(?) de fordelene Norge har, men de er ikke nødt til å ta inn over seg alle direktiver fra EU som de ikke har noen kontroll over eller stemmerett på. Nå skal det sies at Sveits står helt annerledes i forhold til EU enn det Norge gjør, men jeg er ganske sikker på at EU vil føye seg ganske greit etter Norge hvis vi kjører knallhardt på gass og olje. Jeg tror ikke at EU vil risikere å bli totalt avhengig av Russland når det gjelder gass. Da styrker Russland's posisjon seg ekstremt og jeg tror ikke EU er veldig interessert i det. Russland har allerede en så sterk posisjon i Europa pga gass ressursene de har, og den prosenten de har på leveranse til EU.

Husk at Sveits har en egen posisjon i verden med tanke på bankvirksomheten sin, som i stor grad bygger på at Sveits er uavhengige.

 

Den situasjonen er ikke Norge i. Men er enig i at om Norge skal bli med skal vi fremsette knallharde krav.

Har påpekt at vi ikke er i samme situasjon, men pga forholdet til Russland som energi leverandør i Europa står Norge ekstremt sterkt i forhandlinger med EU.

Lenke til kommentar
Vi må ha euro hvis vi blir med nå. Norge har en så stabil og sterk økonomi at det ikke kan gå andre veier.

 

om jeg ikke husker så mye feil er svergie med i EU og de bruker enda svensk krone

Norge er nødt til å ta til seg Euroen. Det er bare de som var medlemsland før Euro ble innført som kan nekte. Dette er Storbritannia, Sverige og Danmark. Kravene er som følger:

Prisstabilitet(altså inflasjon). Det har vi.

De offentlige finansene må være i orden. Det er de i Norge.

Valutakursstabilitet. Dette har jeg ikke sett noen tall på, men tror vi har det.

Langsiktig rente på statsobligasjoner. Dette tror jeg også vi har.

 

Kilde 1

Kilde 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...