Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gammle PCen starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har hatt en gammel PC liggende, alle komponentene har ligget utenfor kabinettet.

Hovedkortet har ligget med godt underlag (posen som det kom i), urørt i noen måneder.

Tenkte å starte den opp i dag så jeg skrudde den sammen men nå vil den ikke starte.

 

Det som skjer er at når jeg plugger i kabelen til hovedkortet fra PSU'n, lyser nettverkskortet og HDD-lamper og slikt i et halvt sekund før det skrur seg av, og maskina vil ikke starte med power switch.

 

Har koblet fra alt og prøvd på nytt: RAM, HDD, skjermkort, front panelet, DVD-rom og vifter(ikke CPU-vifta)

 

Har også prøvd å resette BIOS og prøvd å starte opp med en annen PSU.

 

Delene i PCen er ikke veldig gamle, maks 2 år på det eldste.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

 

det6te er et problem som må løses med prøving og feiling.

 

har selv vert borti mange slike tilfeller.

og det at du har lys på hovedkortet når psuèn står på, viften går så vidt noen tørn rundt, kan minne om et defekt hovedkort.

 

det trenger ikkje være det.

 

om cpu ikkje står helt skikkelig nedi sokkelen så vil ikkje maskinen reagere i heletatt.

prøv å sette i cpu på nytt, sørg for at den står godt nedi.

 

sjekk også en gang til om connectorene på hovedkortet står rett plassert, lett for å snu kontaktene feil på en av sidene.

 

om maskinen starter og så piper tyder på at rammen er satt nedi feil eller er defekt.

 

håper noe av dette hjelper deg.

du får poste igjen om ingen ting fungerer.

Lenke til kommentar
Har satt inn CPUen på nytt og børstet bort mye støv, ser ikke ut til å fungere.

 

Kan dette skyldes kortsluttning i hovedkortet?

 

 

det kan skyldes hovedkortet ja,

 

men eg hadde i vertfall sjekket koblingene om det er noe der som er feil.

 

har hatt noen hovedkort med samme symptomene, og der har eg konkludert til slutt med at HK som var problemet.

 

har du mulighet til å teste en annen cpu?

Lenke til kommentar

Nei, har bare en CPU av den sokkelen, hvilke koblinger mener du? PWR Switch osv?

 

 

ja alle de små koblingene som går ned på HK.

 

men om det er HK som mest sannsynlig er ødelagt, så får du kort nede i 3-400 kr.

 

hovedkort er det som pleier å ryke. tidligere var det sikringen i psuèn som røyk, men på noen av de nye eg har skrudd fra hverandre, så har eg ikkje funnet noen god gammel sikring ivertfall.

 

2 år gammelt system ,er vel verdt å prøve å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Hadde et lignende problem.

Når jeg slo på maskinen bootet den i bare 2-3 sekunder før den slo seg av.

Prøvde alt mulig.

Så viste det seg at cmos batteriet var utladet.

Skiftet det og vips så virker alt.

 

Så da anbefaler jeg deg å bytte ut dette før du gjør noe drastisk.

 

 

hm

 

meget godt tips..

heh, har vert borti mye greier, men har faktisk aldrigjort noe med cmos batteriet.

verdt å teste!!

Lenke til kommentar
Hadde et lignende problem.

Når jeg slo på maskinen bootet den i bare 2-3 sekunder før den slo seg av.

Prøvde alt mulig.

Så viste det seg at cmos batteriet var utladet.

Skiftet det og vips så virker alt.

 

Så da anbefaler jeg deg å bytte ut dette før du gjør noe drastisk.

 

 

hm

 

meget godt tips..

heh, har vert borti mye greier, men har faktisk aldrigjort noe med cmos batteriet.

verdt å teste!!

 

Jeg hadde aldri trodd det selv fordi vi har en laptop som bootet ok med utladet batteri. Måtte kun justere tid/dato .

 

For en uke siden konket PC`n min ut og ville ikke starte. Hovedkortet er et EVGA 680i sli.

Etter å trykke på start button skjedde det samme som overnevnte poster har. Det var lys i diodene på HK også.

Jeg kjøpte PC`n ferdig bygd fra Komplett med support. Da jeg ringte dem for å få hjelp, svarte geniet at det var bombesikkert en hard disk feil. Jeg spurte han om han var helt sikker? Hvordan kan det være harddisken når den ikke engang kommer inn i BIOS?

Oh yes, svarte han: - Send maskinen til oss her i Sandefjord du, så skal du få den igjen litt etter jul. :no:

Endret av lowlevel
Lenke til kommentar
Tips 1: Start opp med kun 1 og 1 ram-brikke.

Tips 3: Sjekk at CPU-vifta står i CPU-fan kontakten og ikke i en annen fan-kontakt.

Tips 2: Gå inn i BIOS (hvis punkt 1+2 hjelper) og sett alt til SafeMode eller liknende.

 

Jeg hadde gått enda dypere til verks.

 

Sett bare i CPUen og strøm til HK. Start opp og se om vifta snurrer, du skal også få en piplyd som sier at RAM og diverse mangler.

 

Så er det bare å sette i del for del etter dette. Helt maskinen ikke vil starte.

 

Om den ikke snurrer med bare CPU og HK så er det enten CPU eller HK, om du har muligheten til å teste disse mot andre CPU/HK så finner du fort ut hva som gjør at PCen slår seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...