Gå til innhold

Rengjøre gammelt akvarium?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hey,

 

Har noen tips på hvordan man rengjør et gammelt akvarium? Det er endel inngrodd grønske etc, og jif vindu+klut er helt klart ikke nok..

En skal vel være litt forsiktig med slike middeler? For min del har jeg veldig god erfaring med skrape. Fyll opp karet og kjøp deg en sånn skrape som er beregnet for dette. Noen mener det lager riper, men kan ikke se noen i våre kar, har brukt sånn i 12 år nå.

Vi bruker denne: http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vi...442&HKatID=

Lenke til kommentar

Akvarieskrap av den typen som bruker barberblad fungerer bra, fyll det med vann og la det stå en stund for så å gå over med skrapen. Det er viktig at man bruker ett skarpt blad, ellers blir det fort slitsomt å gå over ett helt kar.

 

Sånne magnetgreier som man fester med en del på hvert side av viduet hjelper ikke når det er snakk om mye som skal fjernes.

Lenke til kommentar

For å unngå alt av såperester bør du skylle karet lenge + gå over med bakepulver for så å skylle enda en gang. Såpe har en funksjon på utsiden av karet, men hører ikke hjemme på innsiden.

 

Rune-B linker til akkurat sånn skrap jeg omtaler, og det om at de kan gi riper stemmer til en viss grad - de kan gi riper OM man er uforsiktig når man nærmer seg sandkanten i ett fyllt kar. Ser man på eggen på ett slikt blad ser man lett at det ikke er bladet som gir ripene ved korrekt bruk (skyv eller dra, ca. 90 grader på lengderetningen av bladet.) Siden eggen på disse bladene er slipt så er den omtrent perfekt, og eventuelle merkbare ugjevnheter vil slites ned av glasset før det blir riper:

post-58847-1229193011_thumb.jpg

Endret av jzono1
Lenke til kommentar

Det går ann å bruke såpa i et akvarium. Men da skal du ikke være 100% sikker på at det ikke er noe såperester igjen, du skal være 150% sikker :) Såpa kan skade fiskene og drepe de.

 

Selv om de kan overleve det mest utroligste! Hørte om noen som hadde en fest, og glemte å dekke til akvariet. Det endte i at noen fikk den briliante ideen om å helle sprit i akvariet. Fiskene overlevde, utrolig nok. De bare svømte ganske rart og ukontrollert en stund :) Men å overleve det var så og si imot alle odds!

Lenke til kommentar

Takk for tips, folkens!

 

Jeg skal kjøpe en slik skrape, la akvariet stå fyllt i noen dager - og så gå løs med skrapen og se om jeg får vekk faenskapet.

 

Etterpå skal jeg tømme og fylle opp akvariet noen ganger slik at jeg får ut alle rester av jif vindu (jeg vet godt at jeg skal rengjøre skikkelig!)

 

Et lite annet spørsmål: Trenger jeg avklore vannet før jeg heller på fisk? Jeg har allerede kjøpt et produkt som skal etablere biofilteret, men vannet må kanskje avklores også? Bor på Ensjø i Oslo..

Lenke til kommentar
Takk for tips, folkens!

 

Jeg skal kjøpe en slik skrape, la akvariet stå fyllt i noen dager - og så gå løs med skrapen og se om jeg får vekk faenskapet.

 

Etterpå skal jeg tømme og fylle opp akvariet noen ganger slik at jeg får ut alle rester av jif vindu (jeg vet godt at jeg skal rengjøre skikkelig!)

 

Et lite annet spørsmål: Trenger jeg avklore vannet før jeg heller på fisk? Jeg har allerede kjøpt et produkt som skal etablere biofilteret, men vannet må kanskje avklores også? Bor på Ensjø i Oslo..

Ta med en vannprøve når du skal kjøpe fisk, så sjekker de nok vannet og gir deg beskjed om hva du evt mangler av stoffer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...