Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg kan ha fått migrene


Olum

Anbefalte innlegg

Jeg skulle legge meg ned og lese litt i stad, men jeg klarte ikke konsentrere meg fordi synet ble uskarpt og det hele tiden blinket litt i øyekroken. Etterhvert fikk jeg en kraftig hodepine, kraftigere enn jeg har hatt noen gang før. Deretter ble jeg veldig kvalm, men det gikk over før jeg spøy. Nå kjenner jeg fremdeles litt til hodepinen og er litt småuggen i magen. Kan det være migrene? Alt dette varte ikke mer enn i et par timers tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Pappa har migrene, og dette låter veldig som de symptomene han har, ja.

 

Hvis det skjer igjen så kan jeg foreslå at du legger deg på et mørk og stille rom og prøver å slappe av. Du bør også gå til lege og for å få det påvist/avvist også, hvis du har det kan du få noe mot det :)

Lenke til kommentar

Kanskje det også kan være lurt å sjekke synet ditt? :)

 

Gjorde det ekstra vondt når du beveget deg? Er du sikker på at du hadde drukket eller spist nok den dagen?

 

Om det fortsetter så bør du uansett dra til en lege. Dette kan høres ut som såkalt migrene med aura, som vil si at du får et slags forvarsel, f.eks ved synsforstyrrelser.

 

Å legge seg på et mørkt og stille rom er uansett et godt tips :)

Lenke til kommentar

Trenger ikke sjekke synet mitt. Jeg bruker linser så jeg vet at det er dårlig. Jeg husker ikke om det var ekstra vondt når jeg beveget meg for jeg lå for det meste stille. Jeg la et meg i et mørkt, kaldt og stille rom. Det funket. Opplever jeg det igjen, kommer jeg til å oppsøke en lege.

 

@ Overdox, hvordan kan jeg få slettet fravær ved migrene? Jeg tror ikke "Grunnen til at jeg ikke klarte å stå opp i dag er fordi jeg fikk migreneanfall" funker så bra.

Lenke til kommentar
@ Overdox, hvordan kan jeg få slettet fravær ved migrene? Jeg tror ikke "Grunnen til at jeg ikke klarte å stå opp i dag er fordi jeg fikk migreneanfall" funker så bra.

Ta med papir fra legen...?

 

Ta med papir fra legen, snakk med kontaktlæreren og rådgiveren på skolen din, så får du sletta noe fravær på slutten av året

Lenke til kommentar

Et ganske greit kjennetegn ved migrene er at den er halvsides, det vil si at det bare er ene halvsiden av hodet som du har vondt i.

Differentialdiagnosen kan være Horton's syndrom (klusterhodepine), noe som er vanligere hos menn, det er for øvrig flest kvinner som har migrene.

F.ø er det en rekke andre ting som skal sjekkes opp før man diagnostiserer migrene. Hvis det er migrene man misstenker kan migrenesmertestillende være en grei måte å sjekke ut om det er migrene du har. Migrenemeds har effekten at den bare "tar" migrenen, er det ikke migrene, vil du fremdeles ha like vondt i hue til tross for migrenemeds.

Dette er dog fastlegens oppgave.

 

Off topic; hvorfor være så lysten på å slippe skolen? Er det migrene du har, vil du neppe bli særlig glad for det når det står på som verst, da lær du nok ønske at du kunne gå på skolen...

Lenke til kommentar

Nå har du tolket det feil TOMpsy, jeg ønsker ikke migrene for å slippe skolen. Uansett om det var migrene eller ikke, vil jeg veldig gjerne aldri mer oppleve den hodepinen jeg hadde. Men om jeg først får diagnosen migrene, kommer jeg til å bruke det for alt det er verdt. Slippe gym, fjerne fravær m.m.

Lenke til kommentar
Nå har du tolket det feil TOMpsy, jeg ønsker ikke migrene for å slippe skolen. Uansett om det var migrene eller ikke, vil jeg veldig gjerne aldri mer oppleve den hodepinen jeg hadde. Men om jeg først får diagnosen migrene, kommer jeg til å bruke det for alt det er verdt. Slippe gym, fjerne fravær m.m.

Slippe gym pga migrene? Herregud, hvilken pingle er du egentlig? :roll:

 

Jeg har hatt migrene siden jeg var 3 år (er 27 år nå) og har knapt 1 dag fravær fra skolen. Folk som bruker diagnosen sin til å slippe unna ser jeg rett og slett ned på! Man blir ikke funksjonshemmet fordi man har migrene, det er bare noe man må bare lære seg å leve med det.

Lenke til kommentar
Slippe gym pga migrene? Herregud, hvilken pingle er du egentlig? :roll:

 

Jeg har hatt migrene siden jeg var 3 år (er 27 år nå) og har knapt 1 dag fravær fra skolen. Folk som bruker diagnosen sin til å slippe unna ser jeg rett og slett ned på! Man blir ikke funksjonshemmet fordi man har migrene, det er bare noe man må bare lære seg å leve med det.

Jeg tror ikke du har migrene i samme form som trådstarter her, Mirann. Vedkommende hevder at han får først aura, så hodepine, kvalme og oppkast. Jeg har akkurat det samme, og om man kommer seg gjennom en gymtime med det der er det virkelig et klapp på skulderen fra min side, virkelig.

 

Man blir ikke funksjonshemmet? Jo, det blir man. Har man aura kan bare det å kjøre bil være livsfarlig, da synsfeltet blir høyt krøplet og man får sterkt nedsatt syn.

 

Om du har klart deg i 24 år og hadde kun én dag fravær fra skolen, bra for deg, men så er det andre som lider litt verre av migrene enn det du har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg har også migrene, en litt spesiell variant. Har hatt to veldig sterke anfall med to års mellomrom. Og hvis jeg skulle gymmet med de greiene der tror jeg folk hadde begynt å skrive bøker om meg :p

Skal ta ny MR av hodet i januar, satser på de ikke finner noe rør.

 

Edit: Idag er jeg hjemme pga. migrene. Det er veldig lett å kjenne forskjellen på dette og på vanlig hodepine. Men vet dere, jeg føler meg faktisk litt flau over å være hjemme fra jobb og å si til sjefen at jeg har migrene, selv om det er hundre prosent sant. Rett og slett fordi veldig mange bruker det som en sånn skulkeunnskyldning, at "neeei, jeg hadde litt migrene serru". Så jeg skal til legen etterpå og få sykemeldingen min :) Var jo på sykehuset for noen få uker siden pga. dette også.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...