Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Friske opp" en vindusvisker?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Har viskeren på Mærsja mi et halvt års tid nå, og merker at den ikke tar så godt som før. Ruta er langt fra helt klar... Sørger for å dra av den dritten på viskeren med ei fille en gang i blant, ofte hver dag når det er møkkaføre. Viskerkanten virker helt fin og hel, men allikevel tar den ikke skikkelig.

 

Finnes den en metode for å friske den opp på slik at den tar bedre utover bare det å vaske den med litt vann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer asfalt og skitt på viskerne får du ikke det av med vann. Uansett hvor lenge du vasker. Ta en papirfille, ha litt bensin på, vanlig 95. Så vasker du viskerne med denne bensinfilla og du vil se at det blir renere.

 

Du kjenner ofte at viskeren er litt ru, men ser hel ut når den ikke tar ordentlig. Da er det på tide med en bensinvask av den.

Lenke til kommentar

Joda, den ligger helt inntill ruta. Den bare etterlater striper. Bensinvask e.l. høres riktig ut, dette skal jeg prøve neste gang jeg ser viskeren begynner å ta dårlig. Kjøpte ny i går, men skal prøve litt hardere vask neste gang (jeg brukte Zalo denne gangen).

 

Hva koster slike på Torshov? Sjekket på Biltema, men fant ingen som passer MB 190E (600mm monovisker).

Lenke til kommentar

Du kan også ta av gummien (dersom det er mulig på din(e)), og montere den andre veien, slik at det som var opp på pusserbladet når dette var midt på ruten, nå vender ned. Den delen av pusserbladet som er opp blir mer slitt, fordi det tilbakelegge større avstand, enn den delen som er ned. Med dette, og jevnlig vedlikehold, holder kvalitetsviskerblad i 3-4 år.

Lenke til kommentar
Når det kommer asfalt og skitt på viskerne får du ikke det av med vann. Uansett hvor lenge du vasker. Ta en papirfille, ha litt bensin på, vanlig 95. Så vasker du viskerne med denne bensinfilla og du vil se at det blir renere.

 

Du kjenner ofte at viskeren er litt ru, men ser hel ut når den ikke tar ordentlig. Da er det på tide med en bensinvask av den.

 

Er det ikke dumt å vaske den med bensin? Er olje i bensin er det ikke?

Gummi blir morkent etter en stund, så bytte hele viskeren er vel ikke dumt.

 

Skal du vaske den med noe, så ville jeg ha brukt isopropanol (kondensfjerner) legger ikke igjen noe hinne i det hele tatt! dyrt er det heller ikke; p

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket noe til en masse olje i bensinen. Å bytte viskeren med jevne mellomrom er lurt, men min erfaring med å konsekvent vaske viskeren har hvertfall doblet levetiden på mine viskere, og altså halvert kostnadene mine.

 

Isopropanol høres også ut som en god løsning, men er fortsatt dyrere enn å ta 4 dråper bensin når du er innom å fyller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...