Gå til innhold

Hvor høy DPI skal jeg scanne med.. ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt meg scanner,- Epson V500. Har også gått til anskaffelse av programmet Vuescan.

Lurer veldig hvor høy kvalitet jeg skal legge med på ved scanninga. :dontgetit:

 

Har forsøkt å scanne fargebilder med flere forskjellige settings.

 

Skjønner at det er best å scanne med så høy kvalitet som mulig, men filene blir tunge å jobbe med.

 

Er det bra nok å scanne i 800dpi --> Ender da opp med ei fil på 4664 x 3192 (2.3MB)

Kommer nok ikke til å skrive ut disse bildene i større enn A4 format.

 

Setter pris på alle svar.

Endret av the_c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har kjøpt meg scanner,- Epson V500. Har også gått til anskaffelse av programmet Vuescan.

Lurer veldig hvor høy kvalitet jeg skal legge med på ved scanninga. :dontgetit:

 

Har forsøkt å scanne fargebilder med flere forskjellige settings.

 

Skjønner at det er best å scanne med så høy kvalitet som mulig, men filene blir tunge å jobbe med.

 

Er det bra nok å scanne i 800dpi --> Ender da opp med ei fil på 4664 x 3192 (2.3MB)

Kommer nok ikke til å skrive ut disse bildene i større enn A4 format.

 

Setter pris på alle svar.

 

Det store spørsmålet er jo hva du planlegger å gjøre med filen før utskrift. Skal du drive finurlig fotomanipulering så er høy dpi best. Skal du scanne for så å skrive ut så er det kanskje nok med 300 dpi for A4. Normalt er vel oppløsningen 2048 x 1536 det man anbefaler for A4.

 

Det er også viktig å vite at selv om en scanner hevder å ha f.eks 4800x4800 dpi så er dette svært sjelden reelle tall på hardware-verdier. Oftest er dette software-enhanced eller interpolerte verdier.

Lenke til kommentar

Meg igjen.. :-)

 

Har tenkt litt med meg selv her, og har kommet til enighet etter litt diskutering..

 

Scanner i to runder,-

 

En runde der jeg scanner til .Tiff filer med høyest mulig kvalitet. Disse arkiverer jeg på dvd´r som en slags backup.

 

En annen runder der jeg scanner med 800 dpi (.jpeg) og litt mer normale settinger. Disse kan jeg bruke i det daglige. (iPhoto, skrive ut i små formater etc..)

 

Skulle ikke bildene i sett 2 strekke til, så henter jeg fram .tiff-bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...