Gå til innhold

Hva type mennsker blir prest?


Anbefalte innlegg

De respekterer ikke mine valg i denne saken og da ser jeg ingen grunn til å respektere deres heller....

 

Men gamlingene går i graven alene hvis de gjennomfører begravelsen kristelig, det er sikkert...

 

Så du prøver å presse de til å velge den type begravelse som passer deg, ved å si at du ikke kommer om de velger noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier litt om RWS som person. Du er så hjernevasket at du ikke takler religion?

 

En prest er en som har holdt seg midt på treet under oppvekst, dog alltid vært der for å hjelpe om det trengs. Den fremtidige presten(heter det prestinne og!?) er en sympatisk person som liker og lever for å hjelpe andre. At presten tror på Gud er bare en pluss for de som er kristne, men selv kunne jeg godt snakket med en prest om det.

Lenke til kommentar
Jeg er oppvokst i ett helt vanlig hjem. Ikke spesielt kristen, men sier heller ikke at jeg er det.. Jeg er døpt og konfirmert, men har ikke gått noe særlig i kirka, verken jeg eller noen i min familie.

Men jeg har lyst til å bli prest, ikke for å tilbe gud å være psykopat. Men for å kunne hjelpe personer som trenger trøst og omsorg og ikke minst ett håp om at gud kan hjelpe dem.

 

 

Jeg liker innstillingen din :)

 

Jeg er ikke kristen, men kommer fra en kristen familie. Greit at jeg ikke tror på noe som helst rundt Gud, men jeg har en stor respekt for de som er kristne. Jeg har hørt mange historier om mennesker som har funnet tilflukt og hjelp ved Gud. Det er ofte greit å ha noe å tro på.

Lenke til kommentar
Sier litt om RWS som person. Du er så hjernevasket at du ikke takler religion?

 

 

En prest er en som har holdt seg midt på treet under oppvekst, dog alltid vært der for å hjelpe om det trengs. Den fremtidige presten(heter det prestinne og!?) er en sympatisk person som liker og lever for å hjelpe andre. At presten tror på Gud er bare en pluss for de som er kristne, men selv kunne jeg godt snakket med en prest om det.

 

Takler religion? Gidder du å gå å høre på eventyret om bukkene bruse fordi noen skal i jorden? Du også hadde blitt litt lei da om du hadde hørt den gode historien om de tre bukkene som skulle til seters å gjøre seg fete... og det er det dette er, eventyr!

Saken er vel heller omvendt tenker jeg, at jeg er dritlei av gudsreklame eventyret som MÅ framsies når noen skal i jorden på kristelig vis... og det faktum at jeg ser ikke helt hvorfor gamlingene skal i kirken for å gravlegges når de ALDRI har vært kristne, eller religiøse på andre måter. Hva F*** er vitsen da?

 

Jeg ser ingen grunn til at en himmel los skal messe tull fra et eventyr for de som gidder å komme i min begravelse ihvertfall. Det har da vel ingenting å gjøre om jeg takler dette tullet eller ikke, har det vel? Det er rart hvor støtt noen blir om en hever stemmen MOT religion og kristendom mens de ikke sier noe om du sier i mot andre eventyr historier....

 

Det er vel det en prest egentlig er, en eventyr forteller... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jesus har levd, og det er ikke alt bare eventyr. Men det er da deres eget valg om de vil i jorden eller ikke, og om dette er så utrolig viktig for dem så kan de vel bare skrive det i testamentet? Selv er jeg ikke kristen, men har planer om å gifte meg i kirken bare fordi det er mer tradisjonspreget og virker mye "kjekkere" enn på tinghuset. Du burde jobbe med å respektere at ikke alle har samme tanker som deg, du skal ikke besøke en prest? :)

 

Jeg er oppvokst i ett helt vanlig hjem. Ikke spesielt kristen, men sier heller ikke at jeg er det.. Jeg er døpt og konfirmert, men har ikke gått noe særlig i kirka, verken jeg eller noen i min familie.

Men jeg har lyst til å bli prest, ikke for å tilbe gud å være psykopat. Men for å kunne hjelpe personer som trenger trøst og omsorg og ikke minst ett håp om at gud kan hjelpe dem.

 

 

Jeg liker innstillingen din :)

 

Jeg er ikke kristen, men kommer fra en kristen familie. Greit at jeg ikke tror på noe som helst rundt Gud, men jeg har en stor respekt for de som er kristne. Jeg har hørt mange historier om mennesker som har funnet tilflukt og hjelp ved Gud. Det er ofte greit å ha noe å tro på.

