Gå til innhold

Patriotisme - de ondes dyd?


Anbefalte innlegg

Patriotismen min har gradvis avtatt den siste tiden. Jeg har stilt flere og flere spørsmål ved patriotisme generelt, og funnet ut at det er ganske tåpelig. Jeg er stolt av å være norsk; hvorfor? Det var ikke et valg. Og selv om det hadde vært det, hva så? Hva betyr det faktum at jeg er født i Norge? Gjør det meg bedre enn folk som ikke er født i Norge? Selvfølgelig ikke. Planeten vi bor på består av land og vann. Mennesker har tegnet opp grenser for å dele opp landet. Hvilke grenser jeg var innenfor da jeg trakk mine første åndedrag, er en eneste stor tilfeldighet.

 

Hva så med Norge som land og den norske kulturen? Vel, jeg er helt klart stolt av noen av verdiene våre, som demokrati og ytringsfrihet. Jeg er stolt av velferdssystemet og naturen vår. På den annen side skammer jeg meg over at vi offisielt er en kristen nasjon og fortsatt holder på det foreldede monarkiet. Jeg er stolt av oppnåelsene til mange nordmenn, og av Norge som nasjon. På den annen side var vikingene grusomme tyranner som plyndret, voldtok og drepte.

 

Hvordan kunne jeg være stolt av de positive oppnåelsene til nordmenn hvis jeg ikke samtidig følte skam over alt det negative? Jeg har ikke spilt en aktiv rolle i noe av det, jeg har bare blitt født i et land med en bestemt historie og samtid. Det er trist at så mange unge tyskere føler skyld for det som skjedde før de ble født. De kaller det "Kollektivschuld". Det er selvfølgelig bra at de husker, men de bør ikke føle skyld. Det er både patetisk og umoralsk å ta på seg skyld eller ære for noe en ikke har tatt aktiv del i. Jeremy Hardy oppsummerte det hele ganske elegant:

 

"What do you mean by this word 'we'? you're not going to go to war, are you? It's like watching the football and saying, 'We beat Germany 5-1!' No, you didn't! you watched it on the telly!"

 

I dag ser jeg på meg selv først og fremst som en global innbygger. Min primære identitet er ikke nordmann, men menneske. Det er sider ved Norge å skjemme seg over, og det er ting å være stolt av, og det samme kan sies om alle andre land. Det samme kan også sies om menesker. Som menneske skammer jeg meg over den religiøse ignoransen i Saudi-Arabia, men jeg er stolt av den amerikanske grunnloven. Jeg ser veldig lite positivt komme ut av patriotisme, men veldig mange farer. Patriotisme er kilde til unødvendige barrierer mellom mennesker.

 

Er det verdt det? For meg er svaret et stadig klarere 'nei. Jeg blir mer og mer enig med Oscar Wilde: Patriotisme er de ondes dyd.

 

Hva mener dere?

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lande grenser er jo bare kunstige streker på et papir. Hvis du går ut i skauen på grensen mellom sverige og norge finner du ingen svart strek... (Jeg HAR sjekket :) )...... men landegrenser skiller også i stort omfang ting som kultur, språk og natur ressuser enn så lenge..... Det er viktig å huske på at vi som art er veldig territoriale, vi liker tilhørighet og er rett og slett ikke kommet dit at vi er klare for en global tilhørighet enda....

 

Patriotisme er farlig ja, men nødvendig med det systemet vi har i dag. Forsvinner lande grensene forskyver vi jo egentlig bare patriotismen et hakk videre, til global patriotisme, som riktignok en patriotisme som ikke har noen "fiender" enda, men engod.... Verden blir mer og mer global med alt det drar med seg av problemer...

 

 

Men så lenge vi har de landegrensene vi har er det også nødvendig med en viss patriotisme for å forsvare det vi har. Vi har ALT for lett for å glemme at det systemet og den friheten vi har i dag, som alle i landet nyter godt av, faktisk har kostet blod, svette og tårer. Det er lett å glemme det tydeligvis.... (tenker da på en politikker som nylig gikk ut og uttalte at det ikke var noen vits i å forsvare norge :roll: . Det koster penger å forsvare et land, det er riktig, men det koster jammen penger å arrangere russisk kurs også.... :) )

Lenke til kommentar

Jeg tenker mindre på det "tilfeldige" unnfangelsesstedet, og mer på hvilke verdier og meninger jeg er influert av. Jeg er ikke afrikansk, amerikansk eller svensk, selv om det var relativt tilfeldig hvilket land jeg ble født i. Eller, egentlig ikke. Jeg kunne ikke blitt født av ikke-norske foreldre, da ville jeg ikke vært meg - så da er det ikke tilfeldig heller.

Lenke til kommentar

Igrunnen enig med deg.

Synes det er ett konsept som er skapt for å skille oss mer, kanskje ikke bevisst men på en måte så gjør det d.

Ser på det som en uting.

 

I dag ser jeg på meg selv først og fremst som en global innbygger. Min primære identitet er ikke nordmann, men menneske.

 

Me to.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Det som er latterlig idiotisk, er at et land kan gå til krig mot et annet land.

Dette gjør menneskeliv mindre verdt, fordi landet sender ungdommen sin for å dø på grunn av noe så idiotisk som politikk eller religion.

 

Dette er ting som ikke er viktig annet enn oss mennesker imellom, og det er absolutt ikke ting som er verdt å dø for.

Beste eksempelet er jo Vietnam-krigen. USA sender tusenvis av mennesker i døden for å hindre spredningen av ...et økonomisk system... det er direkte kvalmende :sick:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...