Psykake Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Har akkurat nå lest ferdig artikkelen i Aftenbladet og jeg ble sjokkert hvor godt den traff meg. Til deg som sier at det var en dårlig artikkel er enten for ung til å forstå poengene i artikkelen eller har forliten spillerfaring. Selv har jeg gamet i 20 år. Ikke alltid like intenst i perioder, men i store deler av ungdomstiden, delvis i studietiden og mye nå som jeg er i jobb og har fast inntekt. Det som sjokkerte meg og traff meg godt var følgende sitat: De kan sitte konsentrert i lang tid med ett spill, kanskje i flere timer. Mens det vi opplever når de samme barna eller ungdommene gjør lekser eller andre aktiviteter, er at de stadig søker avbrudd i arbeidet. Konsentrasjonsspennet er for kort til å holde et helt mattestykke eller å lese en side om amerikanske presidenter. Slik har jeg det når jeg jobber. Spesielt når jeg jobber foran PC føler jeg hele tiden en trang for å ta pauser fordi det er kjedelig. Da er veien kort for å lese nettaviser og søke på ting som er interessant. Jeg innså nå at jeg er avhengig i å ha det gøy når jeg jobber og takler dårlig lange problemløsningsoppgaver hvis jeg i utganspunktet ikke synes problemstillingen er spennende. Slik har det ikke alltid vært, men forekommer ofte når jeg er i hardcore gamingperioder. Dataspill er det perfekte leketøy fordi det hele tiden holder deg i aktivitet. Det venner deg av med å kunne takle kjedelige perioder og man begynner med en gang å søke mot det som er gøy hvis man har muligheten. Denne artikkelen var en tankevekker for meg. De som tror at langvarig gaming ikke har noen effekter tar feil da effektene kommer snikende over tid. Mitt råd er å gjør alt med måte. Ensidig fokusering på en ting, uansett hva det måtte være, er skadelig for sinnet. Det eneste jeg kan være enig med at man kan lære av spilling er engelsk og historie hvis man spiller de rette spillene. Ting som lederegenskaper, reflekser, oppgaveløsning og sosiale ferdigheter lærer man IKKE ved å lede en klan på WOW, C&C eller Team Fortress 2 (forøvrig et kanonspill), det lærer man bare i real life. Hvis dere tror dere er gode på de tingene fordi dere spiller spill så bør dere kommer der ut av sofaen og se om det funker i real life. Skole og livserfaring vil alltid banke spill ned i støvlene når det gjelder kunnskap og læring. Spill gjerne dataspill folkens, men gjør det med måte. Nå angrer jeg litt på all tid jeg har brukt på spilling. (Dette er skrevet av en gamer, ikke fetteren til Jack Thomspon) Med dette traff du den berømte spikeren på hodet. Er nok noe yngre enn deg, men jeg kjenner meg veldig godt igjen. Angående læring. De som spiller wow 24/7 sier at de lærer å være sosiale og at de lærer å lede, samt å være en del av en gruppe. Det er godt mulig at de lærer dette av wow, men de lærer noe i et dataspill som de igjen bruker i et dataspill. Det kan på ingen måte sammenlignes med å lære det å være en leder i den fysiske verden.
Joffii Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 Med dette traff du den berømte spikeren på hodet. Er nok noe yngre enn deg, men jeg kjenner meg veldig godt igjen. Angående læring. De som spiller wow 24/7 sier at de lærer å være sosiale og at de lærer å lede, samt å være en del av en gruppe. Det er godt mulig at de lærer dette av wow, men de lærer noe i et dataspill som de igjen bruker i et dataspill. Det kan på ingen måte sammenlignes med å lære det å være en leder i den fysiske verden. Du har et poeng der. En annen ting er at det å lede ting på ventrilo er mye lettere enn å lede en konferanse eller noe lignende. Jeg vil si man kan lære ting av spill som WoW men man må for guds skyld bruke det videre i livet og ikke i spill ^^
ukjentbrukergitt Skrevet 16. desember 2008 Skrevet 16. desember 2008 man lærer definitivt IKKE å være sosial ved å sitte foran en skjerm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå