Gå til innhold

Kabinett og raid kontroller til hjemmeserver ...


Wintermuthe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i ferd med å bygge en hjemmeserver som skal brukes til fildeling, back-up, nedlasting etc. Jeg har en server i dag som kjører Win 2003 server og fungerer som gull. Men pga. mangel på kabinettplass så ønsker jeg å kjøpe et nytt kabinett slik at jeg kan utvide med nye harddisker. Siden jeg i dag bruker eksterne HDer til å ta backup av serveren, ønsker jeg nå å gå over til et kjempekabinett med HDer i par slik at jeg kan kjøre Raid 1.

 

Jeg trenger hjelp til følgende:

 

1. Valg av kabinett: Har sett på ulike typer Big Tower (f.eks. Cooler Master Cosmo), cube, u4. Hva er å anbefale ? Ønsker i utgangspunktet noe som ikke er flashy, isolerer godt med tanke på støy / lyd og har god plass til å jobbe i / utvide med flere HDer.

 

2. Raid kontroller: Jeg vil ha en skikkelig Raid kontroller som fungerer både i Windows og Linux.

 

Særlig når det gjelder kabinett lurer jeg på fordelene med u4 typer - inneholder disse annen HW (f.eks. kontrollere) eller er dette kun kabinett med formfaktor til bruk i rack?

 

Takk for innspill!

 

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

U servere er rack servere/kabinetter.

4 = byggehøyden i rack . Man har 1U,2U,3U,4U,5U osv.

 

Vedrørende raid kontrollere til SATA/SAS er Areca en bra produsent og har god støtte iform av drivere til linux/solarix/unix.

 

 

Uten å måtte bytte server kabinett kan jo et eksternt raid kabinett med port multiplier kombinert med et pci-ex host kort være en snasen løsning.

http://www.areca.com.tw/products/portmultiplier.htm

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jeg skal bygge meg en NAS-boks snart, og da tenker jeg på Chieftec WH-01.

 

Det så egentlig ganske greit ut! Men blir kanskje litt lite å jobbe i samt varmt dersom det fylles opp med 8 disker?

 

Jeg har også sett på disse (selv om de er ufattelig dyre):

 

Chieftec Jumbo File Server

Yeong Yang Server Cube

Lian Li Modular Cube

 

Noen som har erfaring med disse - ser at Lian Li sitt kabinett i praksis blir dyrere siden man må ha med en rekke ekstradeler (drevrammer etc.).

 

muthe

Lenke til kommentar

Promise har noen drevrammer som heter Superswap 4600. Om du kombinerer dem med f.eks en Raidkontroller som støtter hotswap, så kan du bytte disker i f.eks et Raid 5 arry mens maskinen er i drift, og dermed så og si være gardert mot nedetid pga diskhavari. Nå er ikke dette noe spesielt for Promise, mange andre som leverer hotswap, og du trenger ikke de rammene for å kunne "hotswappe", men det er veldig greit da.

Lenke til kommentar

Hot-swapping ville vært OK men du har rett i at jeg ikke har bruk for dette. Serveren skal fungere som senter for film, musikk, bilder etc. samt backup i heimen så litt nedetid betyr ingenting.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg men har skikkelig lyst på Chieftec kabinettet selv om det er dyrt (og stort). Regner uansett med at dette er et kabinett som jeg har ha glede av i mange år.

 

muthe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...