Gå til innhold

Hva slags system krever de forskjellige Linux distroene?


Anbefalte innlegg

Som emnet sier, er jeg ute etter hva de forskjellige distroene krever av maskinvare - eller lettere sagt: Hvilken krever minst, og dermed er kjappest?

 

Jeg har Ubuntu 8.1 isoen, som er tiltenkt og installeres på en gammel laptop med Celeron 700 Mhz CPU og 128 MB RAM. Vil denne distroen være grei nok?

 

Ja, jeg vet at systemet er heller skralt, men i dag er Windows XP innstallert på systemet, og i de siste år begynner dette å bli vel tregt. Dette kommer sikkert av at de nye browserne krever mer og mer av systemet.

 

Maskinen brukes kun til surfing, så her er jeg ute etter å få gjort det mest mulig knirkefritt for maskinen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor skal alle ha folk til å bruke GNOME over KDE og XFCE over GNOME? de bruker like mye minne alle sammen! det finnes lettvektsverktøy i XFCE, ja - men det finnes det også i KDE og GNOME.

 

bruk det skrivebordsmiljøet du er mest kjent med/liker best. tenk heller på at du ikke skal kjøre Firefox og GIMP samtidig, if at all - med den maskinvaren.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar
Jeg har kj0rt Xubuntu pA min 700MHz, 256MB serverlaptop siden 6.06 om jeg husker rett, og selv om det gAr en del bedre enn Gnome og KDE er det ikke akkurat raskt. Min nye serverlaptop kj0rer CrunchBang Linux som er Ubuntu med OpenBox VM. OpenBox er enda lettere enn XFCE ( som Xubuntu bruker ), og vil nok passe bedre pA maskinen din.

http://crunchbanglinux.org/

Hmmm...kanskje teste den og ja. Jeg har laget en cd av xubuntu allerede, og testet det på hovedmaskinen min (den gamle laptopen står et annet sted). Så ikke så værst ut det, men vet jo ikke hvordan det funker på svake maskiner.

 

Har crunchbanglinux noen livecd option, slik som xubuntu? Greit å få testet de begge, før det innstalleres permanent...

Lenke til kommentar

Jo, det er stor merkbar forskjell "ut av boksen" på XFCE vs. Gnome. Det han mener er at Gnome kommer ferdig med tyngere programmer. Altså, du kan få gnome "ned" på xfce nivå ved bruk av andre programmer. Det er ingen store forskjeller på miljøene i seg selv.

 

Skrivebordsmiljøer er ingenting hokuspokus, det er kun en sammling programmer. ink. bla. vindusbehandler og utforsker. Så ved å tilpasse et av de store (xfce/gnome/kde osv.) med dine egene programmønsker har du egentlig laget ditt eget miljø...

 

Gnome + openbox + thunar regner jeg med sparker godt ifra, selv om jeg aldri har prøvd den kombinasjonen. Skal du vikelig svi striper i asfalten kan du jo bruke openbox alene... ;)

Lenke til kommentar
hvorfor skal alle ha folk til å bruke GNOME over KDE og XFCE over GNOME? de bruker like mye minne alle sammen! det finnes lettvektsverktøy i XFCE, ja - men det finnes det også i KDE og GNOME.

 

bruk det skrivebordsmiljøet du er mest kjent med/liker best. tenk heller på at du ikke skal kjøre Firefox og GIMP samtidig, if at all - med den maskinvaren.

Skal du ha noe virkelig lightweight så anbefaler jeg xmonad (http://xmonad.org/)

Men det er litt for "nerd" for enkelte muligens :p

Lenke til kommentar

Tiling-wm er jævlig nerd, men også jævlig deilig. På den maskinvaren du har der ville jeg aldri funnet på å kjøre et fullt DE (gnome,kde,xfce). Puppy er nok det som fungerer best ut-av-boksen (kjør det gjerne rett fra en litt rask minnepinne hvis maskinen kan boote fra usb) men er nok en suboptimal Linux-opplevelse for mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...