Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Ufrivillig publisering av runde år i avis


aquafrank

Anbefalte innlegg

Goddagen godfolk :)

 

Har ett raskt, og sikkert enkelt spørsmål noen av dere med litt bredere juridisk bakgrunn kan se på i full fart.

 

Her jeg bor, publiserer avisen runde år, f.eks 50år, for alle som bor i regionen, enten disse vil dette eller ikke.

I notisene, oppgis det fullt navn, adresse og fødselsdato.

 

Jeg har sterke tvil om at dette er å regne som offentlig informasjon, slik redaksjonen i avisen hevder :no:

Adresser finner en jo på de fleste personer i landet, via telefonkataloger, og fødselsåret finner en jo via skattelistene.

Og de en ikke finner i katalogen, de er vel ikke å finne av innlysende grunner; de ønsker ikke at denne infoen skal være tilgjengelige for alle og enhver.

Men den samlede info, publisert på denne måten, er jeg skeptisk til.

 

Jeg har etterspurt lovhjemmel for denne praksis, men svaret er enkelt, at det blir opp til meg å finne ulovligheten i dette, ikke opp til dem å faktisk bevise at de har lov. En smule tvilsom praksis :cry:, om noen spør meg.

 

Grunnen til at jeg reagerer på praksisen, er jo at enkelte mennesker ønsker å være så annonyme som de kan, enten de bor i ett lite, middels eller stort samfund.

Grunnene kan jo være mange, alt fra at en er ett menneske som ikke liker oppmerksomhet, til at en mer eller mindre ligger i sjul fra tidligere problemer.

Jeg ser også en potensiell risiko for økt fare for å utsettes for noe kriminelt, med slik publisering.

Skulle jeg være så "peise tollat" at jeg skulle gjøre ett innbrudd, ville jeg nok valgt noen som nettopp hadde feira stordag, kontra en enslig gammel dame som ikke har en kjeft rundt seg :ohmy:. Heldigvis trenger jeg ikke slite med slike ting, greier meg fint nok i hverdagen :cool:

 

Alle innspill verdsettes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Her jeg bor, publiserer avisen runde år, f.eks 50år, for alle som bor i regionen, enten disse vil dette eller ikke.

I notisene, oppgis det fullt navn, adresse og fødselsdato.

 

Jeg har sterke tvil om at dette er å regne som offentlig informasjon, slik redaksjonen i avisen hevder :no:

Adresser finner en jo på de fleste personer i landet, via telefonkataloger, og fødselsåret finner en jo via skattelistene.

Og de en ikke finner i katalogen, de er vel ikke å finne av innlysende grunner; de ønsker ikke at denne infoen skal være tilgjengelige for alle og enhver.

Men den samlede info, publisert på denne måten, er jeg skeptisk til.

Jeg har virkelig problemer med å se at den samlede offentliggjøringen av slike opplysninger kan medføre reelle problemer. For eksempler på opplysninger som lovgivningen i utgangspunktet anser som offentlige, kan du sjekke forvaltningslovens §13 annet ledd.

 

Jeg har etterspurt lovhjemmel for denne praksis, men svaret er enkelt, at det blir opp til meg å finne ulovligheten i dette, ikke opp til dem å faktisk bevise at de har lov. En smule tvilsom praksis :cry:, om noen spør meg.

 

Tvilsom praksis? Tvert imot! Vi skal være glad vi ikke er nødt til å påvise lovhjemmel for alle handlinger - at det som ikke er forbudt er tillatt, er et langt mer praktisk utgangspunkt enn omvendt. Når det gjelder denne saken, kan du jo kaste et blikk på Grunnlovens §100.

 

Alle innspill verdsettes!

Slapp av - dette er et ikke-problem! :)

Lenke til kommentar

Takker for innspillet :)

 

Jeg har virkelig problemer med å se at den samlede offentliggjøringen av slike opplysninger kan medføre reelle problemer. For eksempler på opplysninger som lovgivningen i utgangspunktet anser som offentlige, kan du sjekke forvaltningslovens §13 annet ledd.

Ser at offentlige organer faktisk ikke har taushetsplikt når det gjelder dette :thumbdown:. Finner det ganske så interessant at til og med personnummeret er "fritt vilt", og kan innhentes av hvem som helst.

 

Når det gjelder reelle problemer, kan jeg skissere ett eksempel;

Ei dame har gått fra ektemannen, som følge av stadige overgrep, både fysisk og psykisk. Saken er vanskelig å domfelle, grunnet mannens psykopatiske trekk, som bidrar til høy kredibillitet i lokalsamfunnet.

Fruen har fått tildelt leilighet via sosialkontoret i kommunen, og har nå hemmelig adresse og telefonnummer.

Hvor vil eksen først leite etter info om henne? Jo, når han vet at denne info kommer av seg selv ved første store fødselsdag, er det jo bare å slå opp i avisen, så har han det han trenger for å finne henne igjen.

Slikt har skjedd før, og vil garantert skje igjen.

Men har de lov, så har de lov.... Men praksisen som nercix nevner, er verken spesielt kostbar, eller alt for mye plundrete for avisene som fører denne praksisen.

 

Tvilsom praksis? Tvert imot! Vi skal være glad vi ikke er nødt til å påvise lovhjemmel for alle handlinger - at det som ikke er forbudt er tillatt, er et langt mer praktisk utgangspunkt enn omvendt.

Tja, vel, hmm....

Det er mulig at jeg er av den mer forsiktige typen, som ønsker å vite at det jeg gjør, evt ikke gjør, faktisk er tillatt.

Ta f.eks bålfyring i skogen; det er jo en del hvert år som bøtelegges fordi de tenner seg ett pølsebål i skauen.

Dette reguleres jo stort sett av lokale forskrifter, men en slipper jaggu ikke unna med å trekke på skuldrene å si at "Dette viste jeg ikke".

Personlig mener jeg at det er bedre å undersøke, enn å baise på leggen :whistle:

 

 

Når det gjelder denne saken, kan du jo kaste et blikk på Grunnlovens §100.

Jeg har strengt tatt problemer med å se at det er til hinder for ytringsfriheten å ikke publisere persondata, som ikke allerede er godkjent publisert av den det gjelder.

Siden forvaltningsloven ikke har bestemmelser for taushetsplikt rundt

fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted
, kan en jo like godt legge ut en online database uten påloggingskrav med alle disse opplysningene - som om noen skulle være tjent med det... :p

 

Jeg er nå i det minste blitt klokere, og vet at de har lov til dette. Hvorvidt det er etisk riktig, blir jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Jeg har etterspurt lovhjemmel for denne praksis, men svaret er enkelt, at det blir opp til meg å finne ulovligheten i dette, ikke opp til dem å faktisk bevise at de har lov. En smule tvilsom praksis :cry:, om noen spør meg.

 

Hvis du er misfornøyd og er skeptisk til om det er lovlig, så er det jo du som må bevise det. Herregud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...