Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg sende en personlig krav videre til inkasso


Emma22

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg litt hjelp fra dere kloke hoder her.

 

Jeg har havnet i en vanskelig situasjon etter en begravelse i familien. Dessverre så er det noen som kun tenker på seg selv, og ikke ta hensyn til andre.

Saken dreier seg om et utlegg på litt over 6000 kr i forbindelse med et minnesamvær etter en begravelse.

Min onkel hadde samme dag som begravelsen til min bestemor klart å "lure" til seg retten til å styre boet etter min bestemor, hans og min mors mor. Han fikk råderett over boet ved hennvisning til paragraf 80 i arveloven tror jeg. Det går ut på at det er lite penger i boet, men nok til å dekke begravelse og litt til. Han påtok seg samtidig alt ansvar for utgifter i forbindelse med begravelsen.

Dette nevnte han ikke for familien i forbindelse med begravelsen og ville i forhold til dem ikke stå ansvarlig for noen ting. Det medførte at min mor ble kontaktperson i forhold til begravelsesbyrået, og stod ansvarlig for minnesamværet, som min onkel valgte å ikke delta på.

Min mor betalte for minnesamværet som kom på litt over 6000 kr. Disse pengene skal hun ha tilbake fra boet. Dette får vi støtte på fra saksbehandleren hos tingretten som skrev til skitfeattesten. Hun ble også tilsendt regningen for selve begravelsen, men denne sendte vi videre, og denne har blitt betalt etter hva jeg forstår. Kravet vårt har derimot ikke blitt refundert til min mor, selv om det ble sendt i samme forsendelse som regningen på begravelsen. Vi har også oversendt alt dokumentasjon på våre utlegg.

Det er nå snart 2 måneder siden jeg sendte kravet til han, men vi har ikke hørt noe. Har kontaktet tingretten, og de sier det ikke er noe de kan gjøre. Det eneste de sier er at vi kan kreve offentlig skifte, men det vil koste mer enn hva som finnes av midler i boet.

Så jeg lurer på, hva slags andre muligheter har jeg for å få disse pengene tilbake?

Jeg kan ta det til forliksrådet, men da vi bor langt unna hverandre vil det bli tidkrevende og kostbart.

Derfor lurer jeg på om jeg kan gi jobben videre til et inkassobyrå? Har snakket med ett, og de tar 10% av det de klarer å kreve inn, så det høres greit ut. Men det jeg lurer på er om et slikt krav kan gis til et inkassobyrå, eller er det noe som kan sette en stopper for dette?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...