Gå til innhold

HD DVD og Blu-ray-titler: hva skjer i HD-verden


Dragoncrest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er Sony kjent for å tape formatkriger? Sto i Release så bare lurer :p

Skal vi se:

Betamax, MiniDisc, Sony Dynamic Digital Sound, HiFD, Multi-Media Compact Disc, Memory Stick, ATRAC, SACD (i 'krigen' SACD vs DVD Audio tapte begge høykvalitetsformatene).

CD, der de samarbeidet med Philips, har gjort det svært bra (men der hadde man så vidt jeg husker ingen konkurrerende formater, så man kan vel ikke si de vant en formatkrig? :p ).

Sony er også ganske kjent for 'viral marketing', å bruke fiktive anmeldere til å skryte produkter opp i skyene, rootkits, bruke graffiti på andres eiendom som reklame, og andre ufine metoder (f.eks. ref). Med deres historie er det faktisk ikke all verdens rart at det innimellom hender fans på blåsida i denne formatkrigen mistenkes for å være kjøpt og betalt.

 

Ellers kan ingen av formatene sies å ha kommet all verdens godt i gang (det er trolig snakk om rundt en håndfull titler som har solgt såpass at utgiverne har tjent penger, og det er samlet på begge formater).

Men utviklingen hadde ganske sikkert vært kommet enda kortere uten formatkrig/med bare ett format fra begynnelsen av; Selv om det at det er to formater gjør at en del sitter på gjerdet er jeg ganske sikker på at det prisnivået vi hadde hatt uten formatkrigen hadde vært et større hinder for utbredelse (vi hadde neppe hatt spillere særlig under kr.10000, og PS3'en hadde neppe vært så raskt på vei ned i pris). I tillegg har behovet for å bevise eget formats kvalitet vært en viktig pådriver for både software og hardware for begge formater.

Vi ville heller ikke hatt på langt nær så mange 'store' titler som vi faktisk har om det ikke hadde vært for formatkrigen: Det prosentandelen en gitt tittel selger når den lanseres er tilnærmet lik uavhengig av hvor stor brukermassen for formatet er, mens antallet som kjøper titler som allerede er ute er relativt mindre. (Sagt på en annen måte: Tittel X skal ut på formatet, og selger til 15% av formateierne. 12% ville kjøpt den uansett, mens for 3% var NY! en del av beslutningsprosessen/impulskjøpet. De 3%'ene utgjør ganske stor forskjell i solgte disker hvis man venter til det er 5 000 000 formateiere i stedet for 500 000).

Lenke til kommentar

Siden når ble dette en anti-Sony tråd? Blu-ray er ikke bare Sony.

 

Skal vi se:

Betamax, MiniDisc, Sony Dynamic Digital Sound, HiFD, Multi-Media Compact Disc, Memory Stick, ATRAC, SACD (i 'krigen' SACD vs DVD Audio tapte begge høykvalitetsformatene).

Hvilke andre formater har MiniDisc, Sony Dynamic Digital Sound, HiFD, Multi-Media Compact Disc, Memory Stick og ATRAC "kriget" mot?

 

Dette er produkter Sony har utviklet og introdusert, men som dessverre ikke har slått ann på markedet. Skal jeg ramse opp alt Sony har oppnådd?

 

Kan ihvertfall gi en heads-up angående Betamax. Ja, Sony tapte riktignok formatkrigen med VHS (selv om formatet var overlegent) for suverenitet i hjemmekinomarkedet. Men Beta-formatet har uansett vært en gullgruve for Sony innenfor prosumer broadcast/ENG-arbeid, der det har vært industristandarden over hele verden siden det ble innført. Senere ble den samme plattformen videreutviklet til HDCAM i 1997, som fremdeles er i stor bruk i post-produksjon på filmproduksjoner. Sony introduserte så i 2000 CineAlta HDW-F900, verdens første digitale HD-Cinema kamera (brukt på bla. Star Wars II-III, Sin City, Collateral, Miami Vice), med HDCAM-tapes.

 

Hvor mange milliarder har Sony tjent på Beta-teknologien mon tro?

 

Med deres historie er det faktisk ikke all verdens rart at det innimellom hender fans på blåsida i denne formatkrigen mistenkes for å være kjøpt og betalt

Don´t go there. Hvem da? Bill Hunt? Alle HD DVD-fanboys elsker å påstå at han er "kjøpt opp". Jeg vil gjerne se sveitsiske bankutskrifter før jeg tror på det tøyset der.

Lenke til kommentar
Siden når ble dette en anti-Sony tråd? Blu-ray er ikke bare Sony.

<snip>

Dette er produkter Sony har utviklet og introdusert, men som dessverre ikke har slått ann på markedet. Skal jeg ramse opp alt Sony har oppnådd?

