Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Irriterende piping i det ene øret.


Papirkurven

Anbefalte innlegg

Takk for svaret. Finnes det noe teknikker som hjalp deg å tilvenne deg til det?

 

Du vil tilvennes lyden over tid, og dermed vil den kunne forsvinne, eller bare høres når det er helt stille. Husker når jeg først fikk øresus var det et helvete uten like. Stort sett hele tiden skjærte det en skarp pipelyd gjennom ørene mine. Ettersom månedene gikk så gled lyden mer og mer ut av oppmerksomheten min og i dag hører jeg den bare når det er helt stille rundt meg, og jeg bryr meg ikke nevneverdig med det.

 

For å komme over plagsomheten med lyden tror jeg det er en rekke steg du kan gjøre:

 

* Aksepter tinnitusen. Godta at du er rammet av det, og at den kommer til å følge deg resten av livet. (Det er absolutt ikke sikkert at det er tilfellet, men dog) Jo raskere du klarer å akseptere at lyden er der, og at det ikke går an å fjerne den med et trylleslag, jo raskere vil det gå for deg å tilpasse deg lyden, og få den ned på et nivå der den ikke lenger plager deg.

 

* Tving deg til å tenke på andre ting. Dersom du tar deg selv i å konsentrere deg om lyden, så blir den verre, så da bør du tvinge deg til å gjøre noe som får deg til å fokusere på noe annet. Trene, høre på musikk, spille data osv. Du vil merke at dersom du er opptatt og gira på noe, vil fokuset forsvinne fra lyden. Gjør dette over tid og det hjelper å skyve lyden bak i rekken over hva hjernen skal gi oppmerksomhet.

 

*Og en ting som hjalp meg psykisk når jeg var langt nede i kjelleren pga det konstante suset var å tenke på hvor mye verre situasjonen kunne ha vært. Jeg kunne ha vært lam, mista armene, blind, døv, født i Somalia, fått kreft og all mulig dritt som folk opplever hele tiden. Men her går jeg rundt og klager over en liten lyd i huet mitt? Prøver ikke å si at tinnitus bare er tull, men det hjalp i alle fall meg å billedgjøre det som et lite problem i forhold til svært mye annet.

 

Ellers så er det bare å si at det er ikke sikkert det vil vare for alltid, eller kanskje vil det nettopp det. Men dersom du samler deg sammen, godtar det, og gir det tid (ttt, ting tar tid) så garanterer jeg at det vil bli bedre. :)

 

Søk rundt på the internetz. Flust av råd å spore der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Jones_*
Jeg skal ikke bruke øretelefoner når jeg skal sove, men hvis jeg har radio stille gående, eller datan og en rolig film, så går det vel bra eller?

 

Gikk bedre og bedre med meg, og lyden er heldigvis helt vekke nå. Trodde det var noe alvorlig i begynnelsen, men gikk over til slutt. God bedring til deg!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lå i sengen isted og skulle sove,så fra det store intet kom plutselig en høyfrekvent pipelyd i venstre øret. Siden jeg er nødt å ha det helt stille når jeg skal sove utgjør dette jo selvsagt et kjempeproblem! Til dere som har slitt med det før; Forsvant det av seg selv, eller måtte dere gjøre noe spesielt? Har vært våken i 20 timer, og skal på jobb om 9.. Blir en hardt natt regner jeg med.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt pipelyd (tinitus) i flere år nå. Hører det bare om det er stille. Har vell insett at det blir værenes resten av livet.

 

Et lite spørsmål angående øret og lyder: Gjelder det bare meg eller forsterkes musikk/lyder veldig mye om man setter hendene bak ørene? som en slags trakt. vanskelig og forklare :p

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest jcskiaodjaoid

Jeg har nå hatt en veldig plagsom pipelyd i mitt venstre øre. Har hatt det i ca. 5 dager nå. Den er veldig lav, så jeg hører den bare vist det er stille irundt meg. Og det går egentlig bra så lenge jeg klare å la være å tenke på det, men det kan å plage meg noe voldsomt, da spessielt når jeg prøver og sove :p

 

Noen som har erfaring med dette? Hva det kommer av og om det i hele tatt kommer bort? :O

 

Pipe lyden er akkurat det samme som "flash-bang lyden" i CS vist noen lurer på det :p

Jeg har ett svar! Stapp kjøttsaus inn i øre

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Lars-martin

Jeg har hatt pipelyd (tinitus) i flere år nå. Hører det bare om det er stille. Har vell insett at det blir værenes resten av livet.

 

Et lite spørsmål angående øret og lyder: Gjelder det bare meg eller forsterkes musikk/lyder veldig mye om man setter hendene bak ørene? som en slags trakt. vanskelig og forklare :p

 

Den vil forsterke lyden siden du holder hendene bak øre siden da blokkerer du mer innkommede lyder som vil gi sterkere lyd

 

jeg har øresus nå, vet ikke hvor lenge jeg har hatt det, men har blitt vant til det, det er som et musikk instrument. har ikke kjekket med legen.

 

Prøblemet kan oppstå av mange forskjellig grunner, er ikke sikkert på om det er permanent eller ikke, det kan være slitsom noen stunder, i de stundene er det best å høre på musikk spille, se på film eller snakke kontsant.

 

noen stille stunder fører altså til at jeg ikke husker pipingen, det vil si at når du hadde det kommer at at de ikke tenker på øresuset.

 

Så bare man har noe og gjøre så vil du glemme øresusen.

 

GL and HF. alle sammen

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

[quote name=:):(' timestamp='1355771645' post='20035187]

hei, er bare 14 år, og ble utsatt for et smell:( har konstant piping i begge ørene håper det går over... sliter med å sove og lurer på om det er noe gale å sove med hodetelefoner(hadsett) med lyd på?

 

kipt å få konstant øresus når en er 14.....

 

livet får vel gå sin gang, har håp om å bli kvitt øresus endog, har ber hat det i 2 døgn...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei :) Jeg er 14 år, hører på musikk rimelig konstant, da med mye bass og slikt. Når jeg var rundt 5 år hadde jeg problemer med hørselen, men det er ordnet med operasjoner.

 

I en skoletime for ikke så lenge siden kjente jeg plutselig en ekstrem piping i venstre øret mitt, som er det samme øret som jeg har hatt problemer med før, men piping har aldri vært et problem. Det varte i under et minutt, men det kommer og går av og til når jeg ikke hører på musikk, som er veldig irriterende, tror det kan være symptomer på tinnitus dette..

 

Noen med tips for å hindre at det utarter seg? :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png Jeg er 14 år, hører på musikk rimelig konstant, da med mye bass og slikt. Når jeg var rundt 5 år hadde jeg problemer med hørselen, men det er ordnet med operasjoner.

 

I en skoletime for ikke så lenge siden kjente jeg plutselig en ekstrem piping i venstre øret mitt, som er det samme øret som jeg har hatt problemer med før, men piping har aldri vært et problem. Det varte i under et minutt, men det kommer og går av og til når jeg ikke hører på musikk, som er veldig irriterende, tror det kan være symptomer på tinnitus dette..

 

Noen med tips for å hindre at det utarter seg? https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

Hvis du hører piping i en kort periode etter du har hørt på høy musikk har du det for høyt og anbefales og skru ned ett hakk, hvis du fortsetter med høy musikk kan pipingen bli permanent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...