Gå til innhold

Via Ezra eller Intel Celeron for Divx maskin


droll

Anbefalte innlegg

Driver å lager meg ny video maskin :-)

Har et Aopen hovedkort for FCPGA2 ( MX36LE-UN )

1 stk Via Ezra 733 .

1 stk Hauppauge PVR 250

1 stk Xcard ifra Sigma Designs ( OBS støyende link )

 

Bruke Joveplayer til avspilling

 

Ved avpilling av mpg ( alle typer ) cpu bruk ca 10%

det samme ved avspilling av Divx 4.0 - 5.-

Men ved avspilling av eldre Divx formater er cpu bruken 100 %

( Xcard støtter ikke eldre Divx formater ( enda) så Joveplayer bruker software decoding/encoding for å kunne kjøre signale UT gjennom Xcard )

 

Vurdere derfor å "oppgradere" til ? .Via C3 1Ghz eller Intel Celeron 1Hhz++

Noen som har erfaring med disse til dette formålet , hvor mye trengs ?.

 

Støy og varme er to viktige ting i denne sammenhengen

Via er "kaldest" men med lavest ytelse ( kansje den yter nok )

Intel er varmere ? men yter bedre ?

Prisforsjellen = minimal

 

Med en Via 733 er resultate "hakkende bilde " men mulig å se på

 

Noen erfaringer ? meninger ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en lignende pc som du nå planlegger... den kjører på en Duron 1100mzh... ikke at den er noe og anbefale... lager litt vel mye varme... men divX går så det griner uten anntydning til hakking noe sted... så det er vel ikke i dag mulig og kjøpe en AMD/Intel CPU som ikke vil tilfredstille dine krav...

 

angående VIA... en annen her på forumet for en stund tilbake sa det veldig bra.... Grunnen til at VIA kan kjøre uten vifte er at den stort sett ikke gjør noen ting.

Lenke til kommentar
Kjøp en celeron, mye prossesor for pengene. Den gruser via cpuen noe helt sykt.

 

Javel , hvordan er det med temperaturen da ,hadde tenkt meg en passiv kjøleløsning , har brukt en boxed P3 kjøler uten vifte på Via´n .

 

Jeg tror nok ikke celeronen har godt av å kjøre uten vifte, men dersom du klokker den litt ned og samtidig setter ned volten litt så bør det vel gå bra. Mn du trenger ikke store vifta for å kjøle en celeron tualatin. Med boxed vifta så låg jeg på 30 grader load.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet Celeron (uten vifte) men jeg har en P3 600 som ikke har vifte, IBM "orginal" ribbe - passiv.

 

Ellers kan du jo kjøpe en Celeron å underklokke (ev kjøpe en liten brukt en). 0.18 micron Celeron @ 667 MHz bruker typisk 12watt, med maxforbruk på 17w - det er ikke noe problem med passiv kjøling.

 

Celeronen er roughly 2-4 ganger kjappere pr MHz og selv på 667MHz med 66MHz FSB er vesentlig kjappere enn en 1GHz/133 VIA CPU...

Lenke til kommentar

Celeron Tualatin bruker veldig lite strøm. Helt uten vifte er kanskje litt optimistisk, men det skal neppe mye til. 0,13u prosess + lav spenning => lite varme... og det beste med dem; de yter meget bra og klokker noe helt sinnsykt :D:D en 1200MHz (12x100Mhz) skal ikke være umulig å jekke instant opp til 1600Mhz (12*133Mhz), skjønt .. da MÅ du ha vifte ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...