En pro-Blu-ray-person spurte om Sony var kjent for å tape formatkriger. Jeg svarte, og kom med utfyllende informasjon om annet Sony er kjent for.

Med deres historie er det faktisk ikke all verdens rart at det innimellom hender fans på blåsida i denne formatkrigen mistenkes for å være kjøpt og betalt

Don´t go there. Hvem da? Bill Hunt? Alle HD DVD-fanboys elsker å påstå at han er "kjøpt opp". Jeg vil gjerne se sveitsiske bankutskrifter før jeg tror på det tøyset der.

Hvis du leste hva jeg skrev i stedet for å være hårsår, så påstod jeg ikke at Sony/BrD bruker 'viral marketing' i denne formatkrigen, men derimot at det ikke er all verdens rart hvis folk som kjenner Sonys historie mistenker det innimellom (at Sony har drevet med viral marketing med fiktive anmeldere og fiktive fans tidligere er rimelig godt dokumentert, og innrømmet).

Lenke til kommentar

en ting som har irritert meg etter jeg lagde hjemmekino er at selv med widescreen tv blir det sorte striper oppe og nede, noen ganger helt enrome sorte striker, eller blokker, ser på underworld nå og det er bare en liten tynn stripe igjen av filmen mens halve skjermen er svart,

 

 

det er ikke 16:9 men 16:3

 

hva er poenget med en 32" skerm når man bare for 15" med film

Lenke til kommentar
en ting som har irritert meg etter jeg lagde hjemmekino er at selv med widescreen tv blir det sorte striper oppe og nede, noen ganger helt enrome sorte striker, eller blokker, ser på underworld nå og det er bare en liten tynn stripe igjen av filmen mens halve skjermen er svart,

 

 

det er ikke 16:9 men 16:3

 

hva er poenget med en 32" skerm når man bare for 15" med film

 

Hvis stripene er helt enorme så vet jeg ikke hva det er, men hvis de er litt store så er det nok bare pga formatet.

Jeg tok akkurat en titt bakpå Underworld coveret mitt, og der står det bildeformat: 2.35:1 letterbox. Så meningen er at man skal få striper under og over, for det er slikt filmen er lagret.

Ta en titt på denne tråden jeg har lagret for mere info: http://avforum.no/forum/generell-video/369...1-2-40-1-a.html

 

Sett på en film som har 1.85:1, du vil da få en "fullscreen" på en widescreen skjerm.

 

 

Selv så hater jeg 2.35:1/2.40:1, for jeg føler jeg "mister" tommer på skjermen, men mange sverger til dette og kaller det det ultimate kinoformatet. Tror det heter superwide eller noe, og gir visstnok en "filmlook"

 

Jeg skjønner dog ikke hvorfor så mange DVD/HD DVD/BD gis ut med det, for de aller færreste har 2.35:1 lerret, og så vidt jeg vet finnes det ikke skjermer i det formatet heller?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner dog ikke hvorfor så mange DVD/HD DVD/BD gis ut med det, for de aller færreste har 2.35:1 lerret, og så vidt jeg vet finnes det ikke skjermer i det formatet heller?

 

Fordi det var slik regissøren ville at filmen skulle bli vist på kino, og fordi det er eneste måte å få samme bildeformat på videoavspilling.

 

Ser nå glatt heller en film som er i 2.35:1 med sorte/blanke partier oppe og nede, enn et manipulert bilde (enten ved å fjerne eller legge til bildeinformasjon) i 1.85:1 for å få fullt bilde fra 16:9 framvisningsutstyr.

Lenke til kommentar

Ja det siste kan jeg være enig i, men hvis filmen er lagret orignalt i 1.85:1 så syns jeg det fortsatt er best :D

 

Fordi det var slik regissøren ville at filmen skulle bli vist på kino, og fordi det er eneste måte å få samme bildeformat på videoavspilling.

Haha, jeg glemte litt det med at man ikke bare *vips* kunne gjøre om til ønsket format. Silly me

Lenke til kommentar
en ting som har irritert meg etter jeg lagde hjemmekino er at selv med widescreen tv blir det sorte striper oppe og nede, noen ganger helt enrome sorte striker, eller blokker, ser på underworld nå og det er bare en liten tynn stripe igjen av filmen mens halve skjermen er svart,

 

 

det er ikke 16:9 men 16:3

 

hva er poenget med en 32" skerm når man bare for 15" med film

Hjemmekino? 32"?

 

Uansett. Bredde gir mye mer informasjon enn høyde. Og da blir det striper, evt. strekte bilder.

Lenke til kommentar

Gudfaren filmene og Indiana Jones filmene kommer på HD DVD neste år.

