Gå til innhold

TV til 7000 (360, film, pc)


Anbefalte innlegg

Hehe, godt poeng!

Jeg var som sagt på elkjøp idag og gjorde en heller overraskende oppdagelse... De hadde 50" av PX8 og 50" av Samsung PSA416, og jeg syns at samsungen så en del bedre ut! Syns det var bedre farger, og generelt et penere bilde.

 

Det overrasket meg, siden det er så utrolig mange gode anmeldelser av PX8-serien, så syns jeg at PS416 var bedre. Hvordan er egentlig Samsung PSA457 eller PSA456 i forhold?

 

Kan det ha noe med settingene som butikkene bruker å gjøre? At jeg kan stille inn PX8 slik at den blir bedre enn Samsungen?

 

Det frister veldig med en samsung nå, siden de er billigere og jeg syns bildet på den i butikken var veldig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest flere plasser at butikker har veldig lav fortjeneste på PX8/PX80, så at det kan skyldes det vet man jo aldri..

Det er forresten ganske mye dårligere bilde på PX8 i forhold til PX80. På den lokale elektrosjappa står de side om side, og da ser man forskjell, spesielt på kontrasten.

 

Men ærlig talt så tror jeg du blir fornøyd med hvilken som helst av disse TVene. Alle har skåret jevnt over godt på tester. Var utrolig vanskelig å bestemme seg for meg å når jeg skulle kjøpe TV.

Det som gjør meg mest fornøyd med mitt valg av PX80 er at den takler Analogt Kabelsingal veldig bra. (Såklart sett i forhold til hva du kan forvente av signalet.) Vet at hvis jeg hadde hatt en Full-HD tv, så ville bildet sikkert blitt betraktelig mer kornete.

Lenke til kommentar
Hehe, godt poeng!

Jeg var som sagt på elkjøp idag og gjorde en heller overraskende oppdagelse... De hadde 50" av PX8 og 50" av Samsung PSA416, og jeg syns at samsungen så en del bedre ut! Syns det var bedre farger, og generelt et penere bilde.

 

Det overrasket meg, siden det er så utrolig mange gode anmeldelser av PX8-serien, så syns jeg at PS416 var bedre. Hvordan er egentlig Samsung PSA457 eller PSA456 i forhold?

 

Kan det ha noe med settingene som butikkene bruker å gjøre? At jeg kan stille inn PX8 slik at den blir bedre enn Samsungen?

 

Det frister veldig med en samsung nå, siden de er billigere og jeg syns bildet på den i butikken var veldig bra.

Ikkje kjøp noko ut frå det du ser i butikken, bruk erfaringar frå nettet. Eg kjenner ikkje til Samsung-en, så det må eventuelt andre svare deg på.

Lenke til kommentar
det blir ikke noe dårligere kvalitet når det gjelder surfing, og film titting på dvd, divx osv.. Eneste visst det er HD filmer du ska spille av, da dette ikke skal gå ann, siden VGA ikke sender HD ;) Funker mer enn nok :)

 

Tull. VGA støtter så klart HD-oppløsninger, foreksempel er en vanlig oppløsning på PCer (inkludert min egen) 1920x1200. Også høyere oppløsninger kan brukes via VGA.

 

Selv har jeg ofte koblet til min bærbare maskin til min Full HD-tv (Sony W3000), og sett videomateriale som er i full HD-kvalitet.

Lenke til kommentar
Så nå at PX80 er på tilbud på Elprice fra og med fredag!

Etter flere uker med overtalelse over nett er jeg solgt, gleder meg til fredag! :D

 

Hvor kan du se det hen? Jeg håper det gjelder 42", for den ser jeg på :)

 

5995kr for 37". Står i kundeavisen til Elprice. Ikke et supert tilbud slik jeg ser det da.

Lenke til kommentar
5995kr for 37". Står i kundeavisen til Elprice. Ikke et supert tilbud slik jeg ser det da.

Hva ligger i at du ikke ser på det som ett supert tilbud?

 

Merker at denne tråden treffer meg som kjøper perfekt, og skal selv bruke tven til PS3, film og pc. Men etter å ha tatt en tur innom elprice sin butikk idag, fikk jeg grei beskjed om at panasonic tven sliter med innbrenning?

Trodde dette tilhørte fortiden :hmm: Noen andre som har hørt om dette. Eksempelet som ble gitt var:

"Hvis du sovner på kvelden mens tven viser en PS3 meny, vil det være en stor sannsynlighet for at bildet er innbrent neste morgen, og selv om det finnes programmer til å fjerne dette, så vil skjermen miste sin kvalitet over tid ved gjentakelser av dette."

