Gå til innhold

[slett]


matsiboj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket format er musikken din lagret som? Bruker du mp3 er det ikke noe vits i å kjøpe noe dyrere headset enn kanskje 1000 kr+. Du må også ha et bra nok lydkort i pc'en. ASUS xonar dx2 tror jeg ikke skal være så aller værst.

 

Det er et "state of the art"-kort som koster nesten 2K. Nope, et enkelt PCI(ex) kort som overstiger hovedkortets interne er mer enn nok. Men sant, mp3 er søppelfiler. FLAC gir 100 % "renhet".

Lenke til kommentar

Du bruker vel iTunes? Altså, 1411 er maksimum bitfrekvens man kan få ved digital avspilling. Da sier vi at lyden er "100 % ren", det beste du kan få det, du kommer ikke nærmere den orginale CD'en! Disse FLAC filene er direkte rippet fra CD'en og har en bitfrekvens på 1411.

Hvis du bruker iTunes kan du oppnå ren lydkvalitet ved å gå på Rediger>Innstillinger>Importinnstillinger>Importer ved hjelp av AIFF!!!

 

Så kan du iportere FLAC filene som du konverterer med Switch. Da skal dette bli HELT EKSAKT KOPI AV CDEN. Bedre enn dette får du det enkelt og greit ikke.

 

Link fjernet grunnet formidling av piratkopiert stoff

Endret av Tritrans
Lenke til kommentar
Jeg bruker Songbird i Ubuntu (Linux).

 

Kan iPod spille av musikk med 1411 bitfrekvens?

 

All musikken min er fra TPB, men der finner jeg "bare" .mp3.

 

Stalker72

 

Ja det er ikke mye FLAC på TPB, men noe. Altså, 1411 er maksimum lydkvalitet man kan få, finnes ikke bedre og ja, iPod kan spille av filer av så høy bitfrekvens. Jeg er ikke sikker på om du må gjøre den lille innstillingen i iTunes fordi filene allerede har en bestemt bitfrekvens og vil dukke opp som dette i iTunes eller songbird eller hva du bruker

Lenke til kommentar
Jeg bruker Songbird i Ubuntu (Linux).

 

Kan iPod spille av musikk med 1411 bitfrekvens?

 

All musikken min er fra TPB, men der finner jeg "bare" .mp3.

 

Stalker72

 

Ja det er ikke mye FLAC på TPB, men noe. Altså, 1411 er maksimum lydkvalitet man kan få, finnes ikke bedre og ja, iPod kan spille av filer av så høy bitfrekvens. Jeg er ikke sikker på om du må gjøre den lille innstillingen i iTunes fordi filene allerede har en bestemt bitfrekvens og vil dukke opp som dette i iTunes eller songbird eller hva du bruker

Det er ikke sant, her og her finner du f.eks lovlig musikk med mye høyere kvalitet enn CD. Høyeste (på disse sidene) er 24BIT/352.8kHz tatt rett fra DXD-en. Ingen privatpersoner har utstyr som klarer å spille av det direkte uten å sample ned først ;)

 

Trådstarter: Du vil ikke få bedre kvalitet på musikken av å konvertere musikken din fra mp3 til flac, da tapet alt er gjort i det musikken ble rippet til mp3. Om du kun bruker pc-en til to-kanals lyd (ikke surround altså), så er det Onkyo-kortet kjempe å gå for. Selv har jeg AudioTrak Prodigy HD2, og det fungerer fintfint i linux. Kom vel på like over 1000,- med frakt fra Ibsen Studio.

 

Ps: Tror ikke ipod kan spille av flac-filer. Det kunne de ihvertfall ikke før.

Endret av shoop!
Lenke til kommentar

Shoop!: Mente ikke å convertere MP3 til FLAC. FLAC kommer sjeldent som filtypen "FLAC", men som en fil som kalles oxc eller hva det heter (husker ikke :p ). Mente heller ikke at iPoden spilte av direkte FLAC filer. FLAC filene blir konvertert som AIFF filer og da med 1411 i bitfrekvens. Altså, AIFF, et format som er støttet av WMP. Da kan du legge det over på iPoden.