 

Denne informasjonen kommer faktisk fra den nylig nyansatt daglig leder Jon Einar Sivertsen i Paramount Home Entertainment (Norway) ANS.

Han sier :

 

– Godbiter fra arkivene?

– Ja, både Gudfaren-filmene og Indiana Jones-filmene kommer på HD DVD neste år, sier Paramounts norske sjef.

 

Link

Lenke til kommentar
en ting som har irritert meg etter jeg lagde hjemmekino er at selv med widescreen tv blir det sorte striper oppe og nede, noen ganger helt enrome sorte striker, eller blokker, ser på underworld nå og det er bare en liten tynn stripe igjen av filmen mens halve skjermen er svart,

 

 

det er ikke 16:9 men 16:3

 

hva er poenget med en 32" skerm når man bare for 15" med film

Hjemmekino? 32"?

 

Uansett. Bredde gir mye mer informasjon enn høyde. Og da blir det striper, evt. strekte bilder.

 

ja, det heter hjemme kino når du har full surrond, stor tv og dvd spiller,

 

desuten bor jeg på et bittelite rom og sitter en meter fra tvn så den blir kjempe stor for meg.

 

sitter nå å ser på Planet Earth, det er første gangen jeg virklig har fått HD feel, på de store bildene av fjell og daler, får jeg nesten sånn 3D effekt,

Lenke til kommentar
Gudfaren filmene og Indiana Jones filmene kommer på HD DVD neste år.

 

Denne informasjonen kommer faktisk fra den nylig nyansatt daglig leder Jon Einar Sivertsen i Paramount Home Entertainment (Norway) ANS.

Han sier :

 

– Godbiter fra arkivene?

– Ja, både Gudfaren-filmene og Indiana Jones-filmene kommer på HD DVD neste år, sier Paramounts norske sjef.

 

Link

 

W00t? Blir dette norge eksklusivt da? Spielberg har jo tidligere boikottet HD DVD, men mulig det er litt anderledes hvis dette kun gjelder paramount norge?

Lenke til kommentar

Hehe, måtte bare trekke litt på smilebåndet når jeg så "Norge-eksklusivt" sammen med en av de største filmseriene noensinne. :p Regner med at han Paramount-fyren vet hva han snakker om siden han nevner slikt, men vi jeg velger å vente til det blir offisielt annonsert før jeg begynner å glede meg. Kanskje Spielberg har kommet på gli?

Lenke til kommentar
Gudfaren filmene og Indiana Jones filmene kommer på HD DVD neste år.

 

Denne informasjonen kommer faktisk fra den nylig nyansatt daglig leder Jon Einar Sivertsen i Paramount Home Entertainment (Norway) ANS.

Han sier :

 

– Godbiter fra arkivene?

– Ja, både Gudfaren-filmene og Indiana Jones-filmene kommer på HD DVD neste år, sier Paramounts norske sjef.

 

Link

 

W00t? Blir dette norge eksklusivt da? Spielberg har jo tidligere boikottet HD DVD, men mulig det er litt anderledes hvis dette kun gjelder paramount norge?

Selvfølgelig blir det ikke Norge-eksklusivt, til det er markedet alt for lite (situasjonen er at det så langt kun er rundt en håndfull HD-titler totalt som har solgt nok til å at utgiver har regelrett tjent penger på å utgi i HD, og det er på begge formater totalt i verden). Minimum blir det nok en pan-skandinavisk utgivelse, mer sannsynlig en europeisk, en europeisk og amerikansk (muligens noe forskjøvet i tidspunkt), eller noenlunde samtidig i det meste av verden.

Vil forøvrig ikke forundre meg mye om Sivertsen ikke egentlig skulle gått ut med denne infromasjonen enda.

 

Når det gjelder Spielberg så har han ikke mye han skulle sagt mht Indiana Jones. Selv om han har regissert dem er det George Lucas' Lucasfilm (og ikke Amblin, som er Spielbergs eget) som er produksjonsselskap, Spielberg er i denne sammenhemgen mer en 'Director for hire' uten kontraktfestet 'siste ord' for hjemmedistribusjon (som han har for de fleste filmene han har regissert og Amblin er produksjonsselskap). Det at Spielbergs filmselskap DreamWorks og Paramount etter alt å dømme er i ferd med å skille lag minsker sannsynligheten for at Paramount vil ta hensyn til hans eventuelle (ikke kontraktbundne ) ønsker som en gest.

En annen sak er at Spielberg aldri har sagt at han ønsker å boikotte HD DVD, han har derimot sagt at selv om han støtter Blu-ray er det ikke eksklusivt (Close Encounters er en av titlene han ikke har kontraktbunder 'siste ord', og den er på et studio som ikke distribuerer flere av filmene hans, så de har ikke det store behovet for å tekkes ham).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...