Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lærer skal straffe meg med dårlig karakter pga. jeg gjor det bra på eksamen?


Anbefalte innlegg

Hei. Nå sliter jeg virkelig :no:

 

Tidligere i uken hadde jeg privatisteksamen i sosialkunnskap. Jeg går på VG2. Grunnen til at jeg tok eksamen var for å slippe faget i VG3. Jeg er også meget intresert i faget, derfor var det lett for meg.

Det har vert veldig kjekt å lese til faget.

 

I utgangspunkte skulle jeg holde det skjult for skolen at jeg skulle ta eksamen. Den eneste som visste det var rektor, men han var positiv ifra første øyeblikk av. Faktisk sa han at han var stolt av at en andre klassing viste et så stort initativ til skolen og tok et VG3 fag som privatist. Grunnen til at jeg skulle holde det skjult, var fordi jeg vet at det er mange faglærere som er imot privatister. De mener det er en lett vei til målet, istedet for å følge ordinær undervisning.

 

Jeg skulle altså holle dette skjult for å ikke komme på kant med noen lærere og det da eventuelt skulle få konsekvens for karakter i et fag eventuelt.

 

Men når forberedelsesdelen ble lagt ut på udir.no søkte jeg hjelp av kontaktlæreren min. Han underviser nemelig VG3 elever i sosialkunnskap. Han var veldig motstander når jeg komme og sa jeg skulle ta eksamen, men til slutt ga han seg og hjelpte meg litt igang. Jeg kunne klart det alene, men følte det var greit å få drøftet litt tanker og idèer.

 

Så komm eksamensdagen. Jeg følte det gikk kjempe flott! Jeg var superfornøyd :D

 

Dagen etter traff jeg faglærer i norsk. Hun hadde hørt ifra kontaktlærer at jeg hadde tatt eksamen. Å spurte vordan det gikk? Jeg sa det gikk meget bra. Så hun lurte på om hun kunne lese besvarelsen. Hun fikk da lese den.

 

Når jeg skriver norsk stiller, prøver jeg å gjøre mitt beste.

Det blir somregel alltid en karakter som ligger å vipper mellom 3/4. Når hun leste besvarelsen av eksamen ble hun helt sjokket. Hun mente at om jeg hadde skrevet så strukturert og godt formulert på norsk tekster, hadde jeg fått 5 i norsk. Hun ble da direkte skuffet over at jeg da hadde "sløvet" i norsken.

 

Jeg prøvde å forklare meg. Jeg sa at når jeg tok privatisteksamen, så var det akuratt som om alt ble så mye mer seriøst. Siden jeg hadde betalt for det, ble jeg automatisk tvunget til å gjøre mitt beste. Derfor ble også oppgavebesvarelsen også mye bedre.

 

Det hun å sa var at hun var imot privatister. For hun mente det var en lett vei til målet. Siden det måtte ta en prøve og da fullførte et helt fag. I stedet for å fulle ordinær undervisning. Å etter hun hadde sitt eksamensbesvarelsen min, skulle hun stille mye strengere krav til meg og min skriving. Hun forventet at jeg skulle skrive like bra som jeg gjor på eksamen.

 

Så jeg stiller dere følgende spørsmål:

 

1. Kan faglærer som jeg har på skolen på noen som helst måte påvirke sensuren på eksamensbesvarelsen min? (Sikkert et teit spørsmål)

 

2. Hva synes dere om norsk læreren sin konklusjon? Har hun rett til å si dette? Har hun rett å stille slike krav?

 

3. Kan det være en samenheng med at min innsats blir endel bedre ved privatisteksamen enn ved vanlige prøver? (Pga. at jeg må betale for det og at det er en eksamen som skal dekke et helt fag)

 

Takk for svar :D

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
1. Kan faglærer som jeg har på skolen på noen som helst måte påvirke sensuren på eksamensbesvarelsen min? (Sikkert et teit spørsmål)

 

2. Hva synes dere om norsk læreren sin konklusjon? Har hun rett til å si dette? Har hun rett å stille slike krav?

 

3. Kan det være en samenheng med at min innsats blir endel bedre ved privatisteksamen enn ved vanlige prøver? (Pga. at jeg må betale for det og at det er en eksamen som skal dekke et helt fag)

 

1) Kommer jo litt ann på hvem som er sensor, om det er interne eller eksterne sensorer. Videre skal besvarelsen din være "anonym" (vha kandidatnummer), og den/de som retter/setter karakter skal ikke ha tilgang til oversikten navn/kandidatnummer.

