Gå til innhold

Så Kommer D3xs -D3H D3Hs Osv?


Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Har rotet rundt i huet og arkivet og funnet fram at det kom mange utgaver av D2, som dere sikkert ser at jeg har nevnt i overskriften. Var vel ikke kjempe store ulikheter. Siden jeg ikke var helt inni foto verden og så vidt viste om D2 før D3 kom, er det eneste jeg har fått med meg at det var noe oppløsnings forskjell. Siden D3x nå er offisiell har de sikkert begynt og tenke på en videre type der igjen.

Lurer på om noen tror det kommer like mange versjoner av D3 som D2?

Hadde D3 sunket i pris da?

Det er jo bitt sagt at D3 ikke kommer til og synke i pris selv om D3x er kommet, mener det er litt rart. Synker noen kroner kan jeg tenke da.

Jeg tenker litt i hue, så er det sikkert veeeeeldig lenge til at D4 kommer:P

Vi får se...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kort guide til Nikons variantbetegnelser:

 

'h' - lav oppløsning, høy seriebildehastighet og rask fokus, egnet til sport o.l.

'x' - høy oppløsning, lav seriebildehastighet, egnet for landskap, studioarbeid etc.

's' - oppdatert funksjonalitet (f.eks. større skjerm, noen firmwareendringer etc.)

 

Noen D3h vil vi neppe se fordi D3 i praksis er D3h. Et raskt hus til sports- og pressebruk. En D3s er nok ikke en umulighet (muligens med forbedringer på liveviewfunksjonaliteten og tillegg av video, sistnevnte kan være ganske kjekt til pressebruk).

 

D3x vil neppe ha noen stor innvirkning på prisen til D3, rett og slett fordi de er to helt forskjellige kameraer tiltenkt forskjellige kundegrupper.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende det kommer s-oppdateringer av både D3 og D3X. Men for min del vil jeg ikke vedde på det. For firmware-oppdateringer kommer jo hele tida, og Nikon kan like gjerne tenkes å gå over til "D4" hvis det skal gjøres store oppgraderinger. Dessuten har de nå D700, trolig snart D700X, til diverse ting de ikke vil "belaste" toppmodellene med, som f.eks innebygd blits og video.

 

D3 og D3X produseres vel på de samme linjene og inneholder 85+% de samme delene. Så det er litt vanskelig å forestille seg D3 ned i pris fordi det har kommet en dobbelt så dyr variant. Kanskje snarere tvert om. Hvis den nye modellen øker kapasitetsutnyttelsen, er det mindre grunn for Nikon til å skru ned D3-prisen for å holde hjula i gang.

Lenke til kommentar

Kan kanskje se form eg en D700s med video og D700x med sensoren i D3x. Men dette blir jo bare spekulasjoner.

 

Det hadde vært litt tøft om Nikon lanserte D65xs, et hus i D60/40-format med værtetting i D2/D3-klassen og 24MP FX-sensor, 3"-LCDen fra D300 og 40/2-objektiv (med en god, gammeldags blenderring) i pancake-størrelse som kit. Gjerne i begrensa opplag, for eksempel 50 eksemplarer som bare selges hos en eller annen butikk i Drammen.

 

For 3999,- med kitobjektiv.

 

Naturligvis med SB-1k, en SB-800 med oppdatert brukergrensesnutt og radiomottaker som gir mulighet for fjernstyrt TTL og manuell kontroll fra SU-1k. Styringssystemet skal baseres på gammastråler som kan gå gjennom opp til 5cm bly. SB-1k fungerer naturligvis som repeater.

 

Kit med 2x SB-1k, 1x SU-1k, stativfester i en skuddsikker magnesiumkonstruksjon, stativer på 10 meter som kan slås ned til 50cm og paraplyer med 1m diameter som kan kvadruppelfoldes til en lengde på 25cm - alt sammen for 2999,-

 

Det hadde vært noe.

Lenke til kommentar

Sida vi nå er i avdelingen for friske gjetninger:

 

D700X m/video og kanskje litt forenkla CFA-filtre (gjør den litt dårligere på fargeseparasjon enn D3X, men kanskje litt bedre på høy ISO) februar 2009. Husk, noen av sample-bildene fra D3X er tatt i begynnelsen av september.. D3X er i produksjon for lengst, D700-hus skrus ihop i titusenvis på Sendai-fabrikken. Hovedforskjellen på D3X og D3-hovedkorta ser ut til å være komponenter som enten er identiske, eller svært like, tilsvarende på D300-kortet. Så modifikasjonene på D700-kortet kan bli ganske små, bare tilpasning til en essensielt 12-bits sensor. Det er D700X, solgt flest mulig til høyest mulig pris, som er målet for Nikon, ikke D3X, som er flaggskip med mye flagg og lite skip.

 

MX-introduksjon vinteren/våren 2009. 16-bits D3-type sensorer i MF-kameraer endrer spillereglene i dette segmentet. Vi får etter hvert også en pekepinn på hva D3X-sensoren _kunne_ vært, og hvorfor Nikon valgte å gjøre noe annet.

 

D300s med forbedra sensor, LiveView og video sommeren 2009. Kanskje kaller de den D350, D400 elns, men endringene blir ikke dramatiske. De større endringene i DX-toppen kommer først året etter, eller 2011, med mindre Sony eller Canon tvinger fram raskere trekk. 50D og A700 indikerer at de neppe gjør det.

