Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

19år føler hukommelsen svikter


Joffii

Anbefalte innlegg

Er en fyr på 19 år snart 20år.

Jeg sliter med at jeg glemmer ting, kanskje ting som nylig har hendt. For eksemepl sliter jeg med å huske hva jeg har sett i serier.

Ta et eksemepel: har den siste uka sett s5 av entourage, men husker close to 0 av hva som skjedde nå. Men så fort jeg begynner se det igjen husker jeg det jo..

Skjer det noe kult, og jeg tenker det må jeg fortelle til person x, så glemmer jeg det. Kommer kanskje på det en gang det er for sent.

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor.. Jeg er student og har kommet meg på ei ingeniør linje der jeg ikke gjør det dårlig heller.

 

Er det et psykisk problem? har slitt litt psykisk i det siste, med både helsa og livet egentlig. Men er over det nå.

Er det en trenings sak? kan det trenes opp?

 

 

Noen tips!? ;):dontgetit:

Endret av JeepersCreepers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en fyr på 19 år snart 20år.

Jeg sliter med at jeg glemmer ting, kanskje ting som nylig har hendt. For eksemepl sliter jeg med å huske hva jeg har sett i serier.

Ta et eksemepel: har den siste uka sett s5 av entourage, men husker close to 0 av hva som skjedde nå. Men så fort jeg begynner se det igjen husker jeg det jo..

Man glemmer 99% av det man opplever uansett, og at du ikke husker hva som har skjedd den siste uka i Entourage ikke nødvendigvis betyr noen ting (kan jo hende det ikke skjedde noe som virkelig var verdt å merke seg?). Det at ting kommer tilbake med en gang du setter på en episode som du tidligere hadde sett viser også at du ikke har noe særlige problemer.

 

Er det et psykisk problem? har slitt litt psykisk i det siste, med både helsa og livet egentlig. Men er over det nå.

Er det en trenings sak? kan det trenes opp?

Depresjon kan gi hukommelsesproblemer, men da snakker vi ordentlig depresjon - ikke "litt nedfor" i dag, men vedvarende. Men du sier du er over det, så tror ikke dette har så mye å si..

 

Ja, du kan "trene" opp hukommelsen, dvs. lære deg teknikker for å huske og gjenhente bedre.

 

Skjer det noe kult, og jeg tenker det må jeg fortelle til person x, så glemmer jeg det. Kommer kanskje på det en gang det er for sent.
Her kan man, når man finner ut at "det må jeg huske å si til...", repetere dette inni seg et par gang, kanskje begrunne for seg selv hvorfor man vil si det, tenke seg hvordan personen vil reagere osv. Det vil sette et tydeligere "spor" i hukommelsen, som kanskje vil hjelpe deg å huske det du skulle si når du ser personen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...