 

2) Selvfølgelig har læreren rett til å stille krav! Hun har jo akkurat sett hva du er god for, og ønsker at du skal få frem det i norskfaget også.. Det hun derimot ikke har lov til, er å sette strengere krav til en 4er hos deg enn hos andre (hvis de ble forståelig). Men forbered deg på at hun kommer til å forvente mer av deg..:)

 

3) Tja.. Alt ved en eksamen er jo litt mer innsatsfremmende.. Betaling eller ikke tror jeg ikke spiller noen rolle.. (Koster vel ikke så mye?) Kan vel kanskje ha mer med at du kanskje er mer interessert i sosialkunnskap enn i norsk?

Lenke til kommentar
1. Kan faglærer som jeg har på skolen på noen som helst måte påvirke sensuren på eksamensbesvarelsen min? (Sikkert et teit spørsmål)

Nei, en lærer har ingen som helst innsikt i disse eksamene.

 

2. Hva synes dere om norsk læreren sin konklusjon? Har hun rett til å si dette? Har hun rett å stille slike krav?

Hun vil vel bare at du skal gjøre ditt beste.. Men hun kan ikke uten videre bli strengere selvsagt. Og når det gjelder synspunktet om at en privatist får det så mye lettere har jeg bare en ting å si: det stemmer rett og slett ikke.

 

Man må gjennom samme pensum og man får like tunge oppgaver på eksamen.. Og alt ansvaret blir liggende på en selv.. Så det kan faktisk bli verre om man ikke klarer å ta ansvaret for egen læring og selvstudie.

 

3. Kan det være en samenheng med at min innsats blir endel bedre ved privatisteksamen enn ved vanlige prøver? (Pga. at jeg må betale for det og at det er en eksamen som skal dekke et helt fag)

Jeg tok en privatisteksamen selv jeg for noen dager siden.. Og når man kan få kjøre sitt eget løp og få bestemme alt selv og få gjøre faget til sitt eget blir det lettere.

 

Det blir mer som en personlig agenda der man virkelig vil gjøre det bra og det blir verre å distansere seg.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

Hei. Takk for gode svar :thumbup:

Å det var godt at hun ikke kan påvirke sensuren :whistle:

 

Jeg er enig i at teorien hennes om at privatister får det letter er feil.

 

Hun mente også at man lærte mer av å studere et fag i et helt år, enn å bare lese i en bok noen månder.

 

Privatist kan være en lettere løsning om man er intresert i faget. Slik som meg? Jeg koste meg når jeg leste i fagboken. Høres sikkert litt teit ut.

 

Mens andre privatister piner seg igjennom det bare fordi det strøk eller må forbedre seg fordi det skal ha mer poeng.

 

Har du ikke selvdisiplin og evne for egen læring. Ja, da må du følge vanlig undervisning på skolen. Privatist passer ikke for alle.

 

Det fleste som tar privatisteksamen gjør det enten fordi det har strøket, eller det gjør det for å forbedre seg etter VGS. Eller når de er i VGS (forbedre gammle fag) Jeg tror et fåtall gjør som meg, tar et fag før jeg egentlig skal ha det.

 

Det jeg egentlig er mest redd for er at hun skal gi meg dårlig karakterer nå pga. dette. Hun har meg i rettslære også.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Hun mente også at man lærte mer av å studere et fag i et helt år, enn å bare lese i en bok noen månder.

 

hmm. det er jo det vi som studere på et høyere nivå gjør. fra august til desember og fra januar til mai. Det kalles egen læring.

 

Mange lærere gir karaktere på om han/hun liker deg, sier mange og ikke alle, fordi det også finnes mange god lærere og.

Endret av volvo11
Lenke til kommentar
Hun mente også at man lærte mer av å studere et fag i et helt år, enn å bare lese i en bok noen månder.

 

hmm. det er jo det vi som studere på et høyere nivå gjør. fra august til desember og fra januar til mai. Det kalles egen læring.

 

Mange lærere gir karaktere på om han/hun liker deg, sier mange og ikke alle, fordi det også finnes mange god lærere og.

 

Hun er en god lærer. Har hun i rettlære å, som tidligere nevnt.

Får femmer somregel av hun i dette faget, men hva som blir utfalle nå fremmover vet jeg ikke.

 

Som dere har lest i førstepost, har alltid rektor vært på laget når det gjelder at jeg skulle ta eksamen.

 

Alikevell er jeg redd for å måtte hoppe av VG2 og ta året på nytt, på en annen skole pga. jeg nå har kommet på skjev kant med faglærere pga. eksamen.

 

Det høres sikkert rart ut, men det ser litt slik ut nå, føler jeg. :dontgetit:

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...