:yes:

Lenke til kommentar

prester som er 60 år og sånn er nok blitt det fordi faren ville at de skulle bli prest. men den nye generasjonen med prester tror jeg kommer til å bli sånne frelste folk som har hatt masse problemer, også har gud kommet og reddet dem.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å bli prest, eller, jeg har i det minste lyst å ta teologisk utdannelse. Hva jeg gjør med den i ettertid får tiden vise, men har tenkt litt på fengselsprest. Lysten til å studere kommer av interesse for faget. Jeg er glad i å lese, liker å lære språk og å formidle. I tillegg er jeg kristen, som kanskje er den mest åpenbare grunnen.

 

På jobbfeber står dette om personlige forutsetninger for å bli prest. Synes det passer ganske greit:

 

Presten må først og fremst ha et personlig forhold til det budskap som forkynnes av kirken.

Arbeidet krever personlig engasjement. I tillegg bør du som prest ha evne til å oppnå kontakt med andre mennesker , og du bør være en person som skaper tillit og har evne til å vise omsorg.

Det kreves evne til muntlig fremstilling, og utdanningen vil i tillegg kreve at du har en teoretisk legning.

 

En annen forutsetning er at du er glad i/synes det er greit å studere. Det tar tross alt 6 år. Du må også lære gresk og/eller hebraisk/latinsk.

 

Jeg kjenner flere som vil bli presten, blant dem mine beste venner. Det som går igjen er at de fleste er frimodige, ærlige og utadvendte. De er sosialt flinke, og veldig kontaktskapende.

Lenke til kommentar

Om du har lyst til å hjelpe folk burde du nokk heller bli psykolog eller noe i den retningen da det ikke er alle som føler seg vel med å få hjelp av en prest. Du vil ganske enkelt nå flere mennesker.

 

Forøvrig bryr vel gud seg fint lite om du er prest eller ikke, eneste kriteriet er jo at du tror på Jesus som guds sønn.

 

Å studere språk får du muligheten til uansett hvilken utdanning du vil ha (nesten) da du må ha så og så mange studiepoeng for å være med videre og da fyller du ofte med andre fag (som foreksempel språk).

Lenke til kommentar
Om du har lyst til å hjelpe folk burde du nokk heller bli psykolog eller noe i den retningen da det ikke er alle som føler seg vel med å få hjelp av en prest. Du vil ganske enkelt nå flere mennesker.

 

Forøvrig bryr vel gud seg fint lite om du er prest eller ikke, eneste kriteriet er jo at du tror på Jesus som guds sønn.

 

Å studere språk får du muligheten til uansett hvilken utdanning du vil ha (nesten) da du må ha så og så mange studiepoeng for å være med videre og da fyller du ofte med andre fag (som foreksempel språk).

 

De som ønsker å hjelpe folk som prest, ønsker nok å hjelpe folk som prest, ikke som psykolog eller lege. Men hvordan har du tenkt å hjelpe flere folk som psykolog? Psykologer har nok ikke mer enn en stol på kontoret, akkurat som presten, med mindre det er et spesielt tilfelle. Men det er ikke viktig..

 

Jeg har aldri møtt en prest som ikke har hatt nok folk å hjelpe. I Nord-Norge skriker jo kirkene etter prester, og de frister med alt mulig som å betale studielån ved at du blir prest der. Det er større behov for prester enn du nok aner, og folk kommer oftere til kirken for å søke hjelp enn du tror. Jeg snakker kun av erfaring, ikke hva jeg leser i avisen.

 

Du trenger ikke bli prest for å komme til himmelen, men hvis ingen tar på seg oppgaven som prest vil det fort bli full forvirring i kirken. Staten bryr seg fint lite om du er sjef eller ikke så lenge du betaler skatt. Men hva skulle vi gjort uten sjefer?

 

De som utdanner seg til prester velger nok ikke en 6-åring utdannelse for språkets skyld. Da dette bare inngår i to av dem. Men man kan jo aldri vite.

Lenke til kommentar

Kirkene i nord-norge skriker etter prester ja, men nord-norge skriker ikke etter kirker, for å si det sånn ;)

 

Poenget med å bli psykolog istedenfor prest var at du automatisk tar til deg masse kristne verdier som mange ikke er enige i. Det blir derfor mye mer nøytralt å være psykolog (som gjør akkurat det samme, i det menneskelige aspektet) og gir derfor bedre grunnlag til å hjelpe.