 

Fulle treårs-sykluser for alle D3/D700-modellene, så sant ikke Canon kommer opp med noe dramatisk nytt innen FF som endrer spillet totalt. Det tviler jeg på, tror det er mer sannsynlig at også Canon går MF med toppmodellene sine. Med D700X vil Nikon være helt ferdig med "catch-up"-operasjonen sin overfor Canon. Da kan det hende de blir mer interessert i å komme med rimeligere FX-modeller enn å lansere toppmodeller.

 

D4 lanseres nov 2010, med levering litt seinere. Proffmodellene får 16-bits ADC. AF-forbedringer, bedre farger, litt forbedring av ISO-egenskapene. Litt mer av dynamisk omfang, pga enda mindre lesestøy. D4X våren 2011 - men her er det mye som spiller inn.

 

Utviklingen av ikke-Bayer-sensorer kan spille kraftig inn på retningen teknologien vil ta etter 2010. Foveon er i denne sammenhengen muligens permanent parkert på sidespor, i og med at Sigma har kjøpt butikken.

Lenke til kommentar

Tviler på at det kommer en D3h, men hadde likevel vært litt gøy. Har sett på noen bilder som er tatt med D2h (av Keith Rankin) og selv om det bare er ca 4 mp så er faktisk bildene utrolig skarpe når jeg ser på dem på min 1920x1200 skjerm! Det bekrefter vel bare at mp ikke er alt, og at Nikon tenker riktig når de lanserte D3 med "bare" 12 mp. :)

Lenke til kommentar

D2h var aboslutt et godt sportskamera i sin tid! Men når du sier at bildene var fine og skarpe, må du også huske på at han mest sannsynlig har brukt dyr og skarp optikk for å få de bildene :) Fokusmotoren på kameraet har sjelden noe å si på hvor skarpt bildene blir, bare hvor godt den klarer å arbeide under dårlig lys og med objekter som er i bevegelse.

Lenke til kommentar
D2h var aboslutt et godt sportskamera i sin tid! Men når du sier at bildene var fine og skarpe, må du også huske på at han mest sannsynlig har brukt dyr og skarp optikk for å få de bildene :) Fokusmotoren på kameraet har sjelden noe å si på hvor skarpt bildene blir, bare hvor godt den klarer å arbeide under dårlig lys og med objekter som er i bevegelse.

Objektivet var Nikon 70-200mm F2.8 VR, så er ingenting å si på det, det har jo også innebygget motor, så da har ikke motor i huset noe å si:P Men med lavere oppløsning (enn D3) er det vel mulig å øke FPS-hastigheten og ISO enda mer. Men nå tror jeg de fleste er fornøyd med D3 på de områdene.

Lenke til kommentar

Haha, det kommer uansett ikke noe nærme mitt budsjett.

77.000,- for huset D3x. Fortsetter prisen sånn kommer det nermere mellomformat som ligger fra 100.000,- nytt.

 

Jeg personlig tror ikke det kommer noen D700x, viss det kommer tror jeg bar x`en kommer. Kanskje H, for da blir den like rask som D3, :grin: Og nerme budsjettet mitt :p

 

D3 tror jeg det kommer noen av, og at det kommer D4 om et par år.

Sannsynelig vis :p

Lenke til kommentar
D2h var aboslutt et godt sportskamera i sin tid! Men når du sier at bildene var fine og skarpe, må du også huske på at han mest sannsynlig har brukt dyr og skarp optikk for å få de bildene :) Fokusmotoren på kameraet har sjelden noe å si på hvor skarpt bildene blir, bare hvor godt den klarer å arbeide under dårlig lys og med objekter som er i bevegelse.

Objektivet var Nikon 70-200mm F2.8 VR, så er ingenting å si på det, det har jo også innebygget motor, så da har ikke motor i huset noe å si:P Men med lavere oppløsning (enn D3) er det vel mulig å øke FPS-hastigheten og ISO enda mer. Men nå tror jeg de fleste er fornøyd med D3 på de områdene.

Når en ser hva Canon får til med SRaw1 på 5DII, så er det jo litt synd at Nikon ikke har gjort noe liknende for D3/D700, f.eks en 6MP-variant. Da kunne nok de høyeste ISOene blitt enda mye nyttigere..

Lenke til kommentar
D2h var aboslutt et godt sportskamera i sin tid! Men når du sier at bildene var fine og skarpe, må du også huske på at han mest sannsynlig har brukt dyr og skarp optikk for å få de bildene :) Fokusmotoren på kameraet har sjelden noe å si på hvor skarpt bildene blir, bare hvor godt den klarer å arbeide under dårlig lys og med objekter som er i bevegelse.

Objektivet var Nikon 70-200mm F2.8 VR, så er ingenting å si på det, det har jo også innebygget motor, så da har ikke motor i huset noe å si:P Men med lavere oppløsning (enn D3) er det vel mulig å øke FPS-hastigheten og ISO enda mer. Men nå tror jeg de fleste er fornøyd med D3 på de områdene.

Når en ser hva Canon får til med SRaw1 på 5DII, så er det jo litt synd at Nikon ikke har gjort noe liknende for D3/D700, f.eks en 6MP-variant. Da kunne nok de høyeste ISOene blitt enda mye nyttigere..

Er helt enig! En slik løsning som sRaw gjør at vi kan få i både "pose og sekk" høy oppløsning til detaljrike bilder (ok ISO), og høy ISO for sport/lite lys (med redusert oppløsning). Blir forresten RAW-filene mindre når en bruker sRaw?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...