Gå til innhold

Fotografering ute i snøen


Anbefalte innlegg

Halla.

Har nettopp vært ute i vintermørket med mine barn. Prøvde å ta noen fine bilder i snøen, men bildene ble alt for mørke. Så kun refleksene på barna. Jeg satte oppe en ganske kraftig lyskaster forran der de lekte, men dette hjalp ikke.

 

Noen nærbilder ble fine, men når jeg skulle ta av barna oppi akebakken så ble det for mørkt.

 

Jeg kan basic kunnskaper på kameraet, men ikke så mye manuelle instillinger. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips til hvordan jeg kan stille inn kameraet manuelt slik at bildene bli fine ute i mørket.

 

Kameraet jeg har er ett Olympus e-410 og objektivet er ett

ED 40-150mm 1:4.0-5.6 og

ED 14-42mm 1:3.5-5.6

 

Hvilket av disse er best å bruke tro? Jeg brukte 14-42mm

når jeg var ute nå.

Endret av gukki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at snøen "lurer" lysmåleren til å tro at det er enda lysere enn det egentlig er og kameraet undereksponerer.

 

Du må kompensere for dette. Det kan du gjøre i både Auto, A, P og S.

 

Du holder nede den lille knappen ved siden utløseren og bruker hjulet til å stille inn mot plus-siden når du tar bilder i snøen. (vises på skjermen og inne i søkeren). Du kan starte med +1,0, og prøve deg frem i fra det.

 

Husk å stille tilbake til 0 før du tar andre bilder.

Lenke til kommentar
Anew: kun blitzen som er innebygd i kameraet.

En blits er en blits. Jeg er ikke så sikker på om det er sneen som er problemet her, siden du var ute i mørket. Optikken din er så lite lyssterk at du nok var helt avhengig av blits. Lysmålere blir sjelden lurt med mer enn 1-2EV av sne. Det blir mørke bilder, men ikke brutalt.

 

Refleksen(e) reflekterer (naturlig nok) mye mer lys enn alt det andre i bildet. Det kan derfor være at blitsautomatikken har registrert det veldig kraftige returlyset fra refleksen(e), og dempet blitsen for ikke å brenne dem ut, i den tro at det er refleksene som er viktige i bildet... :roll:

 

Da kan du gjøre nesten hva du vil med eksponeringskompensasjon, blender, lukker og iso - blitsautomatikken kommer uansett til å ta rotta på deg. Her må du nok heller pøse på med eksponeringskompensasjon på blitsen. Jeg kan ikke Olympus, men det er nok en egen knapp ett eller annet sted.

 

Som vanlig hadde det vært en stor fordel om du la ut eksempelbilder. Det blir litt gjettelek ellers, og siden mange lysmålere (ikke alle... :roll:) sliter med sne, er det naturlig å henge seg opp i det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Anew: kun blitzen som er innebygd i kameraet.

 

Da kan du gjøre nesten hva du vil med eksponeringskompensasjon, blender, lukker og iso - blitsautomatikken kommer uansett til å ta rotta på deg. Her må du nok heller pøse på med eksponeringskompensasjon på blitsen. Jeg kan ikke Olympus, men det er nok en egen knapp ett eller annet sted.

 

 

Knappen med eksponeringskompensasjon på Olympus har jeg forklart. Og den vil kompensere for eksponeringen uansett om det blir brukt blits eller ikke. Intern eller ekstern. Men en må prøve seg frem med hvor mye kompensasjon en trenger.

Lenke til kommentar

Du har jo fått endel gode svar her. Det eneste jeg egentlig lurer mer på er om du når du fotograferer "først setter fokus og deretter komponerer om" på bildet du tar. Om du gjør det kan du få en litt feil lysmåling om du glemmer å låse eksponeringen når du setter fokus fordi den ikke låses automatisk. Vet ikke noe om ditt system fungerer er slik, det var bare en tanke.

Lenke til kommentar

bruk Manuell instilling.

("M" på hjulet)

stor blender(lite tall)

jeg ville prøvd en lukker rundt 40-60

ISO er egentlig mindre relevant siden høy ISO ofte gir mer støy, men du kan jo prøve med ISO 200 eller 400

Null blitz!

du kan også prøve kveldsmodus hvis du har det.

 

uansett, kveldsbilder er vanskelige å få klare uten å ha stativ fordi det kan være nødvendig å gå ned på en lukker så lav som 10, for å få bildene lyse nok.

 

Du kan jo evt be barna ta med lommelykter og så kan du fikle litt med lysgrafiti?

lysgrafiti på flicr

litt mer på flicr

en veldig spennende fototeknik.

og veldig morsomt for barna dine til å forstå litt om hvordan et fotoapparat fungerer.

:)

Endret av knappapap
Lenke til kommentar
Halla.

Har nettopp vært ute i vintermørket med mine barn. Prøvde å ta noen fine bilder i snøen, men bildene ble alt for mørke. Så kun refleksene på barna. Jeg satte oppe en ganske kraftig lyskaster forran der de lekte, men dette hjalp ikke.

Lur mann! Siden du har lyskaster på plass, så klarer du deg kanskje uten blitz. Sett kamera i A-modus, og sørg for å holde blender-tallet så lavt som mulig. Sett ISO til 800. Kanskje 1600. Sørg for at blitz'en ikke fyrer. Siden det er mye snø i bildet, så kan det være at du må øke eksponeringskompensasjonen til +1 eller så, for snø har lett for å lure lysmåleren.

 

Dersom det viser seg at du må bruke blitz, så setter du eksponeringskompensasjonen høyt for å ta høyde for refleksene på klærne til barna. Kanskje helt opp til +3? Iallefall så høyt at barna blir korrekt eksponert.. Ikke vær redd for å bruke ISO 400 eller 800.

 

Og skyt helst i RAW, særlig når du skyter med høy ISO. Grunnen til dette er at du kan justere støyfjerningen i etterkant med RAW (du kan det også med JPEG, men da får du dårligere resultater).

Lenke til kommentar
bruk Manuell instilling.

("M" på hjulet)

stor blender(lite tall)

jeg ville prøvd en lukker rundt 40-60

ISO er egentlig mindre relevant siden høy ISO ofte gir mer støy, men du kan jo prøve med ISO 200 eller 400

Null blitz!

du kan også prøve kveldsmodus hvis du har det.

 

uansett, kveldsbilder er vanskelige å få klare uten å ha stativ fordi det kan være nødvendig å gå ned på en lukker så lav som 10, for å få bildene lyse nok.

 

Du kan jo evt be barna ta med lommelykter og så kan du fikle litt med lysgrafiti?

lysgrafiti på flicr

litt mer på flicr

en veldig spennende fototeknik.

og veldig morsomt for barna dine til å forstå litt om hvordan et fotoapparat fungerer.

:)

 

 

Heller skru opp ISOen til 800-1600. Iso 200 i vintermørket funker neppe.

 

Kortere lukker. 1/60-1/100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...