 

Om det blir forvirring i kirken ved mangel på prester vet jeg ikke noe om, men jeg kan vel ikke si at vi trenger kirken. Med eller uten kristendom, kirken (og prester) er og blir overflødig.

 

Som sagt, jeg tror du blir til mer hjelp som psykolog enn som prest, men jeg tror ikke du gjør det for å hjelpe folk. Det er sikkert et bonusmotiv, men jeg tror du vil helst bli prest fordi vennene dine vil det. Ikke at det er noe galt i det, men du burde kanskje tenke gjennom det her litt. Venner kommer og går, men utdanningen din har du for alltid.

 

Kanskje mister du troen din, hva gjør du da? Går fint ann å være kristen psykolog :)

Lenke til kommentar
Kirkene i nord-norge skriker etter prester ja, men nord-norge skriker ikke etter kirker, for å si det sånn ;)

 

Poenget med å bli psykolog istedenfor prest var at du automatisk tar til deg masse kristne verdier som mange ikke er enige i. Det blir derfor mye mer nøytralt å være psykolog (som gjør akkurat det samme, i det menneskelige aspektet) og gir derfor bedre grunnlag til å hjelpe.

 

Om det blir forvirring i kirken ved mangel på prester vet jeg ikke noe om, men jeg kan vel ikke si at vi trenger kirken. Med eller uten kristendom, kirken (og prester) er og blir overflødig.

 

Som sagt, jeg tror du blir til mer hjelp som psykolog enn som prest, men jeg tror ikke du gjør det for å hjelpe folk. Det er sikkert et bonusmotiv, men jeg tror du vil helst bli prest fordi vennene dine vil det. Ikke at det er noe galt i det, men du burde kanskje tenke gjennom det her litt. Venner kommer og går, men utdanningen din har du for alltid.

 

Kanskje mister du troen din, hva gjør du da? Går fint ann å være kristen psykolog :)

 

Hehe, stemmer det, de forbaskede kirkene. Det er fint å diskutere med deg, men vi kommer ingen vei med dette. Beklager hvis du hadde gledet deg til et innlegg som du kunne totalt avblåse og avfeie uten interesse for hva jeg egentlig sa, for å gi deg rett i dine egne meninger.

Lenke til kommentar
Om du har lyst til å hjelpe folk burde du nokk heller bli psykolog eller noe i den retningen da det ikke er alle som føler seg vel med å få hjelp av en prest. Du vil ganske enkelt nå flere mennesker.

 

Forøvrig bryr vel gud seg fint lite om du er prest eller ikke, eneste kriteriet er jo at du tror på Jesus som guds sønn.

 

Å studere språk får du muligheten til uansett hvilken utdanning du vil ha (nesten) da du må ha så og så mange studiepoeng for å være med videre og da fyller du ofte med andre fag (som foreksempel språk).

hvorfor ikke bli prest?

Lenke til kommentar
psykologer er bare veldige dyre venner. man må betale masse spenn, og selv om man får fiksa problemet så blir lommeboka fort tom. prester er gratis

Hadde jeg feks lidd av angst var vel en prest det siste jeg hadde oppsøkt! Bare det å sidestille en prest med en psykolog er jo som å sidestille en fra tufte fotball med toppscoreren i premiere leage....

Lenke til kommentar

Det er individuelt hvem som hadde hjulpet best av en prest og en psykolog.

 

Fordi han kan oppnå målene sine bedre ved å bli feks. psykolog?

 

Målet hans er å hjelpe folk ved å forkynne det kristne budskapet. Psykologer hjelper på andre måter. Og det er som sagt individuelt hva man vil få best hjelp av. Noen ser ikke hjelp i psykologer, men kan bli frelst av en prest, eller vice versa. Resultatet blir likevel det samme, man bøter med psykiske problemer.

Lenke til kommentar

Du bøter ikke på psykiske problemer ved å gå til en prest!!! Hadde de vært slik hva F skulle vi med psykologer in the first place da? Presten er sikkert med han når det kommer til å lure fra gamle kjærringer en klekkelig sum til "gud" etter at de har mistet mannen sin og slikt, men psykologi har han ikke greie på! Blir det samme som å sende folk med psykiske lidelser til "prester" som driver med djevle utdrivelser det, skikkelig dumt og støtter kun opp om mer overtro....

 

Er en prests primære oppgave å lyve til folk om noe som ikke er bevist i det hele tatt for å spre løgnen om den mest utbredte overtroen i verden eller skal han bedrive psykologi? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...