 

Men nå har vi dratt denne tråden til noe HELT annet enn emnettittelen sier. Bør gå On-topic før en moderator stenger tråden.

Lenke til kommentar

Både Beyerdynamic og Sennheiser er gode merker. Ellers har jeg prøvd et par modeller av Ultrasone, og gikk for en av modellene der selv.

 

Ellers er en god DAC å foretrekke, i tillegg til lydkortet. Hodetelefonforsterker er også en god ting. Det hele koker egentlig ned til hvor mye du vil legge i dette.

 

PS: gwh: Han kjører linux, så det har ikke noe for seg å linke til windowsprogrammer.

Endret av shoop!
Lenke til kommentar

3. Du kan ikke gjøre noe med den musikken du allerede har. En lydfil blir ikke bedre enn kvaliteten på orginalfilen, så selv om du konverterer en mp3-fil til flac så vil den ikke låte bedre.

 

4. Nei, men du vil oppleve økt lydkvalitet med en ekstern DAC. gwh linker til et par kurante.

 

6. Hvis du kjøper en bærbar spiller med en relativt kraftig utgangseffekt er det ikke nødvendig så fremt du ikke kjøper tungdrevne hodetelefoner.

 

7. Nei.

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg INGENTING her lenger! :(

 

1. Hvilket headset skal jeg kjøpe?

 

2. Må jeg kjøpe et lydkort? Bose Companion 5 (5.1) har innebygd lydkort i subwooferen. Gidder ikke å skifte lydkort hele tiden. Linux er ikke bra når det gjelder USB-høytaler støtte. Har nok problemer allerede. Får BARE lyd i Songbird, ingen annen plass!

 

3. Hvordan få musikken min i bedre kvalitet (FLAC?) og i tillegg kunne overføre til iPod?

 

4. Trenger jeg fortsatt et nytt lydkort hvis jeg kjøper en bærbar Mac?

 

5. Er iPod Classic bra eller skal jeg prøve å selge den i Norge for en billig penge (kjøpte den i USA når jeg bodde der)? Hva er bedre?

 

6. Må jeg drasse rundt med lydforsterkere i lommen hvis jeg kjøper bra hodetelefoner? :cry:

 

7. Kan jeg konvertere .mp3 til noe annet for å få bedre lydkvalitet?

 

Lurer også på mye annet, men tar litt om gangen!

 

(Jeg har ikke iTunes og kan ikke skaffe det i Linux, men når jeg kjøper Mac.)

 

Stalker72

 

1) Vet ikke, men prøvde et par Seinsheimer på Elkjøp i dag til 600 kr og de kicket ass for å si det slik.

 

2) Nei, lite sannsynelig. Jeg kjører mine FLAC filer på en bærbar med RÆ'VVA lydkort og spiller fortsatt full kvalitet.

 

3) Som sagt bruker du programmet til å konvertere dine filer til AIFF format. Dette formatet kan du se på som en vanlig mp3 format fordi de kan spilles av i Windows Mediaplayer og har et ikon som dette, men har i tillegg en liten "filmklipp" oppe i hjørnet.

 

4) Nei, ettersom Mac'en skal være så forbaska fantastisk tror jeg ikke det. Du bruker min oppskrift i iTunes til å kunne importere og spille av AIFF filene dine via iTunes.

 

5) Alle iPoder er vel stort sett like i lydkvalitet (sett bort fra de eldste) så, nei, det nytter ikke å kjøpe ny/annen iPod.

 

6) Nei. Dersom lyden allerede er på en bærbar enhet skal du kunne få full kvalitet. Bitfrekvensen forandres ikke uansett hvilken lydavspiller du bruker (skjønt, det finner jo spillere som ikke gir like bra lyd som andre, men det er en annen sak)

 

7) Desverre, nei. Du kan konvertere dem til AIFF uten problemer, men lydkvaliteten vil forbli den samme.

 

Lurer også på mye annet, men tar litt om gangen!

 

Bring it on! :p

 

EDIT: ett kjapt søk på google ledet meg frem til disse som skal være veldig gode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...