Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstern HD har sluttet å svare


Anbefalte innlegg

Har akkurat flyttet og når jeg nå kobler til den eksterne hard disken får jeg ikke lenger kontakt.

 

Den begynner å innstallere, men ender i en feilmelding som tilsier at: "noe gikk galt". Har forsøkt på to ulike stasjonære pc'er og en bærbar med samme resultat.

 

På denne hard disken har vi mange familiebilder som vi desverre ikke rakk å ta sikkerhetskopi av før flyttingen tok til. Dermed er vi temmelig fortvilte.

 

Noen som har tips hvordan vi bør gå frem for å redde bildene ut av den eksterne hard disken? Evt. feilsøke "noe gikk galt" nærmere? På forhånd tusen takk for alle innspill!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har større sjanser for å få data ut av disken dersom du tar selve HDD'en ut av det eksterne kabinettet og kobler den direkte til en diskkontroller inni en stasjonær PC.

(Via USB-grensesnittet er det begrenset hva du kan få gjort.)

 

Hvis f.eks. partisjonstabellen på disken har blitt ødelagt kan denne ofte gjenopprettes med det rette verktøyet. Og da vil alle filene plutselig kunne komme til syne igjen. Eller du vil i det minste kunne bruke et "data recovery" program og finne igjen de fleste filene.

 

Hvis det er skadete sektorer på disken, så kan kanskje et program som SpinRite hjelpe deg.

 

Hvis disken har fått støtskader under flyttingen, kan det hende at lese/skrive-hodene ikke lenger er i stand til å lese det som ligger på disken, og da snakker vi om å engasjere firmaer som IBAS osv. med clean rooms og hele pakka. Dyrt.

 

Så opsjonene liger i området enkelt&billig - komplisert&dyrt. Hvis du ikke har lyst til å feilsøke selv, så lurer jeg på om ikke Elkjøp har en slags data recovery-tjeneste, der de tar noen kroner for å sjekke tilstanden på disken, og så får du et prisoverslag etterpå for hva det vil koste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...