Noen som har erfaringer som kan bekrefte/avkrefte om det er større fare hos denne plasmaen for innbrenning?

Endret av Jolly Roger
Lenke til kommentar

Denne plasmaen skal ikke være noe mer utsatt enn andre plasmaskjermer i denne prisklassen. I følge HDTVtest.com er den bedre sikret mot innbrenning enn f.eks PG6000.

 

Men det er jo en plasma, så det gjelder bare og ikke sovne med et statisk bilde på TV'en :p

 

Og ja, jeg skal ha 42". Fikk kundeavis i posten idag, prisen er 6895,- som tilsvarer nettpris. :)

Lenke til kommentar

De har nesten blitt en klisjé at tv selgere alltid trekker frem innbrenning når de skal selge en plasma skjerm. Hvis du spør en selger vil alle nesten utelukkende fortelle deg at lcd er et langt bedre system på alle måter. De nevner aldri døde piksler, clouding, dårlig responstid, kontrast målinger som er totalt verdiløse, dårlig sortnivå med påfølgende ukorrekt fargebalanse og sist men ikke minst smearing når de skal presentere enn lcd skjerm. Clouding er faktisk et problem mange lcd skjermer sliter med og det er langt mer synlig enn plasma skjermer med mye IR.

 

Hvor ofte glemmer man tv-en med ps3, eller dvd menyen på over natten? De fleste er oppmerksom på å slå av skjermen før de hopper i køya på grunn av strømforbruket og ikke minst brannfaren. Det er heller ikke riktig at skjermen blir dårligere etter at man har korrigert en innbrenning, eller en litt seig IR.

 

Da tar man i så fall ordet ”innbrenning” litt for bokstavlig. Det som skjer er at cellene får en ujevn brenning hvis bildet er statisk for lenge. De brenner ikke like sterkt som de andre cellene lenger. Når man kjører et innbrenningsprogram så starter cellene igjen slik at de brenner seg til.

 

Når det statiske bildet er borte så brenner alle cellene som før. Hvor lenge skjermen skal stå på med samme bildet for å få en ikke reverserbar innbrenning kommer nok litt ann på selve panelet. Noen tåler mer enn andre og dette gjelder også tv-er av samme merke. Enkelte skjermer får IR bare du ser på dem, men så har naboen helt lik tv og har aldri sett noe slikt.

 

En annen ting som gjør det lett for en selger å pushe lcd er at de har et skarpere bilde i butikken. Det betyr at en plasmaskjerm kan se litt blass ut i butikken.

 

Selgerer har kraftig opplyste lokaler og gjerne høyt overlys som skaper en illusjon av hvordan bildet blir i din egen stue. Dette fremmer lcd-en kontrast og lave sortnivå, men det ødelegger faktisk for plasma skjermens evne til det samme.

 

Setter man en plasma skjerm ved siden av en lcd skjerm i stuen så vil plasmaen ha dypere sortnivå, mindre slep og ikke minst høyere kontrast.

 

Et eksempel på dette er at man på lcd skjermer alltid opplyser den dynamiske kontrasten. Ofte står dette smurt utover skjermen, men sannheten er at det er helt verdiløst siden det ikke finnes noen standard måleform for dette.

 

Hadde bilprodusenter hatt sin egen definisjon av hvor fort en kilometer i timen var, så hadde det blitt kaos.

 

På plasmaskjermer oppgir man ofte den native eller den definert målbare kontrasten. Eksempelvis har PX80 en kontrast på 15000:1, noe som er langt høyere enn en lcd med dynamisk kontrast på det samme.

 

Innbrenning kan man ta hensyn til hvis man skal bruke skjermen som pc monitor eller primærfokuset er spill. Hvis man skal se vanlig tv og bruke skjermen til film så er plasma absolutt det smarteste valget.

 

Sannheten er at både lcd og plasma har store svakheter og setter man systemene opp mot hverandre så kommer de ganske likt ut av det. Det handler om bruksområder...

 

Personlig tror jeg ikke levetiden på noen av systemene er særlig lang. Produsentene konkurerer om de beste tv-en og de spytter ut nye modeller hele tiden. Elektronikken og måten skjermene er skrudd sammen på tror jeg ikke er videre bra og i så måte ser jeg for meg at de bare holder noen få år før de vil begynne å krølle.

Endret av Bava
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...